Krumtap As3

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
Thomas A
Stor knallert
Indlæg: 221
Tilmeldt: man 9. jun 2008 18:05
Kontakt:

Krumtap As3

Indlæg af Thomas A »

Jeg har denne krumtap hvor jeg skal ha skiftede lejer i. De sidder i alu klodsen. NU er mit spørgsmål så. HVordan kommer jeg der ind?
Vedhæftede filer
P1090410.JPG
P1090410.JPG (152.29 KiB) Vist 8551 gange
P1090411.JPG
P1090411.JPG (102 KiB) Vist 8551 gange
Brugeravatar
Per
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1080
Tilmeldt: ons 2. apr 2008 20:28
Kontakt:

Re: Krumtap As3

Indlæg af Per »

Hvis du har kræfter nok, så tror jeg bare du skal tage fat i hver sin ende og så trække til :lol: :lol: :lol:

Nej spøg til side. Jeg er ret sikker på, at den er presset sammen i den notgang, som man tydeligt kan se på detaljetegningen. Så tror jeg desværre også, at man skal have noget specialværktøj, der kan trække/drive de to dele fra hinanden :whew
De sidder sikkert hulens godt sammen efter alle de år i en lille hidsig 2-takter...

Har du checket, om krumtapakslen i tændingssiden er hul - evt. med gevind, så man måske kan slå den fra hinanden med en lang dorn eller presse de to dele fra hinanden med en lang skrue?

Mvh Per.
Mvh Per.
Brugeravatar
Thomas A
Stor knallert
Indlæg: 221
Tilmeldt: man 9. jun 2008 18:05
Kontakt:

Re: Krumtap As3

Indlæg af Thomas A »

Der er 8mm gevind i tændningsiden. Men det er ikke rart dybt 1.5cm. Måske det kan holde til at bilve brugt med slagværktøj. Men tror også som du siger Per. At det sidder utrolig godt fast.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Krumtap As3

Indlæg af strynboen »

tror også du skal trykke i tændings siden,,med en gevind stang. ind gennem den hule krumtap.som når ind i den modsatte halvdel af krumtappen..og måske slå forsiktigt..eller presse forsiktigt..så slipper den i mangenoten..men er der ikke noget på nettet..et forum for as3..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Krumtap As3

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Ved ikke om det kan bruges,,, men et foreslag kunne være en af de leje aftrækkere som man bruger når et leje sidder tæt op af noget andet og en almindelig aftrækker ikke kan ind bagved,,, den er af 2 halvdele som spændes sammen med et par bolte,,, de er jo temmelig "skarpe" i "bidet" og bliver tykkere jo længere den kommer ind under lejet og trykker jævnt hele vejen rundt og evt manglende tykkelse kan jo laves med noget mellemlæg til sidst,,,, det er bare et foreslag ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3475
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Krumtap As3

Indlæg af 12V »

Lejerne sidder nok også ret stramme, det skal de jo gøre for ikke at kunne glide rundt. Spline forbindelsen hænger nok også lidt efter de mange år monteret.

Jeg ville varme alu delen godt op, og hvis de så ikke kan trækkes af bruge en leje aftrækker skål som Yamaha FS1 50SS foreslår.

Men det er bare ideér :)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Krumtap As3

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg har prøvet at søge lidt hist og her, og indtil videre er jeg kun kommet frem til en service and repair manual, som er at finde på australske ebay.

http://www.ebay.com.au/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bare søg efter 'Yamaha AS3', så dukker de op.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1971
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Krumtap As3

Indlæg af Kai »

Det er (efter hvad jeg kan se) ikke vist i servicemanualen, men du får et par link alligevel, hvis der er brug for andet der i.
http://www.yamaparts.com/pdf_manuals/AS3_parts.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.yamaparts.com/pdf_manuals/AS3_service.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Som de andre er inde på, så er der muligvis hul igennem svinghjulsakslen, så der kan gå en stang hele vejen ind og trykke den fra hinanden.
Men vær varsom med den, ifølge manualen er der ingen simmeringe i midten til at adskille de 2 krumtaphuse fra hinanden.
Den er med en labyrint-tætning, det er små bitte drejede riller i aluklodsen der løber ~1/100 fra akslen. En ridse er nok til den ikke længere er tæt.
Den skal også måles ud bagefter, for at sikre den kører helt lige.

Tilføjelse:

I manualen til AS1 er der til gengæld vist hvordan den skilles ad:
http://www.yamaparts.com/pdf_manuals/AS1_service.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
De er ret ens, så det er sikkert samme procedure.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Thomas A
Stor knallert
Indlæg: 221
Tilmeldt: man 9. jun 2008 18:05
Kontakt:

Re: Krumtap As3

Indlæg af Thomas A »

Jeg har været ude ved min gamle arbejdsplads. Hos en cyklehandler og vi prøvede at trække den fra hinanden. Med
en slagstang. Men det var selve krumtap der gik fra hinanden. Så prøve vi med en leje aftrækker. ligesom i har nævt her i tråden. men heller ikke det hjælp. Men jeg havde heldigvis en mere krumtap. Som var i bedre stand. Så jeg tog den og kørte til en yamaha forhandler. Men de kunne heller ikke gøre. noget ved det. Da de ikk. har sådanne.
værktøj. Men han mente at det ikke var nødvendigt at skifte de lejer. da de lyd til at være gode nok..
Så jeg må prøve at sætte den i og tag den der fra.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Krumtap As3

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er en noget spøjs konstruktion, der er vist i AS1-manualen. 'Huset' omkring midterste leje spænder man simpelthen en særlig aftrækker på og trækker den så fra hinanden.

Selvfølgelig skal man som firma (og autoriseret værksted) varetage egne interesser, men når det hele går op i speialværktøj, er det da tarveligt. :(
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"