Side 1 af 1

Velo solex

: tors 16. mar 2017 16:46
af mulenet
Hej nogen der har erfaring med velo solex har lige restaurerer en her i vinter og skul prøve køre den i dag men kan det :sad :sad virkelig passe at sådan en ikke kan slæbe mine 90 kg ?

Re: Velo solex

: tors 16. mar 2017 16:51
af knallert
ja det er nok normalt.

..og hjælp den i gang med pedalerne..når den først er i gang..og oppe i fart,, burde den holde farten..det er en hjælpe motor..som oftest kræver lidt hjælp op af bakke..
det er kun 3800 som har over 1 hk..

Re: Velo solex

: tors 16. mar 2017 21:06
af mulenet
Det er en 3800 tak for svaret

Re: Velo solex

: fre 17. mar 2017 07:26
af Twinsport
Hej

Velo'en sprudler ganske vist ikke af fartoverskud, men den bør kunne holde 25-30 km/t på flad vej. Som Lars skriver, skal den cykles i gang fra stilstand, men hvis tingene er i orden, kan den sagtens trække en fluevægter på 90 kilo.

Egentlig er der ikke meget der kan gå galt med sådan en Velo. Har du checket at tændingen er korrekt indstillet og at udstødningsport samt udstødningsrør og lydpotte ikke er tilstoppet?

Jeg eksporterede min Velo 1700 til Norge for et par år siden, men den kørte da 45 km/t på flad vej (med big-bore nicasilcylinder!) :mrgreen:

/Steen

Re: Velo solex

: fre 17. mar 2017 09:52
af knallert
ja røret til lydpotten..eller selve udstødnings kanalen i cylenderen soder til..det er ca 8 mm hul..så der skal ikke meget koks til at lukke..men en velo er magisk at køre på..næsten som et flyvende tæppe...man summer afsted..på en behagelig måde..bliver nærmest båret frem..lidt som at sejle med sejlskib..

Re: Velo solex

: fre 17. mar 2017 19:42
af mulenet
Tak for svarene. Har haft alt skildt ad og renset også udstødnings studs. Har sat nyt stempel i men kan ikke trække op af selv den mindste bakke uden at træde selv med modvind trækker den ikke. Mener ikke det er koblingen der fejler noget men tager simpelhen ikke omdrejninger nok. Der er lidt slør ved gasspjeldet ved ikke om det har noget at sige

Re: Velo solex

: fre 17. mar 2017 19:47
af mulenet
Lidt billeder af udyret :what2

Re: Velo solex

: fre 17. mar 2017 20:13
af 12V
Den er dælme fin!

Jeg har kørt på en arbejskollegas, synes den trak fint afsted med mine 90 kg.

Re: Velo solex

: lør 18. mar 2017 20:21
af knallert
prøv at tage bundproppen ud af krumtap huset..de kan samle sig en del olie dernede..og det vil suge bensinen til sig..og give dårligere skyldning..den nederste skrue. på den" halv part".har en kobberskive..og går ind i krumtaps huset..evt skyld efter med bensin..så der bliver rent derinde...
har set nogle veloer som blev sløve ad det...

Re: Velo solex

: lør 18. mar 2017 21:10
af FS1originalen
Flot Solex, men jeg bøjer mig i støvet over værkstedsgulvet :dust

Er det en af de "lidt nyere" 3800 - har aldrig set den med forlygten på styret, altid på motorblokken?
3800 overgik jo på et tidspunkt fra at være Fransk og til at blive produceret i Ungarn. Endnu senere røg produktionen til Kina hvor den vistnok lever endnu.
Nå, men jeg er lidt forvirret over forlygten, og så at den har de rigtige "endemonterede greb" - de nyere har greb som er "hængslet i den normale ende".

Beklager, kan ikke hjælpe med køreproblemet, men kunne faktisk godt tænke mig at høre for og slutbogstaverne i stelnummeret!

Erik

Re: Velo solex

: søn 19. mar 2017 12:03
af mulenet
Tak for de pæne ord. Tro jeg har funden svaret på mit problem har købt nyt stempel fordi det gamble var miserabel og kunde godt se der var nogle hak forneden men tro de var lavet med vilje der er en rille på det ny stempel tror den skal saves over der. Gir det mening?.Til Fs1orginal. Det er et motobecane stel det kan man også se på pedalerne. Den bliver dog omdøbt nu til solex :?

Re: Velo solex

: søn 19. mar 2017 21:24
af claus olieklud
hej... dit gamle og yderst opslidte stempel er "hakket", det er en måde at tune en knallert på, ikke jordens bedste, men måske den eneste på en velo solex.

hvis det nye stempel er det andet du viser på samme billede, ja så kan jeg fortælle dig det ikke er nyt - det er uden tvivl bedre end det gamle stempel, men sådan som det gamle stempel ser ud må man næsten forvente at cylinderen er slidt/revet.

du bør som minimum finhone den gamle cylinder, og så burde du finde 3 nye stempelringe.

prøv at vise os nogle billeder af cylinderen indvendigt.

aner ikke hvorfor der er den streg på stempelskørtet - skulle det virkeligt betyde at den højst må hakkes hertil ? er velo solex leveret med flere ydelser ? syntes lars skriver noget om at 3800 skulle være den stærkeste, måske det er indsugningslængden der gør forskellen.

dit gamle stempel har mærker i kanten af stempelkronen, har motoren spist fremmedlegemer, eller er der problemer med krumtapslejer/plejlstangsleje - tror du skal kikke den motor grundigt efter, stemplet varsler der er noget alvorligt galt.

hilsen olieklud

Re: Velo solex

: man 20. mar 2017 11:50
af knallert
man "hakker"ikke en velo stempel symetrisk...da indsugeningen er halvvejs ude i siden..og for balancens skyld..filer man kun en bue på indsugenings diameteren som er under 10 mm. placeret ud for indsugenings kanalen.så det er bare en lille halvcirkel på få milimeter i højden..i bunden af stempelskørtet..(den som i mener er en knæk rille..er et spor til at holde lidt smøre olie..som så føres op med stemplet..for at fordele olien rundt om stemplet...andre har borrede hulller. og nogle har hullet nicrasil..men velo har bare en rille i stemplet..en form for smøre oile fordeler

Re: Velo solex

: man 20. mar 2017 17:42
af mulenet
Har ikke honet da jeg ikke syndes det trængte til det men har fået at vide at man skal skære 3 mm af forneden hele vejen rundt da der findes to sylinder taber lang og et kort er vist også nogen der har åbne syldekanaler

Re: Velo solex

: man 20. mar 2017 20:27
af claus olieklud
hej... svært at se ordenligt på billederne, men det er da muligt cylinderen er pænere end man kunne frygte.
fordelen ved en let honing er at cylindervæggen holder på smøreolien + ikke mindst hjælper honeridserne med til at slide ringene i form til cylinderen.
hvis ikke du har en honer kan du bruge noget groft sandpapir, det er bedre end ingenting, den skal pudses over det hele, men den øverste del af cylinderen er vigtigst, i så fald bliver du nok nød til at pille topstykket af.

jeg vil stadig mene at du skal finde et nyt sæt stempelringe, dem der sidder på stemplet har jo kørt i en anden cylinder, du skal være meget heldig hvis de hurtigt tilpasser sig din cylinder, desuden er de allerede slidte... nye stempelringe er coated udvendigt, således de hurtigt tilpasser sig - jeg er helt overbevist om sådan et sæt stempelringe er lige til at finde, og de er sikkert ikke ret dyre, måske 100 kr for 3 stk.

ja det er jo rigtig at indsugningen sidder forskudt for midten - når jeg kikker tænker jeg det lange stempel slet ikke åbner for indsugningshullet, dvs at det gør det jo for ellers ville den ikke kunne køre, men det kan ikke være meget af hullet der kommer til syne med stemplet i topstilling.
hvis det var mig ville jeg skære af hele stemplet, og slibe det pænt så man ikke kan se ændringen - jeg ville fjerne så meget at indsugningshullet er fuldt åbent når stemplet er i topstilling... det må være det ideelle, det kan ikke betragtes som "hakket" knallert, men bare som naturlig indsugning.

hilsen olieklud

Re: Velo solex

: tirs 21. mar 2017 17:06
af mulenet
Har skåret 3mm af stemplet så indsugning er helt åben har også bestilt ny stempelringe og købt en honer så får hele turen nu :D kan godt forstå nu at den ikke vil trække der var kun halv indsugnings hul. tak for alle svarene er blevet noget klogere :bravo