Vintern ?
Vintern ?
Hey KF
Har en gammel Suzuki Dm50 den står ude under et halv tags noget, så den står i læ.
Men mit spørgsmål er så bare hvor meget kan det mærkes på den bagefter ?
For 1-2 uger siden, begyndte kulden vist og trække ind på min kære suzuki ( lige lidt flere tramp i kick starten end nomalt )
Den har næsten lige været til service og fået lavet lidt sådan som en ny o-ring, fedtsmøring og så noget andet jeg ikke lige kan huske.
Håber på lidt svar, men hvordan står jeres om vintern ? har desværre ikke mulighed for og have den inde i et skur.
Har en gammel Suzuki Dm50 den står ude under et halv tags noget, så den står i læ.
Men mit spørgsmål er så bare hvor meget kan det mærkes på den bagefter ?
For 1-2 uger siden, begyndte kulden vist og trække ind på min kære suzuki ( lige lidt flere tramp i kick starten end nomalt )
Den har næsten lige været til service og fået lavet lidt sådan som en ny o-ring, fedtsmøring og så noget andet jeg ikke lige kan huske.
Håber på lidt svar, men hvordan står jeres om vintern ? har desværre ikke mulighed for og have den inde i et skur.
Re: Vintern ?
Hej Freja og velkommen til
Det bedste sted at opbevare en knallert er et tørt skur - eller i stuen, soveværelset etc.
Noget knallerten ikke har godt af er fugt. Fugt kryber ind alle steder - også til de elektriske dele og kan gøre det svært for tændingen og der med gnisten på tændrøret at fungere optimalt. Har du ikke andre muligheder end under et halvtag, ville jeg købe et vandtæt dækken for at holde fugten væk. Der næst bør du købe noget silikone i en lille flaske med pensel og smøre tænderørshætte, tændledning og andre elektriske ledninger og dele ind med det. Det forhindrer fugten i at komme ind. Husk at delene skal være tørre før end du smører dem ind.
Krom dele ville jeg give noget rustbeskyttelse og sprøjte på for at undgå at den ruster her i vinter. Især salt fra vejene er hård ved kromen, lige som vand og fugt.
Det bedste sted at opbevare en knallert er et tørt skur - eller i stuen, soveværelset etc.
Noget knallerten ikke har godt af er fugt. Fugt kryber ind alle steder - også til de elektriske dele og kan gøre det svært for tændingen og der med gnisten på tændrøret at fungere optimalt. Har du ikke andre muligheder end under et halvtag, ville jeg købe et vandtæt dækken for at holde fugten væk. Der næst bør du købe noget silikone i en lille flaske med pensel og smøre tænderørshætte, tændledning og andre elektriske ledninger og dele ind med det. Det forhindrer fugten i at komme ind. Husk at delene skal være tørre før end du smører dem ind.
Krom dele ville jeg give noget rustbeskyttelse og sprøjte på for at undgå at den ruster her i vinter. Især salt fra vejene er hård ved kromen, lige som vand og fugt.
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: Vintern ?
Jeg er dm50 kører og nu får du bare lige min erfaring
Jeg har en dm50 som før jeg renoverede den stod/lagde udenfor i 14 dages vinter/sne/regn mens jeg var på efterskole bla. havde den en del blottede stik i lygtehuset da lygten og mange af tingene i lygtehuset ikke var på.
Da jeg så kom hjem og fandt den væltet udenfor og dækket helt af sne blev jeg voldsomt bekymret, så jeg forsøgte at træde kick starteren 1 gang og vruuum så kom den igang og man kunne ikke mærke på kørslen at den havde lagt 14 dage i minus grader
Men har dog alligevel oplevet at den engang imellem når det har været koldt skal have et par spark mere før den går igang
Har ikke oplevet at Suzuki'en har problemer med fugt i stikkene... Men derfor kan benzinen alligevel fryse osv. så jeg ville nok smide lidt karburator sprit i tanken og som Lars siger så smøre kromen(og generelt alle gevind og bolte) ind i rust beskyttelse mm. et andet forslag til vinter klargøring kunne jo være lidt isolerings tape rundt om hvor der evt. på stikkene kunne trænge fugt ind
Jeg har en dm50 som før jeg renoverede den stod/lagde udenfor i 14 dages vinter/sne/regn mens jeg var på efterskole bla. havde den en del blottede stik i lygtehuset da lygten og mange af tingene i lygtehuset ikke var på.
Da jeg så kom hjem og fandt den væltet udenfor og dækket helt af sne blev jeg voldsomt bekymret, så jeg forsøgte at træde kick starteren 1 gang og vruuum så kom den igang og man kunne ikke mærke på kørslen at den havde lagt 14 dage i minus grader
Men har dog alligevel oplevet at den engang imellem når det har været koldt skal have et par spark mere før den går igang
Har ikke oplevet at Suzuki'en har problemer med fugt i stikkene... Men derfor kan benzinen alligevel fryse osv. så jeg ville nok smide lidt karburator sprit i tanken og som Lars siger så smøre kromen(og generelt alle gevind og bolte) ind i rust beskyttelse mm. et andet forslag til vinter klargøring kunne jo være lidt isolerings tape rundt om hvor der evt. på stikkene kunne trænge fugt ind
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
Re: Vintern ?
Mange tak for jeres svar, må se hvad jeg kan gøre for min maskine men nu spørger jeg sikkert dumt men skal man så ikke skille den? Og vis det er tilfældet kan jeg ligeså godt rense kaburatoren osv. Men nu har den lidt rust her og der der har været der siden jeg købte den men har også hørt der er mange der sandblæser det med noget w40 mener jeg det hedder men kan man fjerne rusten på andre måder ?
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: Vintern ?
Bare tag en slibe klods eller noget sandpapir det er ikke så hårdt vedmetallet og det eneste du skal have af for at smøre ALLE stikkene er lygten og sæddet
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
Re: Vintern ?
Kommer der så ikke ridser istedet ? Men det samme på udstødningen eller ? Men tak for svar
Re: Vintern ?
du kan pudse overflade rust væk..med en ståluld svamp...(.men slib eller puds ikke med noget som ridser.)...hvis der ikke er rust....du kan bare sprøjte wd 40 på..og holde den fugtig i det..og når det er tørret væk..lige sprøjte på igen...og tørre let efter med en klud...sådan holder jeg mine mc er...rustfri...ca en gang om ugen..tørre jeg fælg og motor af..og fugter dem i wd 40...så er der altid en olie film på metallet...og fugt og vand kommer ikke ind og ødelægger...dine greb og kabler skal have lidt motor olie...så der ikke gemmer sig vand og fugt i dem....det blokere kobling og kaburator...hvis det fryser det vand som løber ind i kablerne..men pas på der ikke kommer olie ind i bremserne...der hvor armen som kablet sidder på...der skal ikke smøres med olie..men armen tages ud og fedt smørres en gang..med års mellemrum
du kan ikke bygge en kasse...som knallerten kan stilles ind i,,,så den står tørt..og tyveri sikkert...med en låge med lås på...ved ikke om der findes en eller anden type palle kasse ..eller lille kontainer...som du kan bruge som garage
du kan ikke bygge en kasse...som knallerten kan stilles ind i,,,så den står tørt..og tyveri sikkert...med en låge med lås på...ved ikke om der findes en eller anden type palle kasse ..eller lille kontainer...som du kan bruge som garage
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Vintern ?
Enig med strynbroen - brug fin ståluld på de forkromede dele hvor der er overflade rust og sprøjt med WD40 bagefter som anvist. Hvis der er rust på lakken slibes der rent for rust med slibepapir, det værste rust kan evt. skrabes væk med en kniv eller lignende, og bagefter grundes med grundmaling 3 gange og sluttes af med farve lak og evt. klar lak. Husk også at smøre kæden et par gange om ugen hvis du kører på den hver dag. Så holder både kæde og tandhjul længere
Re: Vintern ?
Tak for jeres svar det er en stor hjælp
- apandersphilip
- Stor knallert
- Indlæg: 137
- Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
- Kontakt:
Re: Vintern ?
Hvor meget karburator sprit vil i sige der skal i tanken her til vinter? Hvis vi tager et forhold på en liter benzin hvor meget sprit skal der så i?
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!
Re: Vintern ?
1/2 L passer til 40-50 L benzin
Altså ska du dele flasken i 7 dele, da der er ca 7 liter i fuld tank IKK
Altså ska du dele flasken i 7 dele, da der er ca 7 liter i fuld tank IKK
Mvh. totte/
YamahaNordjylland
Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
YamahaNordjylland
Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Re: Vintern ?
Har lige et til spørgsmål.
Der er jo motor nummeret, og 2 stel numre.
Har skrevent motor og det ene stel nummer ned.
Men sagen er den at på stellet er der jo både et langt og et kort, og ved det lange er der lige sådan at man ikke kan se 2 af bogstaverne ( mener ikke det er tallene ) så det vil jo sige at jeg ikke er i stand til og skrive alle 3 numre ned.
Og nu kan jeg ikke få tegnet en forsikning på den vel?
Der er jo motor nummeret, og 2 stel numre.
Har skrevent motor og det ene stel nummer ned.
Men sagen er den at på stellet er der jo både et langt og et kort, og ved det lange er der lige sådan at man ikke kan se 2 af bogstaverne ( mener ikke det er tallene ) så det vil jo sige at jeg ikke er i stand til og skrive alle 3 numre ned.
Og nu kan jeg ikke få tegnet en forsikning på den vel?
Re: Vintern ?
kan du ikke se om motor nummeret ikke går igen på stellet...normalt er de ens..men hvis motoren er skiftet...er de naturligvis forskelige..det er lovligt nok at skifte motoren..så ikke et problem.
..hvis du kan finde de 2 ens numre...er det dem du skriver på policen
..hvis du kan finde de 2 ens numre...er det dem du skriver på policen
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
- apandersphilip
- Stor knallert
- Indlæg: 137
- Tilmeldt: tors 6. sep 2012 17:28
- Kontakt:
Re: Vintern ?
Jeg har forsikret tre knallerter og har ikke oplyst nogle af motornumrene, så det behøves ikke.. er forsikret hos topdanmark.Freja skrev:Og nu kan jeg ikke få tegnet en forsikning på den vel?
Velo Solex 1700 - 1961 - Køreklar
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!
Puch Maxi P - 1982 - Køreklar STJÅLET
Suzuki Samurai DM 50 - 1990 - Køreklar
Mobylette AV42S - 1966 - Køreklar - HELT ORIGINAL!
Re: Vintern ?
Okay tak vil jeg lige kigge efter imorgen når der er mere lys men som sagt er det svært og se det lange stelnummer da noget af det er meget svært og se.. Men har motor nummer og et kort stel nummer