Side 13 af 17

Re: Opbygning af en 75 K1 fra bunden

: lør 4. feb 2012 11:11
af nielsfup
Hej Jens
Godt set. Ja de to skiver skal da byttes. Det er de nu blevet.

Re: Opbygning af en 75 K1 fra bunden

: lør 4. feb 2012 11:12
af nielsfup
FS1originalen skrev:Fine nærbilleder af detaljen med bølgeskiven - en vigtig detalje som mange overser!!!

Og husk lige at checke at der er fjeder i den lille pakdåse til koblingspinden (det er der sikkert ikke) - så skal den bare kastes ud over Langebro næste gang du kører over :teeth2

Erik
Og Ja Erik. Der er sku ikke nogen fjeder i den nye pakdåse. Jeg ser lige om jeg ikke har en anden.

Tak

Re: Opbygning af en 75 K1 fra bunden

: lør 4. feb 2012 11:31
af FS1originalen
Ellers har jeg!

Erik

Re: Opbygning af en 75 K1 fra bunden

: lør 4. feb 2012 12:48
af Jensmc
På de oprindelige til 1975, var der f.eks. ikke fjeder ved kick-akselen.

Re: Opbygning af en 75 K1 fra bunden

: lør 4. feb 2012 14:08
af nielsfup
Så kom skifte akslen i. Med skive og det hele
Sådan ser det ud lige nu.

Nu skal jeg til at renovere koblings skål da der er slør i gummi dimserne.

Re: Opbygning af en 75 K1 fra bunden

: lør 4. feb 2012 14:33
af nielsfup
Og jo helt som forventet.
3 defekte gummier og 3 OK
Jeg skal lige se i kasserne om jeg ikke har 3 andre gode fra en anden kobling

Re: Opbygning af en 75 K1 fra bunden

: lør 4. feb 2012 16:14
af Dewil
De er faktisk færdige selv om man ikke lige kan se det, prøv at klemme dem lidt...... så begynder de lige så stille at slå revner. Tror at det er en dårlig ide at genbruge når vi har så fine kopier... :D

Re: Opbygning af en 75 K1 fra bunden

: lør 4. feb 2012 16:31
af Jensmc
Jeg har ind imellem spekuleret på, om gummier uden hul ville være bedre. Nogle vil så sige, at de er for hårde, men på en 75`er med gummikobling i baghjulet, er det nok ikke noget problem.

Re: Opbygning af en 75 K1 fra bunden

: lør 4. feb 2012 16:39
af nielsfup
Ja det med en uden hul tror jeg også er OK.
det har jeg faktisk lavet på 78eren. Og det funker fint ind til nu.

Og ja det er sikkert en dårlig ide at genbruge dem. De ser nu fine ud.
Men kan være jeg laver nogle nye

Re: Opbygning af en 75 K1 fra bunden

: lør 4. feb 2012 19:46
af FS1originalen
Gummi uden hul er altid bedst Jens :teeth2
Erik

Re: Opbygning af en 75 K1 fra bunden

: lør 4. feb 2012 19:58
af roberthandvask
hvilke funktioner har de gummistykker i koblingen?

Re: Opbygning af en 75 K1 fra bunden

: lør 4. feb 2012 20:03
af Dewil
Det er bl.a. en af de ting jeg har beskevet i min koblingsguide... :dust

Re: Opbygning af en 75 K1 fra bunden

: lør 4. feb 2012 20:06
af FS1originalen
De giver en blød og behagelig indkobling. Hvis du svejste koblingsdelene sammen ville du opleve en meget kontant og ubehagelig Huggen igang især ved start fra stillestående.

Erik

Re: Opbygning af en 75 K1 fra bunden

: lør 4. feb 2012 20:14
af Jensmc
FS1originalen skrev:De giver en blød og behagelig indkobling. Hvis du svejste koblingsdelene sammen ville du opleve en meget kontant og ubehagelig Huggen igang især ved start fra stillestående.

Erik
Det kunne være interessant at prøve. Jeg tvivler faktisk lidt på din påstand, Erik.
En Puch har f.eks. ikke. SCO 3G har så vidt jeg ved heller ikke.
Og der er sikkert mange flere.
Omvendt må der jo en mening med dem.
Det kan f.eks. være en beskyttelse af div. gearhjul. Men koblingen er jo ret glidende på en FS1, sååå.....

Re: Opbygning af en 75 K1 fra bunden

: lør 4. feb 2012 20:32
af FS1originalen
Jamen skal vi opfordre Niels til at prøve med 6 stålpropper :teeth2

Re: Opbygning af en 75 K1 fra bunden

: lør 4. feb 2012 20:40
af strynboen
jeg tog en hug pibe og hamrede et sæt ud af en forstærket gummiplade. uden midter hul.tror at det er et af mine sæt at fup fik..det kostede nul kr..jeg kan levere en masse gratis..har en kæmpe plade

netop sco 3 gear har en tendens til et hårdt smæk.når man lægger den i gear..der kunne gummidæmpere have gjordt gavn..mon ikke de hjælper mod hakker i skålen også

her er niel"s tideligere guide..hvor han monterede mine masive gummi ..vi ville også teste om de blev opløst af gear olien

viewtopic.php?f=23&t=3037" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Opbygning af en 75 K1 fra bunden

: lør 4. feb 2012 22:45
af nielsfup
Ja det er Lars der har laveret gummi dæmpere til min Kobling. Det virker super inde til videre.
Jeg tror de der Japanere har tænkt over tingene. Kunne de undværes havde de sku nok gjort det.
Jeg er ved at prøve at lave nogle selv med huller i der har samme fjeder virkning som de originale.
Billeder kommer :D

Re: Opbygning af en 75 K1 fra bunden

: lør 4. feb 2012 23:13
af nielsfup
Så har jeg prøvet
Har drejet 6 stk dæmpere i POM. >Fik det af Knud fra forum.
Det er olie bestandigt og blødt. Hullet er Ø 10 og de er Ø 22.5 udvendig
Tykkelse er 7.5
Det er noget skidt at dreje i :evil:
M>en det lykkedes

Her er billeder

Re: Opbygning af en 75 K1 fra bunden

: lør 4. feb 2012 23:41
af FS1originalen
:dust :dust :dust
Altså bortset fra at mit ringe kendskab til plastmaterialer siger at POM er Polyacetal. Et "super materiale" at bearbejde - egenskaber ca. Som nylon men nemmere at dreje/fræse i???

Erik

Re: Opbygning af en 75 K1 fra bunden

: lør 4. feb 2012 23:42
af Dewil
Interessant...... hvordan er fjedringen så i forhold til gummiudgaven? :shock: