Side 1 af 1

Hvilken størrelse pakdåse

: lør 14. jan 2017 22:10
af MNH3660
Hej Forum

Med fare for at stille et allerede stillet og besvaret spørgsmål (jeg har bare ikke fundet svaret) har jeg følgende spørgsmål:

Hvilke mål har pakdåsen i "trekantsrammen" på højre side af krumtappen?

Er ved at renovere en motor, der har ligget uden koblingsskjold i en varm kælder i flere år - pakdåserne virker noget hårde i det. Køber pakdåserne enkeltvis gennem arbejde i en virkelig god kvalitet - mangler kun mål på ovennævnte.

Mvh Mikkel

Re: Hvilken størrelse pakdåse

: lør 14. jan 2017 22:19
af 12V
Hej Mikkel

Den er d25 D35 b10. Kan nemt erstattes af to stk 5 mm brede, eller en enkelt 7 mm bred.

Re: Hvilken størrelse pakdåse

: lør 14. jan 2017 22:59
af knallert
husk at fylde fedt mellem læberne..så de ikke køre tørt i mellemrummet..ja også på enkelt læbede..fedt på det hele.
.undtagen på tætnings fladerne..hvis du bruger fl pakning

Re: Hvilken størrelse pakdåse

: søn 15. jan 2017 09:16
af MNH3660
Jeres paratviden imponerer mig endnu en gang.

Jeps - smører altid pakdåser med fedt inden montering.

Det lyder lidt vildt at 12V foreslår to smalle. Er det ikke kun hvis man voldtuner? Knallerten skal være lovlig så jeg kan køre i fred for ordensmagten. Det bliver højst gearingen, der bliver tilpasset. ..

Re: Hvilken størrelse pakdåse

: søn 15. jan 2017 09:44
af 12V
Den originale er dobbelt, en læbe der peger i hver retning. Dvs. en bliver smurt af olien i benzinen og den anden af gearkasseolien. To 5 mm brede med enkelt tætningslæbe (uden ekstra støvlæbe) vil være det samme som den originale opsætning, hvis bare de vendes med læberne udad. Sådan en 10 mm bred en med to læber er ikke så nem at skaffe ved den normale industri pusher, derfor jeg anbefaler to 5 mm brede, ja eller en normal 7 mm model :)

Re: Hvilken størrelse pakdåse

: søn 15. jan 2017 09:48
af MNH3660
Takker for virkelig kvalificeret svar.
Hvis jeg vælger en 7 mm - skal støvlæben vende mod krumtap eller kobling?

Re: Hvilken størrelse pakdåse

: søn 15. jan 2017 10:21
af 12V
Det kan blive en lang diskussion :)

Kreidler startede med at vende selve tætningslæben mod krumtappen. Senere vendte de den om fordi motoren med slidt pakdåse begynder at suge gearolien ind. De skriver i en meddelelse til værkstederne at der er chance for at olien tømmes og gearkassen lider skade. Vender læben væk fra krumtappen vil undertrykket i krumtapshuset suge den slidte læbe tæt til akslen. Til gengæld vil den pumpe lidt tryk i gearkassen når den er slidt og vender ud mod olien, så kan olien blive trykket ud af ventilationshullet.

Puch har altid vendt læben ud mod gearolien, både på Maxi og gear modellerne.

Minarelli og Morini gear maskiner vender læberne mod krumtappen.

Jeg er mest til at vende læberne mod tryk siden, altså ind mod krumtappen. Jeg skal nok bemærke når gearolien begynder at forsvinde og maskinen begynder at ryge som bare fanden. Jeg har haft maskiner til reparation med slidte pakdåser hvor læben vender mod olien, de tog også store mængder olie ind, så teorien holder ikke rigtig synes jeg. Cylinderkit og udstødning var meget tilsodet, og der var stadig masser af olie i gearkassen, det svinder ikke lige med det samme når motoren begynder at drikke lidt af det :)

Yamaha har nok set for og bagdele i begge situationer og monteret en tætning med læber i begge retninger, så er der ikke mere diskussion :D

Re: Hvilken størrelse pakdåse

: søn 15. jan 2017 10:27
af MNH3660
Jeg bøjer mig i olien for det flotte svar og sætter to 5 mm i uden støvlæbe.