Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Fin Yamaha!
Den har kun 10 heste, så en topfart på 90 km/t. lyder ganske rimelig. De der moderne 4-takt 125'ere til begynderkørekort er lidt søvnige, men man må gå ud fra at de til gengæld er nærmest uopslidelige. Da mine unger startede på motorcykel, hentede vi derfor et par 125 totaktere hjem fra Frankrig, hvor udvalget er stort. En totakter passer bedre i karakteristik til en 18-årig med benzin i blodet .
/Steen
Den har kun 10 heste, så en topfart på 90 km/t. lyder ganske rimelig. De der moderne 4-takt 125'ere til begynderkørekort er lidt søvnige, men man må gå ud fra at de til gengæld er nærmest uopslidelige. Da mine unger startede på motorcykel, hentede vi derfor et par 125 totaktere hjem fra Frankrig, hvor udvalget er stort. En totakter passer bedre i karakteristik til en 18-årig med benzin i blodet .
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
ja man føler sig i live på en 2 takter...der var chok chok chok i min gamle LC 125 uden udstødnings regulator...næsten som en cross maskine..
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
YPVS-servoen på min "nye" RD500 opførte sig ikke helt som jeg synes den skulle, så den måtte lige under luppen.
Den kørte egentlig på den rigtige måde, men den kørte alt for langsomt, så jeg forventede egentlig at den måske manglede smøring, eller bandt i en bøsning eller lignende. Det viste sig dog at være motoren der ganske enkelt kørte for langsomt. Den løb helt frit, så det var lidt mystisk. Jeg slagtede motoren ud af en anden (defekt) servo og flyttede den over. Så kan den vel køre 40 år mere.
Den kørte egentlig på den rigtige måde, men den kørte alt for langsomt, så jeg forventede egentlig at den måske manglede smøring, eller bandt i en bøsning eller lignende. Det viste sig dog at være motoren der ganske enkelt kørte for langsomt. Den løb helt frit, så det var lidt mystisk. Jeg slagtede motoren ud af en anden (defekt) servo og flyttede den over. Så kan den vel køre 40 år mere.
-
- Moderator
- Indlæg: 3957
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Alt kan tunes
Twinsport skrev: ↑fre 19. jul 2024 08:15 YPVS-servoen på min "nye" RD500 opførte sig ikke helt som jeg synes den skulle, så den måtte lige under luppen.
Den kørte egentlig på den rigtige måde, men den kørte alt for langsomt, så jeg forventede egentlig at den måske manglede smøring, eller bandt i en bøsning eller lignende. Det viste sig dog at være motoren der ganske enkelt kørte for langsomt. Den løb helt frit, så det var lidt mystisk. Jeg slagtede motoren ud af en anden (defekt) servo og flyttede den over. Så kan den vel køre 40 år mere.
2024-07-17 20.37.43.jpg
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Jeg har de sidste par uger rodet med den Yamaha Sting.
Cylinderen fik taget 1.5mm af toppen, men jeg kan simpelhen ikke få den over 42 km/t. Det føles som om den rammer en "mur" her, og er slet ikke oppe og ringe som den burde.
Setup er følgende:
PW50 kopi cylinder med 1.5mm aluspacer i bund, og 1.5mm drejer af toppen
PW50 kopi topstykke
Original 12mm karburator med alle pakninger inkakte og pt. dyse 75 (ved 64 skal den have choker for at komme op i omdrejninger, og jeg næste størrelse jeg har er 75 - alle 5mm Dellorto dyser)
Gianelli eller Mallosi udstødning - er ikke helt sikker på fabrikat
PW50 kopi luftfilter
Følgende er prøvet uden held:
Skift af CDI modul - som på anden Sting er testet ok
Skift af tændrør (pt. B5'er)
Skift af udstødning til original - går så 40 km/t
Skift af membran - som på anden Sting er testet ok
Alle pakninger gennemgået og den trækker ikke umiddelbart falsk luft nogen stedet. På karburator er indtag til 2 takts olie blændet
Lidt billeder fra cylinder hvor den nu åbner fuldt for skyllekanalerne og udstødning monteret. Den spilder ikke olie, og ved tænding er der ikke tegn på utæt simmerring.
Med dyse 75 kan jeg "bruge" ca. ½ - 2/3 af gassen før den begynder at firtakte og den trækker jævnt og stabilt hele vejen op, og står fint i tomgang, og falder ligeledes fint ned i omdrejninger når gassen slippes.
- Kan den simpelhen ikke "spise" al de benzin som karburator og de nu fuld åbne skyllekanaler kan give ? Nogen gode bud ?
Cylinderen fik taget 1.5mm af toppen, men jeg kan simpelhen ikke få den over 42 km/t. Det føles som om den rammer en "mur" her, og er slet ikke oppe og ringe som den burde.
Setup er følgende:
PW50 kopi cylinder med 1.5mm aluspacer i bund, og 1.5mm drejer af toppen
PW50 kopi topstykke
Original 12mm karburator med alle pakninger inkakte og pt. dyse 75 (ved 64 skal den have choker for at komme op i omdrejninger, og jeg næste størrelse jeg har er 75 - alle 5mm Dellorto dyser)
Gianelli eller Mallosi udstødning - er ikke helt sikker på fabrikat
PW50 kopi luftfilter
Følgende er prøvet uden held:
Skift af CDI modul - som på anden Sting er testet ok
Skift af tændrør (pt. B5'er)
Skift af udstødning til original - går så 40 km/t
Skift af membran - som på anden Sting er testet ok
Alle pakninger gennemgået og den trækker ikke umiddelbart falsk luft nogen stedet. På karburator er indtag til 2 takts olie blændet
Lidt billeder fra cylinder hvor den nu åbner fuldt for skyllekanalerne og udstødning monteret. Den spilder ikke olie, og ved tænding er der ikke tegn på utæt simmerring.
Med dyse 75 kan jeg "bruge" ca. ½ - 2/3 af gassen før den begynder at firtakte og den trækker jævnt og stabilt hele vejen op, og står fint i tomgang, og falder ligeledes fint ned i omdrejninger når gassen slippes.
- Kan den simpelhen ikke "spise" al de benzin som karburator og de nu fuld åbne skyllekanaler kan give ? Nogen gode bud ?
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Jeg ville teste med dyser omkring 70 indtil den går ren ved bundgas, inden yderlige fejlsøgning.
Pt kører du jo kun med 1/2 til 2/3 karburator lysning.
Pt kører du jo kun med 1/2 til 2/3 karburator lysning.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hej Carsten
Det er et forsøg værd. Jeg har bestilt originale Dellorto dyser fra 60-72 med 1 spring ml. størrelserne.
Steen skrev at han kører med dyse ml. 58-60 på hans setup, så de originale er måske med lidt andre tolerancer ift. de uoriginale dyser.
Det er et forsøg værd. Jeg har bestilt originale Dellorto dyser fra 60-72 med 1 spring ml. størrelserne.
Steen skrev at han kører med dyse ml. 58-60 på hans setup, så de originale er måske med lidt andre tolerancer ift. de uoriginale dyser.
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2170
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Jeg har også en erfaring med Sting, dog med standard dele, for med en karburator-nål fra FS1 kørte den bedre, bl a stort set uden at "firetakte" ved topfarten 40 - 45 km/t.
Hvis jeg husker ret, sidder der en pick up spole (der sikkert erstatter platin'et) i tændingen, der også var delvis kortsluttet, dermed en svaghed mere. Den skal vistnok måle ca 20 - 30 ohm.
Hvis jeg husker ret, sidder der en pick up spole (der sikkert erstatter platin'et) i tændingen, der også var delvis kortsluttet, dermed en svaghed mere. Den skal vistnok måle ca 20 - 30 ohm.
Senest rettet af Poul-Erik A. tors 25. jul 2024 15:25, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Interessant med din erfaring med nålen, Poul-Erik.
Jeg prøver lige med dyserne i 1. omgang og ser om jeg kan få den til at gå så rent som muligt ved bundgas med ingen/minimal firtakten.
Jeg har tænkt på om det var tændingen som begrænsede omdrejningerne og derfor prøvede vi med CDI modulet fra en anden som går +55 km/t og tager rigtig mange omdrejninger, men ingen ændring.
Måske er det pulseren i tændingen som er træt, men ligesom platiner er princippet vel enten/eller. Enten virker det eller ikke. Slidte platiner resultere i dårlig motorgang over hele omdrejningsfeltet, og Stingen går fint og jævnt op til ca. 42 hvor den rammer “muren”.
Jeg prøver lige med dyserne i 1. omgang og ser om jeg kan få den til at gå så rent som muligt ved bundgas med ingen/minimal firtakten.
Jeg har tænkt på om det var tændingen som begrænsede omdrejningerne og derfor prøvede vi med CDI modulet fra en anden som går +55 km/t og tager rigtig mange omdrejninger, men ingen ændring.
Måske er det pulseren i tændingen som er træt, men ligesom platiner er princippet vel enten/eller. Enten virker det eller ikke. Slidte platiner resultere i dårlig motorgang over hele omdrejningsfeltet, og Stingen går fint og jævnt op til ca. 42 hvor den rammer “muren”.
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2170
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Men der er jo også muligheden for, at forrige ejer har sat forkert nål i karburatoren på Sting'en og min erfaring derved er vildledende. Jeg husker også, at der sidder en spændings-begrænser uder sædet, der vist ikke kan skaffes mere og jeg måtte købe en standard begrænser til en scooter og tilpasse denne.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hvis det bliver nødvendigt, har jeg mange nye originale dele til karburatoren.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Som skrevet, så er pick-up'en en svagt punkt på Sting. Ligeledes kan stelforbindelsen på højspændingsladespolen vibrere itu. Den giver typisk udsættere ved lidt højere omdrejninger. Den er hurtigt kontrolleret, da den sidder frit synligt, når svinghjulet er afmonteret.
/Steen
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Jeg fik monteret original dyse str. 70, og det er tæt på den rigtige ved de omdrejningerne Stingen pt. tager. Ved fuld gang er der ingen firtakten, men jeg kommer stadig ikke over 41-42 km/t. Vidste jeg ikke bedre vil jeg sige den kører som skal, respondere øjeblikkelig på gassen, går jævnt hele vejen op, og kører stabilt på toppen men den ringer på ingen måde i omdrejningerne og der bør være mere at hente jf. Steens erfaringerne med PW50 cylinderne.
Tændingsbegrænseren under sædet - CDI modulen er testet med en anden - uden ændringer på motorgang/topfart.
Nålen er ikke prøvet udskiftet eller gasspjæld, men det står på listen over mulige fejlkilder. Det er begge dele jeg har købt brugt da de manglede på knallerteren da jeg købte den.
Pich-up er noteret. Er der nogen som kan beskrive symptomer på defekt/halvdefekt pich-up/pulser ?
Dårlig stel på højspændingsladespolen tjekker jeg lige i morgen, den har ikke super meget lys på, så det kunne måske godt være en mulighed.
Kan det begrænse tændingen ?
Det virker jo som om noget begrænser omdrejningerne, og tændspolen har jeg også overvejet, men måske fejlen er "længerre tilbage" i systemet.
Tændingsbegrænseren under sædet - CDI modulen er testet med en anden - uden ændringer på motorgang/topfart.
Nålen er ikke prøvet udskiftet eller gasspjæld, men det står på listen over mulige fejlkilder. Det er begge dele jeg har købt brugt da de manglede på knallerteren da jeg købte den.
Pich-up er noteret. Er der nogen som kan beskrive symptomer på defekt/halvdefekt pich-up/pulser ?
Dårlig stel på højspændingsladespolen tjekker jeg lige i morgen, den har ikke super meget lys på, så det kunne måske godt være en mulighed.
Kan det begrænse tændingen ?
Det virker jo som om noget begrænser omdrejningerne, og tændspolen har jeg også overvejet, men måske fejlen er "længerre tilbage" i systemet.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Har du mulighed for det, så find tændingspistol og tjek om den på en eller anden måde laver kludder i tændingstidspunktet ved tomgang/fuld gas.
Ville ellers ha gættet på den får åndenød ved et givent omdrejningstal med den lave udstødningsport..der er ikke mange grader til at få gassen skubbet ud af cylinderen inden skyllekanalerne åbner. Eller så snyder billedet.
Ville ellers ha gættet på den får åndenød ved et givent omdrejningstal med den lave udstødningsport..der er ikke mange grader til at få gassen skubbet ud af cylinderen inden skyllekanalerne åbner. Eller så snyder billedet.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
renoveret starter på volvo traktoren...det er en 4hk med forskydeligt anker...dvs den har en meget lang komutator ..- anketet bevæger sig frem..og får tandhjulet i indgreb med svinghjulet..det giver en blødt indgreb...men friktionen og det komplexe med støttelejer friktions kobling og mekanisk sløvhed..gør den en sløv banan...lucas starteren til perkins med to trin tilkobling i magenet spolen er meget simpler og mere holdbar...tysk teknik fra 40 erne er ofte genialt tænkt..og lækkert at arbejde med..men nogel gange ikke praktisk..og for teknisk for daglig brug
- Vedhæftede filer
-
- volvo 320 bosch starter.JPG (222.46 KiB) Vist 9154 gange
-
- volvo med sav.JPG (247.82 KiB) Vist 9154 gange
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Jeg fik kikket lidt på tændingen i dag, og pickup kan jeg ikke teste, kobbertråden på højspændingsspolen er ok. Jeg har ikke en tændingsspistol, men jeg tror ikke tændingen er fejlen, den trækker som sagt rent hele vejen til "muren" ved 40-41 km/t.
Jeg hælder mere til Kai's teori om åndedrætsbevær, med en "look-a-like" originaludstødning med stort forrør kan jeg få den op på 42.5-42 km/t, så der er noget som tyder på den ikke kan komme af med udstødningsgassen på de sidste 20-30% af gasrullen.
- Jeg har ikke modificeret udstødningsporten, er der nogen der har et bud på hvor meget jeg skal file hhv. bredde og højde mod topstykke ?
Specifikationer på cylinder kan ses på den oversigt som Steen lavede for nogle år tilbage.
Jeg hælder mere til Kai's teori om åndedrætsbevær, med en "look-a-like" originaludstødning med stort forrør kan jeg få den op på 42.5-42 km/t, så der er noget som tyder på den ikke kan komme af med udstødningsgassen på de sidste 20-30% af gasrullen.
- Jeg har ikke modificeret udstødningsporten, er der nogen der har et bud på hvor meget jeg skal file hhv. bredde og højde mod topstykke ?
Specifikationer på cylinder kan ses på den oversigt som Steen lavede for nogle år tilbage.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
puch en har haft en mærkelig sygdom..den ligesom ikke rigtigt kunne finjusteres på strålespidsen...fandt at den var opboret med et 2mm bor både i indgangs hullet i midten..og udløbene i siden..så spidsen på nålen..har ikke rigtig haft et konisk sæde at arbejde imod...sikkert med en masse turbolens i brændstoffet som resultat....skiftede til en anden strålespids fra lageret...det hjalp meget..men stadig en ulden gas respons...pillede så afgangs piberne ud af skildpadde potten...de var stoppet af nogle sod/stof kugler...nok noget af det dæmpende indmad som de potter er fyldt med...uden afgangs rørene som er ca 7mm indvendig i hullet..køre den endnu bedre...den blir testet de kommende dage,,,så potten kan blive blæst ud..gad vide om det er asbest stof..indvendig ,,,så vil vi alle dø inden for 100 år...
- Vedhæftede filer
-
- puch ms stoppede piberuds.JPG (220.25 KiB) Vist 8928 gange
-
- puch ms stoppede piber.JPG (219.24 KiB) Vist 8928 gange
strynboen på test profil
-
- Moderator
- Indlæg: 3957
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
29mm fra deck til udstødningsporten med 34mm til skyllekanalerne, er dælme ikke ret meget til 39,7mm slaglængde (under forudsætning af stemplet går til kanten af øverste pakflade ved TDC).MCL skrev: ↑søn 28. jul 2024 18:33 Jeg fik kikket lidt på tændingen i dag, og pickup kan jeg ikke teste, kobbertråden på højspændingsspolen er ok. Jeg har ikke en tændingsspistol, men jeg tror ikke tændingen er fejlen, den trækker som sagt rent hele vejen til "muren" ved 40-41 km/t.
Jeg hælder mere til Kai's teori om åndedrætsbevær, med en "look-a-like" originaludstødning med stort forrør kan jeg få den op på 42.5-42 km/t, så der er noget som tyder på den ikke kan komme af med udstødningsgassen på de sidste 20-30% af gasrullen.
- Jeg har ikke modificeret udstødningsporten, er der nogen der har et bud på hvor meget jeg skal file hhv. bredde og højde mod topstykke ?
Specifikationer på cylinder kan ses på den oversigt som Steen lavede for nogle år tilbage.
Yamaha Sting cylinderoversigt.jpg
Jeg vil påstå, der skal være 7mm forskel i højden, svarende til 27mm/34mm ... og i praksis ville jeg nok snarere vælge 25mm/33mm med en portbredde på 65% af boringen (NB: Jeg måler altid til kanten af portens affasning; typisk er affasningen 2x0,5mm af portens totale bredde), men jeg er også ret glad for en vred 2takters natur.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Jeg har i dag modtaget en ret stor papkasse...................indeholdende en fabriksny PGO Hot 2T fra 2017. Med reg. attest 30km.
Kassen er nu hejst på loftet, hvor den så kan blive stående i 10-15 år. Den er ret sjælden, når den nu ikke engang har været pakket ud endnu.
Det klør ellers i fingrene at få den samlet, men jeg må prøve at lade være. Ud at køre skal den i hvert fald ikke.
Kassen er nu hejst på loftet, hvor den så kan blive stående i 10-15 år. Den er ret sjælden, når den nu ikke engang har været pakket ud endnu.
Det klør ellers i fingrene at få den samlet, men jeg må prøve at lade være. Ud at køre skal den i hvert fald ikke.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Tak for svar, Jesperkreidlerhansen skrev: ↑ons 31. jul 2024 16:32 29mm fra deck til udstødningsporten med 34mm til skyllekanalerne, er dælme ikke ret meget til 39,7mm slaglængde (under forudsætning af stemplet går til kanten af øverste pakflade ved TDC).
Jeg vil påstå, der skal være 7mm forskel i højden, svarende til 27mm/34mm ... og i praksis ville jeg nok snarere vælge 25mm/33mm med en portbredde på 65% af boringen (NB: Jeg måler altid til kanten af portens affasning; typisk er affasningen 2x0,5mm af portens totale bredde), men jeg er også ret glad for en vred 2takters natur.
Jeg prøver at file udstødningsporten til 26mm til top/TDC. Som det kan anes på billedet går stempeltop meget tæt på kanten af øverste pakflade på cylinderen. Bredden prøver jeg med 0.5mm i hver side, så passer det hvis jeg regner rigtigt nogenlunde med din tommelfingerregel på 65% af boringen eksl. udfasning.
Så ser vi om det gør en mærkbar forskel. Den bør, på trods af original gearing, uden problemer gå 50 km/t målt på GPS