Hvad gør I andre, når I skal på længere ture?
Medbringer I dækjern, slanger og pumpe (hvilken?)?
Vil I bruge vejhjælp (tegner I så specielt abonnement)?
Medbringer I spray (de virker ikke hvis der er større huller eller ventilen er brækket)?
Ingenting?
Skifter I i øvrigt dæk og slanger med faste intervaller for at forebygge punkteringer – eller skifter I først når skaden er sket eller dækket er tydeligt mørnet?
Hilsen Poul
Punkteringer på langture
Re: Punkteringer på langture
En lille erfaring efter rigtig mange år på vejene; man punkterer oftest på slidte dæk og sjældent på nye dæk...
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: Punkteringer på langture
Jeg har investeret i en lille co2 fidus der kan pumpe dækket op i nødstilfælde, den er vist beregnet til cykler/mountainbikes. Den og så en mini dækpilot regner jeg med...i det mindste kan bringe mig en del tættere på "hjem" eller til et autoværksted eller lignende, så er der da trods alt en mulighed for at få skidtet lappet.
Jeg er 2 gange punkteret på spritnye dæk, så helt enig med Dewil er jeg ikke. Men ellers er det rigtigt at nye dæk med godt mønster på er bedre til at holde små skarpe sten og lignende ude.
Jeg er 2 gange punkteret på spritnye dæk, så helt enig med Dewil er jeg ikke. Men ellers er det rigtigt at nye dæk med godt mønster på er bedre til at holde små skarpe sten og lignende ude.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Punkteringer på langture
Fra cykelsporten vides at punkteringer er hyppigst ved regnvejr og ved vand på vejen
Re: Punkteringer på langture
Har faktisk slet ikke tænkt over lappegrejer, hvis uheldet skulle være ude. Det er muligt at have et lille kit med på min yamaha og sco, men på min dax har jeg ikke rigtig noget sted at putte det, derfor er det ikke rigtig en mulighed..
Man må vel ringe til farmand, og be´ham komme med traileren hvis det skulle ske
Man må vel ringe til farmand, og be´ham komme med traileren hvis det skulle ske
SCO 3 gear Super 73´
Yamaha FS1, 76'
Puch MS50 3 gear, 78' SOLG
Crosser 4 takt
Zhenhua Dax, 2014'
Yamaha FS1, 76'
Puch MS50 3 gear, 78' SOLG
Crosser 4 takt
Zhenhua Dax, 2014'
Re: Punkteringer på langture
en lille rygsæk..er behagelig at køre med..og have handsker og hue..og småting i samtidig...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Punkteringer på langture
Jeg er en amatør til det med knallert dæk de er eddermame stramme at få af....derfor: cykelsmeden har en dæk maskine og der kommer aldrig mærker /skader påfælgen
Re: Punkteringer på langture
Hej Poul.Dewil skrev:En lille erfaring efter rigtig mange år på vejene; man punkterer oftest på slidte dæk og sjældent på nye dæk...
Knallertdæk er som regel stærke og holder til meget, hvis de ikke er alt for gamle/mørnet eller slidte, derfor skifter jeg dæk før det går så galt. Og det betaler sig at vælge en god kvalitet. De koster alligevel ikke en formue til en knallert. Jeg har kun punteret en gang, hvor jeg fik et glasskår i mit bagdæk, på en cykelsti i Randers, heldigvis i åbningstiden og der var en cykel og knallert-mekanikker lige i nærheden som gerne ville hjælpe mig. Den gang havde jeg et billigt bagdæk fra T Hansen. Det skal jeg ikke have igen, de er meget bløde og holder ikke ret længe, der for uden havde jeg også det problem at det hele tiden ville trække skævt på fælgen, så det kom til at humpe. Jeg rettede på dækket flere gange, men hver gang sad dækket skævt igen, efter den første kørte kilometer. Lige nu har jeg Kenda dæk på de fleste af mine knallerter og Michelin på en enkelt, og ingen af dem har været ponkteret. Skulle det ske bliver både dæk og slange skiftet til nyt, jeg gider ikke spilde tid på at lappe. Er jeg med til et løb eller lignende knallerttur, vil min knallert i tilfælde af punktering, komme op på følgevognens trailer resten af turen, men det er dog heldigvis ikke sket endnu, og det er også meget sjælden det sker med gode forholdsvis nye dæk.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
-
- Moderator
- Indlæg: 3937
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Punkteringer på langture
Jeg har betalt mig fra vejhjælp med den bagtanke, at hvis man er forberedt, sker der ingenting!
For år tilbage præsterede jeg at finde et bøjet søm på lavbroen (Storebælt) med Kreidlerens baghjul. Det er vist 10 år siden, og jeg har ikke oplevet en punktering i mellemtiden (ud over tre på bilen), men alligevel har jeg nu vejhjælp på det gamle lig.
Et par gode dækjern og all. lappegrej til cykel (husk at tilføje noget bedre slibepapir!) fylder ikke alverden i en rygsæk.
Svensknøgle, tændrørsnøgle og et bette topnøglesæt med div. skruebits, så er man for det meste velgarderet.
For år tilbage præsterede jeg at finde et bøjet søm på lavbroen (Storebælt) med Kreidlerens baghjul. Det er vist 10 år siden, og jeg har ikke oplevet en punktering i mellemtiden (ud over tre på bilen), men alligevel har jeg nu vejhjælp på det gamle lig.
Et par gode dækjern og all. lappegrej til cykel (husk at tilføje noget bedre slibepapir!) fylder ikke alverden i en rygsæk.
Svensknøgle, tændrørsnøgle og et bette topnøglesæt med div. skruebits, så er man for det meste velgarderet.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!