Yamaha 4 gear 78'
- fiskepeter
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 438
- Tilmeldt: ons 15. apr 2009 20:42
- Kontakt:
Re: Yamaha 4 gear 78'
Fin film men tror at du har planet topstykket for maget
yamaha dx årg 1978 5 gear på plader grøn Tilsalg Ring 61323242
yamaha dx årg 1977 match krom solgt
yamaha fs1 årg 1988 2 gear match sort solgt
yamaha dx årg 1977 match krom solgt
yamaha fs1 årg 1988 2 gear match sort solgt
Re: Yamaha 4 gear 78'
Det er ikke planetfiskepeter skrev:Fin film men tror at du har planet topstykket for maget
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
-
- Moderator
- Indlæg: 3930
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Yamaha 4 gear 78'
Jeg læste indlægget, inden jeg havde set (og lyttet til) klippet, og det gav mig en oplevelse i retning af:fiskepeter skrev:Fin film men tror at du har planet topstykket for maget
"Hvordan pokker kommer du dog frem til dén konklusion?!"
Men det forstår jeg godt.
Den lyder for mig ikke som om, den hverken har for høj kompression eller for stor tændingsavance. Tværtimod virker den lidt sløj i det for at være hudløst ærlig.
Støbejernscylindre har det med at støje en sjat, og nogle lyde forstærkes af køleribberne. Især 'piston-slap'! Det kan godt være, jeg er helt i skoven, men jeg synes ærligt talt, det lyder som om, stemplet går for løst i cylinderen. Og ikke bare en smule.
I tomgang lyder den som min 41mm cylinder til min Suzuki FZ50 med tre skyllekanaler, som er i ren støbejern (på tilbud hos scooterdele.dk for 299kr inkl. stempel for tre år siden), da jeg endte med at pille den af pga. støjen.
Det viste sig, at stemplet målte 40,96mm og cylinderen 41,03mm, svarende til 7/100mm tolerance, og det er ALT for meget. Suzuki'en lød dog en tand værre, og nok den holdt tomgangen fint og stabilt, men den krævede en fed blanding for at køre ok. Det medførte, at den gik 28-30km/L, hvor den nu render 37km/L med sin nuværende (slidt: 5/100mm tolerance) standardcylinder, som lige har fået 'pudset' kanalerne, heh... 45km/t på toppen er rigeligt fint.
Om der skal en frisk cylinder til eller om den nuværende kan bores op til en størrelse over, ved jeg ikke. Det må afhænge af, hvilke stempler, der er tilgængelige!
Piston-slap er noget snot, idet skørterne på stemplet bliver overbelastet, og selv det bedste stempel kan knække et stykke af skørtet.
På en alu-cylinder vil lyden være meget lysere. Jeg har prøvet at køre 5/100mm på en 40mm cylinder på Kreidleren, og det var en højlydt tikken a la sekundviseren på et billigt plasticur fra Kina. Rædsom støj, som kun bliver værre i takt med omdrejningerne stiger.
Men hold da helt op, hvor er det altså bare en lækker maskine! Homoet-potten klæder den faktisk bedre, end jeg lige havde forventet, og maskinen som helhed får altså en maksimal herfra!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Yamaha 4 gear 78'
Nu er det ikke mig der har monteret cylinder og stempel fra starten af...kreidlerhansen skrev:Jeg læste indlægget, inden jeg havde set (og lyttet til) klippet, og det gav mig en oplevelse i retning af:fiskepeter skrev:Fin film men tror at du har planet topstykket for maget
"Hvordan pokker kommer du dog frem til dén konklusion?!"
Men det forstår jeg godt.
Den lyder for mig ikke som om, den hverken har for høj kompression eller for stor tændingsavance. Tværtimod virker den lidt sløj i det for at være hudløst ærlig.
Støbejernscylindre har det med at støje en sjat, og nogle lyde forstærkes af køleribberne. Især 'piston-slap'! Det kan godt være, jeg er helt i skoven, men jeg synes ærligt talt, det lyder som om, stemplet går for løst i cylinderen. Og ikke bare en smule.
I tomgang lyder den som min 41mm cylinder til min Suzuki FZ50 med tre skyllekanaler, som er i ren støbejern (på tilbud hos scooterdele.dk for 299kr inkl. stempel for tre år siden), da jeg endte med at pille den af pga. støjen.
Det viste sig, at stemplet målte 40,96mm og cylinderen 41,03mm, svarende til 7/100mm tolerance, og det er ALT for meget. Suzuki'en lød dog en tand værre, og nok den holdt tomgangen fint og stabilt, men den krævede en fed blanding for at køre ok. Det medførte, at den gik 28-30km/L, hvor den nu render 37km/L med sin nuværende (slidt: 5/100mm tolerance) standardcylinder, som lige har fået 'pudset' kanalerne, heh... 45km/t på toppen er rigeligt fint.
Om der skal en frisk cylinder til eller om den nuværende kan bores op til en størrelse over, ved jeg ikke. Det må afhænge af, hvilke stempler, der er tilgængelige!
Piston-slap er noget snot, idet skørterne på stemplet bliver overbelastet, og selv det bedste stempel kan knække et stykke af skørtet.
På en alu-cylinder vil lyden være meget lysere. Jeg har prøvet at køre 5/100mm på en 40mm cylinder på Kreidleren, og det var en højlydt tikken a la sekundviseren på et billigt plasticur fra Kina. Rædsom støj, som kun bliver værre i takt med omdrejningerne stiger.
Men hold da helt op, hvor er det altså bare en lækker maskine! Homoet-potten klæder den faktisk bedre, end jeg lige havde forventet, og maskinen som helhed får altså en maksimal herfra!
Men her er hvad jeg har fået at vide da jeg købte den:
Cylinderen er blev opboret til 45mm hvor den derefter er blevet opvarmet til 500 grader (mener jeg) hvor så stemplet er blevet tilpasset? Aner ikke hvordan, hvorfor og hvornår ...
Måske jensmc ved det? Han har vist hjulpet med at samle motoren..
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Yamaha 4 gear 78'
Hvad er den røde 78 farvecode
Re: Yamaha 4 gear 78'
Aner det ikke.. men man kan købe malingen i Holland.. det gjorde jeg, men solgte det igen til T.B her på sidenpisen skrev:Hvad er den røde 78 farvecode
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Yamaha 4 gear 78'
Hahaha - Sgu et fint comebackNikolaj Y skrev:Hehe, havde spurgt min mor, men hun syntes ikke det ville være nogen god ide, med hende på billeder
...og din knallert er for vildt lækker!
//Jeppex
Yamaha FS1 K1, 1978 - Under renovering
VeloSolex, 1972 - Kører, men vil gerne have en ny karb. til den
Vespa Sprint 150, 1967 - Kører
Havetrauter Murray, ca 1995 - Kører
Suzuki GSF 1200N Bandit, 2006 - Suser!
Love the smell of a 2stroke engine
Yamaha FS1 K1, 1978 - Under renovering
VeloSolex, 1972 - Kører, men vil gerne have en ny karb. til den
Vespa Sprint 150, 1967 - Kører
Havetrauter Murray, ca 1995 - Kører
Suzuki GSF 1200N Bandit, 2006 - Suser!
Love the smell of a 2stroke engine
Re: Yamaha 4 gear 78'
jeppex skrev:Hahaha - Sgu et fint comebackNikolaj Y skrev:Hehe, havde spurgt min mor, men hun syntes ikke det ville være nogen god ide, med hende på billeder
...og din knallert er for vildt lækker!
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Yamaha 4 gear 78'
Ja, den havde ordnet nogle småting så jeg kunne jo lige så godt skilde den lidt ekstra ad
Der er planer om en anden cylinder + stempel. Jesper (kreidlerhansen) og jeg har en projekt med at få en std. boret op og trimmet Det bliver spændende, at se hvordan det kommer til at virke!
Men bremsekaliberen trængte til at blive malet + bremseskiven. Der skulle også skiftes en støvhætte ved bremsecylinderen, så den blev også skiftet ved lejligheden. Kaliberen var stadig i original maling (som resten af knallerten), som desværre var ved at var lidt slidt Men den er jo også som ny (som resten af knallerten), så der var ellers intet at komme efter Den bliver malet med satin-sort (Hammerite som jeg har til at stå).
Der er lige et par billede af hvad jeg nåede i dag
Der er planer om en anden cylinder + stempel. Jesper (kreidlerhansen) og jeg har en projekt med at få en std. boret op og trimmet Det bliver spændende, at se hvordan det kommer til at virke!
Men bremsekaliberen trængte til at blive malet + bremseskiven. Der skulle også skiftes en støvhætte ved bremsecylinderen, så den blev også skiftet ved lejligheden. Kaliberen var stadig i original maling (som resten af knallerten), som desværre var ved at var lidt slidt Men den er jo også som ny (som resten af knallerten), så der var ellers intet at komme efter Den bliver malet med satin-sort (Hammerite som jeg har til at stå).
Der er lige et par billede af hvad jeg nåede i dag
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Yamaha 4 gear 78'
Ups, manglede at spørge om der er nogen der ligger inde med den gummi-prop, som skal holde skidt ude fra glidepindene på kaliberen? Den ene er nok faldet af Så jeg mangler kun en
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Yamaha 4 gear 78'
Hej, ja så er det sket lidt nyt med den lille MC... jeg har fået sigsauer til at renovere koblingsskålen da den virkede ret slatten... hvilket man jo så godt kan forstå ved at se billederne
Derudover blev der skiftet lejer, pakninger og simmerringe - da den var begyndt at blive en smule utæt og ikke havde været skildt ad efter omkring 5000 km med hårdt tunet motor.
Jeg prøvede monterede også lige mit vandkølede topstykke, som selvfølgelig skal afprøves på et tidspunkt, men jeg skal først have lavet en holder til vandkøleren, som kommer fra en 125 dt
Ellers bare nyd billederne, og giv gerne en kommentar med på vejen!
Derudover blev der skiftet lejer, pakninger og simmerringe - da den var begyndt at blive en smule utæt og ikke havde været skildt ad efter omkring 5000 km med hårdt tunet motor.
Jeg prøvede monterede også lige mit vandkølede topstykke, som selvfølgelig skal afprøves på et tidspunkt, men jeg skal først have lavet en holder til vandkøleren, som kommer fra en 125 dt
Ellers bare nyd billederne, og giv gerne en kommentar med på vejen!
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Yamaha 4 gear 78'
Den kan du sagtens lave selv med en stor gummi prop, købt i sæt fra Biltema, og en hugge pibe - det har jeg da prøvet på mine to calipere (hvis der er tale om de to der sidder synligt på den side der vender ind i mod forhjulet ellers, hvis der er tale om den (gummi bøsning), der sidder på glidepinden, forrest, inde i caliper huset, så har Benny sådan en.Nikolaj Y skrev:Ups, manglede at spørge om der er nogen der ligger inde med den gummi-prop, som skal holde skidt ude fra glidepindene på kaliberen? Den ene er nok faldet af Så jeg mangler kun en
I øvrigt et spændende topstykke: hvor har du det fra? hvad er data for det? (volumen og dets design), billeder indvendigt?
Re: Yamaha 4 gear 78'
Jeg har fået fat i proppen - jeg fik benny til at sende en med for noget tid sidenKnud skrev:Den kan du sagtens lave selv med en stor gummi prop, købt i sæt fra Biltema, og en hugge pibe - det har jeg da prøvet på mine to calipere (hvis der er tale om de to der sidder synligt på den side der vender ind i mod forhjulet ellers, hvis der er tale om den (gummi bøsning), der sidder på glidepinden, forrest, inde i caliper huset, så har Benny sådan en.Nikolaj Y skrev:Ups, manglede at spørge om der er nogen der ligger inde med den gummi-prop, som skal holde skidt ude fra glidepindene på kaliberen? Den ene er nok faldet af Så jeg mangler kun en
I øvrigt et spændende topstykke: hvor har du det fra? hvad er data for det? (volumen og dets design), billeder indvendigt?
Topstykket var jeg så heldig at få fingre i fra en på scootergalleri - som tydeligvis ikke viste hvad den var værd
Jeg snupper lige nogle billeder af den i weekenden, det eneste jeg kan huske er at den er 45mm
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: Yamaha 4 gear 78'
Topstykket var jeg så heldig at få fingre i fra en på scootergalleri - som tydeligvis ikke viste hvad den var værd
Jeg snupper lige nogle billeder af den i weekenden, det eneste jeg kan huske er at den er 45mm
Ja du huggede det lige for næsen af mig vel også positivt da jeg nok bare havde filet i den for at den ku passe til 45mm pindbolt afstand
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
Re: Yamaha 4 gear 78'
Fik i dag rodet lidt med den lille mc... jeg skulle alligevel have lidt dele hjem fra benny - og bestilte derfor også denne lille 20mm indsugning hjem... gav alligevel 2 km/t på toppen (fra 80 til 82 km/t - mangler dog det sidste for at ramme de 90 ). Jeg opgradere fra 17,5mm...
Men det virker i hvert fald fiiint
Men det virker i hvert fald fiiint
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Yamaha 4 gear 78'
hejsa... jeg har også købt sådan en 20 mm boreplade af benny - den er bare så fint lavet med lækker overgang til membranhuset, nu mangler vi bare en 20 mm kaburator som ligner 10/16 mm nøjagtig !
den hastighedsstigning du oplever er godt nok ikke ret stor, med det er sikkert pga. den fine overgang borepladen har imellem rundt hul til firkantet hul i membranhuset
hilsen olieklud
den hastighedsstigning du oplever er godt nok ikke ret stor, med det er sikkert pga. den fine overgang borepladen har imellem rundt hul til firkantet hul i membranhuset
hilsen olieklud
Re: Yamaha 4 gear 78'
Der er sket lidt på den lille fs1 mc.. jeg har fået rykket udstødningen 10cm frem, hvilket har resulteret i 7 km/t højere topfart og at kickstarteren ikke længere kunne gå forbi, uden at støde på.
Det med højere topfart var ikke noget problem ( ), men kickstarteren skulle varmes op for at blive bukket. Det resulterede i at cromen faldt af - og derfor har den fået en gang galvanisering sammen med det nye udstødningsbeslag.
Derudover har jeg fået monteret et ny original bagfælg, da den gamle både var uoriginal og mindre køn.
Jeg har efterhånden kun småting som skal laves på den i fremtiden; heriblandt skal topstykket kontrolleres for squish-band... og så skal der eventuelt vandkølet på engang
Det med højere topfart var ikke noget problem ( ), men kickstarteren skulle varmes op for at blive bukket. Det resulterede i at cromen faldt af - og derfor har den fået en gang galvanisering sammen med det nye udstødningsbeslag.
Derudover har jeg fået monteret et ny original bagfælg, da den gamle både var uoriginal og mindre køn.
Jeg har efterhånden kun småting som skal laves på den i fremtiden; heriblandt skal topstykket kontrolleres for squish-band... og så skal der eventuelt vandkølet på engang
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Yamaha 4 gear 78'
Herligt at den bliver holdt så fantastisk flot, hvilket i gøj grad gælder alle dine køretøjer.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: Yamaha 4 gear 78'
Skal det topstykke ikke i pakken med den ekstra fælgring?
Smukt som sædvanlig!
Smukt som sædvanlig!
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
Re: Yamaha 4 gear 78'
Aaarh det tror jeg ikke lige, de er vist rimelig sjældne Er der endelig nogen som ved hvad de stammer frajuhl-drengen skrev:Skal det topstykke ikke i pakken med den ekstra fælgring?
Smukt som sædvanlig!
Til Kim: Tak for din altid gode respons
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'