To karburatorer på en lille motor er vist mere interessant end det er sjovt at rode med - umuligt er det ikke, men jeg tvivler på, der er nogen brugbar gevinst... Måske nr. to kunne trimmes til brug ved overdrejning, så motoren får noget ekstra foder?
Overvej bare forskellen i motorens resonansgang, når man åbner karburator nr. 2, når nu der er nul symmetri mellem de to indsugningsforløb. Blot en strø-tanke... jeg har intet, at ha' det i.
Men mon ikke, det er en af de ting, hvor tanken er sjov, men i praksis er gevinsten lig nul? Selvfølgelig, hvis den trækker 15.000rpm, kan det da være...
SÆT I GANG!!!
Hvad moderne motorer angår, så behøver man kun kaste et blik på indsugningen kontra membranens fysiske størrelse, samt det faktum at skyllekanalerne i blokken er gigantiske, og den temmeligt store, tunge, brede krumtap, for man kan se, at krumtaphusets volumen er vokset med tiden.
Højtliggende skyllekanaler betyder også noget, idet jo tidligere de åbner, desto tidligere øges den samlede 'indsugningsvolumen' = man forlader sig ikke på overtryk fra krumtaphuset, men derimod vacuum fra forbrændingskammeret, som netop skabes af pottens ekspansionsdel = større volumen og dermed mere sug.
Kompressionsforholdet (statisk) er ligeledes presset over 13.5:1 (op til 16:1 for 50cc!) og potterne er blevet 20-40% tykkere...
Trækområdet er blevet bredere og spidseffekten er steget gevaldigt ift. dengang man fokuserede på korkpropper i krumtappen, lavtliggende skyllekanaler og smalle potter med skrappe vinkler, som alt sammen medfører en høj ydelse og et ultra-snævert, eksplosivt trækområde samt tomgang ved 4.000rpm.
Hvis ikke tingene var ændret til det bedre, ville forskellene ikke være konsekvente over hele linien.