Side 1 af 1

Tager ikke fuld gas

: tirs 15. aug 2017 17:15
af mulenet
Hej min Grand prix tager ikke fart på det sidste halve af hvad gashåndtaget. Er det en støre dyse eller nålen eder skal hæves/sænkes karburatoren er en 15 mm med 72 dyse køre boret og hakket gearet samt tunudstødning. Hvad mener i der skal til for at jeg får fuld udbytte

Re: Tager ikke fuld gas

: tirs 15. aug 2017 17:32
af knallert
har du komplet luftfilter...der skal være en vis modstand...som giver en choker effekt..du kan dyse dig ud af det..men sundest hvis den lige 4 takter lidt hvergang du køre ned af bakke.ved kold motor..den skal self gå rent ved fuld varm ....hvis den aldrig 4 takter ..skal der nok en lidt større dyse i...også hvis choker giver mere fart

Re: Tager ikke fuld gas

: tirs 15. aug 2017 18:41
af mulenet
Der er standart luftfilter den 4 takter aldrig. Kan ikke køre med choker da gasspjelet trækker chokeren med op når jeg giver gas. Men prøver en støre dyse :(y)

Re: Tager ikke fuld gas

: tirs 15. aug 2017 22:14
af claus olieklud
hej... det er en fin gammel knallert du har.
hakket stempel er tit en dårlig ide, især hvis den er hakket mere end et par mm.
indsugningsporten må højst akkurat åbne helt, kører stemplet længere frem end det har det en direkte dårlig virkning.
med en 15 mm karburator behøver stemplet ikke åbne helt for indsugningsporten - et helt lovligt stempel er sådan set bedst, desuden bliver den meget lettere at inddysse så den går godt, den vil også bundtrække bedre.
havde det været en rund 12mm original bing ville jeg sige dysse no 68 - med en rund 15mm original bing sikkert lidt mere, tror ikke dysse no 72 er helt skævt hvis der ellers er noget filtermodstand som lars nævner.
det er muligt en uoriginal rund 15mm vil opføre sig lige som en original hvis ellers de er 100 % ens, men det er altså meget muligt at dysserør, nål og gasspjæld er en smule anderledes, hvilket gør at dyssen måske skal være lidt større/mindre end ved en original karburator.
som sagt skal stemplet helst ikke være hakket, eller i hvert fald kun meget lidt - ellers "skubber" den for meget baglæns og bundtrækket reduceres, desuden går knallerten mest stabilt hvis stemplet er i fuld længde.

hilsen olieklud

Re: Tager ikke fuld gas

: ons 16. aug 2017 15:47
af mulenet
Hej Claus tak for de pæne or. Der er taget 2mm af stemplet. Det er en hel ny 15 mm karburator med 15 mm studs og der var en 72 dyse der sad i så Jeg prøver mig frem med en dyse et nr støre. hvad gering vil du køre med ? Køre 13 40 det er en 3 gearet motor den tager de fleste bakker i 3 gear mener standart gearing er 11 46 eller

Re: Tager ikke fuld gas

: ons 16. aug 2017 16:12
af 12V
2 mm kortere stempel er fint, med sådan en 2,9 HK cylinder er det ok at korte siden ned til 47 mm, den er ca. 50 mm lang normalt.

En 72'er dyse må være tæt på, med en original 14-17 mm karburator ligger de typisk på 68-72. Måske opfører din sig lidt anderledes, går ud fra du kører den mindre Maxi Bing model? Prøv med en 74-76, eller indtil den firetakter, og så et nummer tilbage igen.

13-40 plejer at være fin til sådan en opsætning, du får sjældent plads til et 14T foran da det går mod gearskifter akslen. Så er der kun tilbage at gå ned på 36-38T bagved, men så begynder det at blive lidt lang gearet. Mine makkere med lign. opsætning er mest glade for 13-40T, motoren taber pusten når den bliver tungere.

Re: Tager ikke fuld gas

: ons 16. aug 2017 16:57
af knallert
er det en kina kaburator..så kan der være lidt forskel..der er mange puch dele i omløb nu..er de rimelig billige er det fra kina..det meste er godt..men kan variere i forhold til de orginale data..både i fremstelling udførelse og dyse data..jeg har lige købt en blæser cylender + stempel..det passer rigtig godt..så ikke alt billigt er dårligt...

Re: Tager ikke fuld gas

: ons 16. aug 2017 17:12
af mulenet
Jeg tror det er en kineser men nej man kan ikke kæmme alt over en kam :hihi den er købt ved fa. cykler dysen er en 4 mm og ikke 3,5 som ellers sider i rund Bing