Michaels discount 76 dx projekt.

Vis os hvad du roder med for tiden. Her kan du vise dit restaureringsprojekt frem.
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 773
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Toke »

Efter malingen er fjernet fra mufferne, kan du smide dem i en balje med vand og kaudisk soda (10-20min). Så bliver de som nye.
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Michael »

Nu prøver vi brunsæbeløsningen fra Jesper. Hvis sæbe ikke hjælper prøver vi Reedvalve´s løsning. Tak for hjælpen til jer begge. Det er godt at prøve nogle metoder af.
Husk mor sagde altid: Har du husket at bruge sæbe. :teeth2
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Michael »

Ja nu er vi jo kommet i gang med forgaflen.
76ér DX gaflen er jo speciel for netop den årgang. Den er meget kraftigere og gaffelrørene kører i bøsninger, hvilket betyder at den er til at renovere.
Billede 1:
rd 10 011 (Large).jpg
Jeg har jo samlet dele et par år til denne model så jeg har tgo sæt gaffelrør at vælge imellem.
Så jeg valgte de værste: De to midderste. De var tidligere forsøgt poleret med en roterende ståbørste så der var en del slibearbejde i at få rettet overfladen op. På billedet har jeg poleret det ene. Det første jeg gjorde var at tjekke at de ikke havde taget skade indvendig. Dette gjorde jeg ved at prøve at stikke det nylavede gaffel ben i med bøsninger. Her tjekkede jeg om der var slør og om det kunne glide fridt gennem hele røret. Det kunne de heldivis.
Billede 2:
rd 10 015 (Large).jpg
Fremgangsmåde. Først slibes de med groft (min. Korn 180) sandpapir med exentersliber og deltasliber på de sværttilgægeligesteder.
Det er bedst at bruge exendersliberen så meget som muligt da det jævner ridser bedre ud over et større areal. Hvis man sliber i hånden bliver der nemt en blød bule omkring de dybe ridser når man efterfølgende polerer.
Billede 3:
rd 10 016 (Large).jpg
Herefter slibes med fint sandpapir (korn 320-500) og så polering på bomuldsskiver med polervoks.
Billede 4:
rd 10 017 (Large).jpg
Sådan
Billede 5:
rd 10 018 (Large).jpg
Færdig gaffelben. Jeg havde nogle NOS T.Hansen gaffelben der selvfølgelig ikke passede, men efter lidt modificering af bøsninger og låseklips og ændring af bundbøsningen i drejebænken kom de til at passe. Jeg havde jo de gamle originale (meget rustne) at kigge efter.
Min erfaring er at man faktisk godt kan lave et sæt gaffelben til 76ér DX af K modelrør hvis man har adgang til en drejebænk hvor man kan lave de nederste bøsninger og dreje nye spor til låseklipsene. Det kunne være man skulle skrive en tråd om dette en gang…hmmm.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Michael »

Hej igen
Her til morgen tjekkede jeg lige mit brunsæbe-forsøg. Det ser ud til at det lykkedes, men de skal nok lige have dagen med. I skal nok få billeder. Jeg skal hente stellet fra maling idag. Så der kommer også snart nyt om hvordan Rep. ser ud after maling. :what2 Det er pulverlak så man kan jo ikke sprøjtespartle.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
hybber
Fuldblods knallert
Indlæg: 396
Tilmeldt: søn 18. jan 2009 13:44
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af hybber »

Hej Michael!

Stor respekt for dit arbejde og den måde du løser diverse problemstillinger på! Fedt at se et projekt der ikke løber op i 20000 men stadig bliver rigtigt gennemført og lavet fra bunden!

Hilsen Jesper
Rigtige mænd har gulvtæppe, radiator og fjernsyn i værkstedet......................
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af strynboen »

der er mange tråde om ombygning af forben...jeg har lagt mindst 2 guider ud...men det er 2 år siden mindst..prøv at søge..og lav gerne en bedre..min var første forsøg med de erfaringer..der er kommet til siden kan det laves meget bedre i dag...men det kan bruges som inspiration..
per har også lige lavet et sæt af rs rør..til hans lille dobbelt løber
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Michael »

Hej Strynbo
Tak for dit indlæg. Det er godt at der bliver gjort opmærksom på gamle tråde. :(y)
Jeg har ikke set trådene omkring forben. Det vil jeg gøre. Det kunne jo være at vi kunne kombinere nogle gode ideer.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Michael »

Hej Hybber
Tak for dit indlæg. :(y)
Der vil senere komme et budget på omkostninger hidtil. Så må vi jo se hvad det løber op i. :what2
Men jeg håber på det ikke løber for stærkt :hihi
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Dewil »

Michael skrev:Hej Strynbo
Tak for dit indlæg. Det er godt at der bliver gjort opmærksom på gamle tråde. :(y)
Jeg har ikke set trådene omkring forben. Det vil jeg gøre. Det kunne jo være at vi kunne kombinere nogle gode ideer.
viewtopic.php?f=23&t=678" onclick="window.open(this.href);return false; :D
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af strynboen »

super dewil..som i ser kan det forbedres,,men tag de gode ting..og lav en fin ny guide..så sletter vi den gamle bagefter..det er 3 år siden den blev lavet,, i pioner tiden på forum..
utroligt at dette forum bare bliver bedre med tiden...det skyldes nok den positive ånd..som morten indførte fra starten...hvis du kun er til brok...er det ud..
træffene er på samme måde...hygge og god opførsel..så køre det i årevis..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Macel
Stor knallert
Indlæg: 293
Tilmeldt: tirs 10. mar 2009 21:13
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Macel »

Det ser godt ud, jeg kan godt lide idéen med den ikke behøver at koste en masse for at være en fin knallert (dermed ikke sagt at de dyre ikke også er super flotte). :) Det kunne være jeg skulle lave et SU/cafépenge-projekt så, når jeg da bliver 18. :thunge
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Michael »

Yamaha i CAFE/Rock-a-billy stil. Det mangler vi en der laver. :(y) :(y)
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Morten - Webmaster »

Michael skrev:Yamaha i CAFE/Rock-a-billy stil. Det mangler vi en der laver. :(y) :(y)
viewtopic.php?f=15&t=149" onclick="window.open(this.href);return false;
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
hybber
Fuldblods knallert
Indlæg: 396
Tilmeldt: søn 18. jan 2009 13:44
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af hybber »

Hej michael!

Du skriver polervoks på bomuldsskiver til slut når du polerer! Hvad er det for en voks du bruger? og hvor du evt køber det?

Jeg plejer at bruge autosol, men det kunne jo være der var noget bedre til polering af alu!

Hilsen Jesper
Rigtige mænd har gulvtæppe, radiator og fjernsyn i værkstedet......................
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Michael »

Polervoks er sådan nogle voksklodser man presser ind mod polerskiven. Man kan få dem i fin, mellem og grov. Jeg plejer at købe dem på stumpemarked i Herning. Jeg bruger kun den fine. Så det er nok bare at købe en fin. Er der nogen herinde der ved hvor man kan købe dem? :what2
Der kommer nyt imorgen om projektet så tager jeg lige nogle billeder af klodserne-altså polerklodserne og hæfter ved.
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af strynboen »

jeg har købt dem ved vvs grosisten..alså ikke ham..men den lokale lemvig muller..40 kr for en KÆMPE klods..og 2 store rundeller 250 mm i diameter..de kostede få 100 kr for hele sættet..bruger også kun den fine slibe voks
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Michael »

Hej
Her er mit pudseudstyr.
Polerskiven er monteret på en gammel trædrejebænk som jeg lavede på teknisk skole i 1984. Den har været brugt til trædrejning i ca 4 timer og polering i ca 20 år……. :hihi
Her kan i se de voks klodser jeg har skrevet om. Den hvide og den lille knold er fin, mens den orange er grov.
Det er næsten altid sådan at hvid og lyseblå er til fin-Den lille knold er lyseblå indenunder.
rd 11 009 (Large).jpg
rd 11 010 (Large).jpg
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af Michael »

Hej
Så er der nyt fra Discount-projektet igen.
Billede 1:
rd 11 003 (Large).jpg
Nu har jeg fået Pulverlakeret stellet og er så småt gået i gang med at montere.
Bulen som jeg rettede op i førsteafsnit har nu vist sig at passe helt fint. Jeg tænkte ikke over det før, men hvis bulen ikke var rettet op, så kunne batteriholderen heller ikke passe i stellet. Så ville den jo være for lang til at montere omme ved ”Batterihullet”. Batteriholderen er for øvrigt ny-gulkromateret ude ved Virring galvanisering. De er lukket nu så jeg skal have fundet en ny ”galvaniserinsmand”-Jeg prøver nok Langes galvanisering i Randers.

Billede 2:
rd 11 005 (Large).jpg
Her er så udstødningsophæng efter maling-Man kan jo ikke spartle når det skal pulverlakeres-såeeh jeg synes da det er blevet ok.

Billede 3:
rd 11 008 (Large).jpg

Her er det så bagfra. Her kan man også se de to påsvejste bøsninger. Støttefod og udstødningsophæng.

Billede 4:
rd 11 007 (Large).jpg
Her er så venstre motorophæng.



Så kommer det ikke mere Billed-nyt før efter jul, men så skulle der ofgså gerne være meget nyt.
Tak for jeres interesse for projektet
God jul og godt nytår
Husk jeg holder nytårskur D.2-1-2012-Se VKKA.DK
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
hybber
Fuldblods knallert
Indlæg: 396
Tilmeldt: søn 18. jan 2009 13:44
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af hybber »

Hej Michael!

Tak for billeder osv af polervoksen, jeg må på jagt!

God jul og god arbejdslyst med vommen fuld af julemad!

Glæder mig til at se mere!

Jesper
Rigtige mænd har gulvtæppe, radiator og fjernsyn i værkstedet......................
Brugeravatar
jeppex
Stor knallert
Indlæg: 263
Tilmeldt: lør 24. sep 2011 01:05
Kontakt:

Re: Michaels discount 76 dx projekt.

Indlæg af jeppex »

Det bliver spændende at læse hvad den endelig "regning" render op i - Jeg tror at du ender med en budget maskine, der på alle måder ligner en næsten ny Yamaha. :bravo
//Jeppex

Yamaha FS1 K1, 1978 - Under renovering
VeloSolex, 1972 - Kører, men vil gerne have en ny karb. til den
Vespa Sprint 150, 1967 - Kører
Havetrauter Murray, ca 1995 - Kører
Suzuki GSF 1200N Bandit, 2006 - Suser!

Love the smell of a 2stroke engine :)
Besvar

Tilbage til "Renoverings projektet, nuværende.."