Tændingsbøvl?

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af Allan M »

Svinghjulet er originalt, og det har været afmonteret nogle måneder og ligget uden spoler i, mens jeg havde det. Før det ved jeg ikke.

Tændspole i stel er ny fra Benny. Den har brændt en platin med en anden tændspole også, hvor der var trukket ledning direkte fra svinghjul til tændspole. Så den mulige fejlkilde tændspole i stel/tændingslås/ledningsnet må jeg nok se bort fra.

Fødespole for tændspole er "super kvali" fra THansen. FÅS DEN ORIGINAL??

Gnisten på tændrøret kan ikke springe 6 mm. Det er jeg ret sikker på.

Hvis nogen i Københavnsområdet skulle ligge inde med svinghjul, ankerplade osv som jeg må låne (evt et helt tændingsanlæg, som vides at virke), så ville jeg meget gerne låne det! Fejlfindingen må efterhånden blive noget med at "prøve at skifte det hele" !

Et tillægsspørgsmål: Er de uoriginale svinghjul noget værd? Eller skal jeg (måske?) forsøge at finde et sted at få opmagnetiseret mit gamle ?
stine
Stor knallert
Indlæg: 119
Tilmeldt: fre 4. apr 2008 20:10
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af stine »

Hej Allan.
Har et originalt tændingssystem du godt må prøve, det har aldrig været adskildt.
Kommer fra herlev.
Mvh Stig.
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af Allan M »

Kanon! Jeg sender en PM.
Min frue arbejder i øvrigt i Herlev :)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af strynboen »

på langelands elektro ,hvor jeg arbejder,har jeg opmagnetiseret nogle innerrotore,til crossere,og gamle lucasmageneter,men aldrig
svinghjulsmageneter,,de plejer altid at være gode,så det kan udelukkes næsten med 100% at det er det.du kan sammenligne mageneter med et nevton træk meter,,og en møtrik,og se hvor stor kraft der skal til at hive møtrikken af mageneten.vi bruger en kæmpe elektro magenet som afbrydes og tændes med korte mellemrum,den får 400 volt jævnstrøm,så der er knald på..jeg tror også at din tændspole skal måles efter,evt om der er overgang til stel et sted
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af Allan M »

Efter nær-kig mener jeg at kunne se tegn på (friske? ridser) at magneterne på svinghjulet har strejfet "noget" - om det så er enderne på spolerne eller måske den lille arm på kondensatorerne kan jeg ikke helt sige.

Det er tæt på at være et gæt, og det er ikke 100% tydeligt, om det er det, som er sket.

Jeg tæller lidt på knapper om jeg skal investere de sidste rester af su-lånet i et nyt tændingsanlæg. Efter en del søgen på nettet har jeg fundet delene ude i Europa. Men de er sandelig dyre!
Men så kan jeg jo også gå ud fra, at det dels virker og dels passer sammen.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af Morten - Webmaster »

du kunne også ofre en tur på stumpemarked nu på søndag i holbæk og finde brugt originalt. det skulle nok være muligt at finde.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af Morten - Webmaster »

det er faktisk heller ikke HELT usansynligt at jeg har et org liggende i overskud...Det kan jeg checke hvis det er
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af Allan M »

Jeg tænkte bare, at det skulle udelukkes, at der var noget i vejen - feks døde magneter el. lign.

Faktisk har jeg lige taget en beslutning og bestilt en r..fuld dele, så nu skal der gås post om lørdagen for at tjene det ind :wink: :lol:
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af Allan M »

Har nu sat nyt svinghjul, ankerplade og div indmad på. Den startede fint og tog 2000 omdr./min. mere end før (dvs nu 9000).

I morgen skal der prøvekøres - hvis vejret er nogenlunde tørt. Jeg hentede prøveplade gældende for ons og tor.

Her er lidt billeder af de nye dimser. Svinghjul/ankerplade er ikke originale, men jeg købte original kondensator og platinsæt med.
Spolerne ligner noget som er løgn!! Men de virker tilsyneladende meget godt, jfr ovenstående forbedring af omdrejningstallet.

Bemærk derudover den originale bøsning ved fortandhjul - det er dog ikke DK-modellen med neddrejning, så den kan ikke kombineres med 9-tands tandhjul - men det skal den jo heller ikke :)
Vedhæftede filer
DSC00527.JPG
DSC00527.JPG (158.02 KiB) Vist 5586 gange
Bøsning ved fortandhjul
Bøsning ved fortandhjul
DSC00528.JPG (108.36 KiB) Vist 5584 gange
Den nye ligger til højre
Den nye ligger til højre
DSC00529.JPG (173.34 KiB) Vist 5584 gange
Den nye til højre
Den nye til højre
DSC00530.JPG (193.26 KiB) Vist 5581 gange
Mitsubishi kondensator + platinsæt
Mitsubishi kondensator + platinsæt
DSC00526.JPG (125.11 KiB) Vist 5582 gange
De sidste af de dimser jeg fik med
De sidste af de dimser jeg fik med
DSC00525.JPG (147.31 KiB) Vist 5581 gange
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af Kim B S »

Hej Allan M.
Dejligt med nye tænningsdele, så burde du da være ude af problemerne. :wink: Håber og krydser fingre :wink: Og ny bremsepedal af den gode slags. :wink: :mrgreen: :D Så det bliver ikke dig vi skal høre om, fordi bremsen svigter, på grund af en brækket bremsepedal. :lol: :lol:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af nielsfup »

Sådan Allan
Du gir den gas med alle de fine Yamaha dele.
Det glæder mig at den ser ud til at virke nu.
Hvis vejret holder så bliver det spænderne at se om den køre godt.
Spolerende ser da ikke så værst ud. Sådan er de bare.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af Henrik N »

mojn

jeg helt vil med de små poser der står yamaha på
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af Allan M »

De poser er også dyre at købe, kan jeg informere om :wink: Men hvor er jeg træt af at have købt en masse THansen, som alligevel skal skiftes fordi det bare ikke kunne holde eller ikke passede (bremsepedal, kædestrammere, hjulaksler, bremsearm, div møtrikker og småting etc osv....)

Siden projektet startede har jeg fotograferet alle de nye dele, jeg fik hjem. Og poserne kommer med på billederne mens alle eventuelle THansen-mærker liige bliver hevet af først :mrgreen:
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"