Side 1 af 1

Hvilken cylinder og stempel løsning til min FS1 1978?

: tirs 29. sep 2020 21:58
af svehau
Hej,

Hjælp, jeg er i tvivl om hvilken cylinder og stempel løsning der er bedst til min FS1 K1 1978 genopbygning. Målet er at få en 100% lovlig FS1 på gaden, selv om det måske lyder lidt tamt :shock: .

Jeg har en TUM178/F5B støbejernscylinder og et stempel, begge 40mm og uoriginale. Cylinderen har to grimme ridser og stemplet er hakket. Det dur bare ikke. Jeg overvejer at få cylinderen boret op til overstørrelse 40,25 eller måske 40,50 og få den honet sammen med et passende stempel i god kvalitet fordi jeg gætter på at delene dermed passer bedre sammen end de gør i et Kina-stempelsæt fra thansen. Er der andre muligheder?


Mvh. Svend

Re: Hvilken cylinder og stempel løsning til min FS1 1978?

: ons 30. sep 2020 00:31
af kreidlerhansen
Hellere gå til en given overstørrelse med et bare nogenlunde fornuftigt stempel og en cylinder, som ikke blot er nogenlunde på tolerance men lige i øjet OG med rund boring.

Replica er noget af en lotterikupon.

Re: Hvilken cylinder og stempel løsning til min FS1 1978?

: ons 30. sep 2020 00:52
af Kai
Størstedelen af de Uoriginale F5B cylindere er noget skrald. Der findes også "F5B" cylindere der er en FS1 cylinder i forklædning, de kører godt men det er noget svært at holde den nede på en hastighed der bare nærmer sig lovlig.

Originale "381" cylindere findes stadig "derude" i ok stand, og som er værd at ofre en opboring og stempel på, den er så lovlig som det kan blive.

Re: Hvilken cylinder og stempel løsning til min FS1 1978?

: ons 30. sep 2020 11:50
af Kim B S
Hej Svend.
Jeg har fin erfaring med uorginale F5B cylindre, når bare de er boret og honet så de passer 100% til stemplet, som Jesper også nævner. Den rigtige diferance er meget vigtig, går det bare en meget lille smule for stramt, så sætter stemplet sig. Derfor find en som er god til at bore cylindre op, så vil det virke fint.
En original cylinder vil måske nok have en længere holbarhed, men de er mere sjælne og som regel dyrere.
Jeg har flere gange kørt over 10000 km. med en uorginal cylinder før den sulle bores op igen. :D
Så det er ikke så galt, når man tænker på hvor lang tid det tager på en knallert. :wink:
Hilsen Kim.

Re: Hvilken cylinder og stempel løsning til min FS1 1978?

: ons 30. sep 2020 19:39
af svehau
Hej,

Mange tak for jeres kommentarer. Det ender med en opboring og honing, enten af cylinderen som jeg har eller en 381 hvis jeg skulle falde over en. I har vel ikke tilfældigvis en 381 i overskud?

Mvh. Svend

Re: Hvilken cylinder og stempel løsning til min FS1 1978?

: ons 30. sep 2020 19:50
af Per P
Hej Svend

Jeg har en 381/Tum 178 som skal bores op.

Re: Hvilken cylinder og stempel løsning til min FS1 1978?

: ons 30. sep 2020 22:11
af svehau
Hej Per,

Tak, det lyder spændende. Original? Pris? ... forudsat at du nænner at sælge den?

Mvh Svend

Re: Hvilken cylinder og stempel løsning til min FS1 1978?

: fre 2. okt 2020 20:17
af Poul-Erik A.
Jeg tror også du skal vælge en 381 cylinder med 2 skyllekanaler. Jeg var så heldig at få fingre i sådan een i Løgumkloster i sommerferien, der var ræverød i foringen - men en solid honing gjorde underværker, så den så ud som ny bagefter. Jeg er ikke klar over, om der tilsvarende findes 5FB cylindre med kun 2 skyllekanaler ?

Re: Hvilken cylinder og stempel løsning til min FS1 1978?

: fre 2. okt 2020 22:30
af svehau
Hej Poul-Erik,

Der var du heldig, 381 cylindre er sjældne. En lovlig F5B/TUM178 med korrekt honing og stempel har måske lidt mere bundtræk så jeg ved ikke lige hvad det bliver til. En FS1 har jo ikke alverdens bundtræk i forvejen :what2


Mvh. Svend

Re: Hvilken cylinder og stempel løsning til min FS1 1978?

: fre 9. okt 2020 18:19
af svehau
Hej,

Det blev en 381/TUM178 original cylinder i superfin stand, den skal blot have en let honing og sort varmefast maling. Tak til Per P :(y)

Mvh. Svend

Re: Hvilken cylinder og stempel løsning til min FS1 1978?

: lør 10. okt 2020 20:00
af Jensmc
En 381 kører altid godt.
Kan huske i 80erne da de fleste kørte 257 og tunudstødning --- altid problemer.
Jeg kørte 381 og tunudstødning --- 42 km/t- Perfekt!

Re: Hvilken cylinder og stempel løsning til min FS1 1978?

: ons 2. jun 2021 21:36
af svehau
Nu viste det sig så at 39,96 mm stemplet havde lidt for god plads. Cylinderens krydsmål er omkring Ø40,05-Ø40,10 så den skal alligevel bores op og hones ... det skal da laves ordentligt :(y)

Re: Hvilken cylinder og stempel løsning til min FS1 1978?

: tors 3. jun 2021 17:41
af svehau
Med "fattigmandstesten" falder stemplet igennen cylinderen så let som ingenting, det passer jo fint med krydsmålet :(y)