Side 1 af 1

Indsugningsstørrelse 2 og 4 gear

: ons 19. jun 2013 14:11
af Rasmil0003
Hej allesammen. Jeg er kommet til at tænke over hvorfor indsugningen er større på en Fs1 4 gear end på en 2 gear model, man skulle tro at det at den har flere gear skulle give mindre benzinforbrug.

Re: Indsugningsstørrelse 2 og 4 gear

: ons 19. jun 2013 14:54
af Kai
Benzinforbruget er en sekundær ting, typegodkendelsen på dem begge går på at holde den på de lovlige 30 km/t +- en eller anden procentdel.

En 2gears er en del lettere end en 4gears (max 60kg / knap 80kg) og har samtidig en anden udveksling i gearkassen / fortandhjul/ bagtandhjul.
For at få den til at overholde de 30km/t så er hullet i plumben lidt mindre.

Man kan så undre sig over hvorfor de ikke "bare" har monteret et mindre fortandhjul, eller et større bagtandhjul for at holde farten nede.
Det kunne være pga at de valgte dele er "hyldevare" på fabrikken, og den ville blive så lav gearet i 1'ste at det ikke rigtig kan bruges til noget alligevel.

Re: Indsugningsstørrelse 2 og 4 gear

: ons 19. jun 2013 16:35
af Rasmil0003
Okay tak for informationen, det var bare en ting jeg lige havde tænkt over ;-)

Re: Indsugningsstørrelse 2 og 4 gear

: tors 20. jun 2013 08:18
af claus olieklud
hej... jeg tænker at motoren på en 2 gears er mere letløbende pga en lettere krumtap og plejlstang, og dermed har man reduceret indsugningshullet til 5,2 mm... en 4 gears som får en 2 gears krumtap monteret kører også for stærkt, men det er vel lovlig tuning ligesom 3 skyls cylinder & tynd toppakning

hilsen olieklud