Side 9 af 10

Re: strynboens 76"

: tirs 7. jan 2014 09:20
af Knud
Kim B S skrev:Hej Lars.
Er det bare mig, der ikke kan få øje på hullerne midt i gummidæmperne i dit Primærhjul? eller har hullerne, som plejer at være der, ikke den store betydning? :?:
Hilsen Kim.
Hej Kim ja jeg kan ej heller se hullerne, som skal være der aht. fjeder-virkningen (med mindre det anvendte gummi materiale er tilsvarende blødere end standard materialet)

Re: strynboens 76"

: tirs 7. jan 2014 11:04
af claus olieklud
hej lars... det er en heftig kobling du er ved at lave der, hvad er grunden til det ?
jeg syntes at fornemme at koblingen allerede ved 3 plader har lidt problemer med at koble ordenligt ud, jeg tænker på fx nabo jan`s & frandsen`s - det er lige som at man skal arbejde lidt med koblingen eller knallerten skal være i bevægelse når man skifter til frigear.
den afstand koblingssnekken skaber i koblingen ved udkobling skal jo fordeles imellem alle koblingsplader og slidplader, og des flere der er jo mindre afstand imellem hver enkelt... så hvordan mon det vil gå med 4 koblingsplader ? jeg vil gætte på at hvis knallerten står på centralstøtteben vil baghjulet køre lige hurtigt rundt hverenten koblingen er taget eller ej.

nå men, arbejdet er 100 % og ser helt rigtig ud, men hvis ikke ligefrem den skal være extrem højtydende eller enormt momentstærk, ville jeg droppe ideen med ændret kobling !

yamaha fs1 har standart en rigtig god kobling og gearskifte, tænk bare på hvor let den er og sætte i gear og ud af gear ganske lydløst - den funktion bliver kraftig reduceret med 3 plader, hvordan mon så med 4 plader ???

jeg siger ikke du skal droppe ideen, men hvis du skal køre lovligt eller bare alm. tunet vil jeg anbefale standart 2 pladers kobling

hilsen olieklud

Re: strynboens 76"

: tirs 7. jan 2014 11:12
af Knud
Jeg er slet ikke enig i betragtningen ang. 3 pladet kobling, mine 3 pladede koblinger (i øvrigt lavet af Niels Fup) virker bare helt perfekt og man undgår koblings fedteri ved tunet motor og mindsker hakke-dannelsen i koblings skålen, da belastningen fordeles bedre. Der er ikke mindre vandring tilgængelig når tingene laves rigtigt: der drejes af både trykpladen og knasten for at det ekstra sæt plader kan være der (friktion+stål pladerne)

Re: strynboens 76"

: tirs 7. jan 2014 11:22
af Nabo Jan
Claus.

Det er snarer den 5 trins gearkasse der årsag til problemerne pga. slidtage, end den 3 pladede kobling og måske en manglende finjustering på daværende tidspunkt.
Min virker fint :)

Jeg vil give dig ret i at den 4 pladede kobling ikke er overflødig i en let tunet Yamaha, måske gør stynboen det bare fordi han har delene og kan :thunge

Re: strynboens 76"

: tirs 7. jan 2014 11:30
af Knud
Nabo Jan skrev:Claus.

Det er snarer den 5 trins gearkasse der årsag til problemerne pga. slidtage, end den 3 pladede kobling og måske en manglende finjustering på daværende tidspunkt.
Min virker fint :)

Jeg vil give dig ret i at den 4 pladede kobling ikke er overflødig i en let tunet Yamaha, måske gør stynboen det bare fordi han har delene og kan :thunge
Du mente jo nok at den ER overflødig, tjoo måske... hvis vi antager at der i en FS1 koblings skål pr. plade-sæt kan overføres ca. 2.5 - 3 HK er der begyndende "slip" ved en vold-tunet, som den jeg har planer om (noget scooter-geil på en FS blok), men ellers er en 3 pladet rigeligt til også en RD cylinder, den kommer der nok max. 10 HK ud af... :mrgreen:

Re: strynboens 76"

: tirs 7. jan 2014 17:08
af strynboen
jeg er gået fra 4 plade ideen på denne knallert..men kun for at forenkle og holde det så orginalt som muligt...4 plade er for + 10 hk..jeg forventer ca 5,5 hk på denne..så gemmer den sjove kobling til senere
..der er ikke problemer med mange plader i dt koblingerne ,,,så hvorfor skal det så give problemer i fs1..det er et spørgsmål om korrekt justering..og tilpasning af delene...koblingens frigang er få hundredele pr plade..så vi snakker om ca 1 mm ekstra vandring i koblings knasten..det er meget..men det kan justeres..men skal nok justeres ofte for at holde tolerencen mellem at glide/ hugge i gerene..såm vil være symtomerne..sikkert som frandsens..og jan"s..men det er et justerings spørgsmål..

jeg bruger ikke primærhjulet fra dt/rd. på 4 plade ombygningen.... kun koblingsskålen og knasten...så tand antallet er fs1..skilder skålen af og nitter fs1 tandhjulet på..

men på min 76 bruger jeg det orginale opsætning..men tilpasset 3 plader...for en sikkerheds skyld..for at undgå flere ombygninger...det køre 100% uden at ændre på koblings dækslet

grunden til jeg ikke hugger midten ud i mine gummi dæmpere...min gummi plade er lidt blødere end det orginale matriale...så kompensere ved at de er massive..
der er massive dæmpere i mange andre yamaha modeller...det fungere bedre end orginalt..kan vride ca 2 mm..og så bliver det hårdt..med gamle orginale ok..kan den vride ca det dobbelte....det er for meget

Re: strynboens 76"

: tirs 7. jan 2014 17:46
af strynboen
har modtaget pakken fra johnny og dorthe....rigtig mange tak for de stumper..de er nok ikke solgt som reservedele...har aldrig set dem som reservedel

Re: strynboens 76"

: tirs 7. jan 2014 18:15
af Kim B S
Hej Lars.
Tak, jeg tængte nok at du havde en god fornuftig forklaring på det med gummidæmperne. Så nu forstår jeg bedre. :(y)
Hilsen Kim.

Re: strynboens 76"

: tirs 7. jan 2014 19:30
af Knud
Yes sir det var det jeg også tænkte! godt! jeg vil gøre det samme og er der bøvl med højden ligger jeg en laser skåret 3mm alu pakning i mellem... kick akslen kan blive et problem dernæst men vi får at se- ja jeg tænkte jo at din gummi plade var blødere sammenlignet med standard materialet og på denne måde bliver materialet ej heller så voldtaget -hvis du har mere og vil- så kunne jeg godt tænke mig et par sæt til mine multipladede koblinger just name your price! det haster ej
pft

Re: strynboens 76"

: tirs 7. jan 2014 19:40
af Yamaha FS1 50SS
strynboen skrev:har modtaget pakken fra johnny og dorthe....rigtig mange tak for de stumper..de er nok ikke solgt som reservedele...har aldrig set dem som reservedel
velbekomme Lars :(y) ,,,

Re: strynboens 76"

: fre 24. jan 2014 18:29
af strynboen
så er der kommet pakke fra benny..så samlingen kan fortsætte

fik koblingen chimset op...satte små møtrikker på boltene for fjedrene...så de blev forlænget..det de ekstra plader fylder..det giver samme fjederspænding som orginalt

skildte min gamle dt 125 motor af..og tog stålpladerne...de er 0,3 mm tyndere end fs1..det sammen med afdrejning af knast og trykplade giver lige det luft der behøves i koblingen...måtte montere en fortandhjuls møtrik i koblingen,,da afdrejningen blotlægger lidt af strålerne i akslen..det kan den uddrejede møtrik lige gabe over...

efter samling af koblingen ,,,blev motoren malet..og er efter tørring klar til montage

Re: strynboens 76"

: søn 26. jan 2014 17:22
af strynboen
så er motoren på stellet..og montagen i gang..
.cylenderen er opboret i drejebænken til 0.25..og erik honede den til sidste strynøtræf..
bremsepedalen er en speciel olebole,,som han gav mig..da han fik fingrene i en pænere..

nu skal lednings nettet lige samles..og 5,3 udstødningen findes..og 16 mm kaburatoren.og en masse andre småting

Re: strynboens 76"

: søn 26. jan 2014 22:30
af claus olieklud
hej lars... nu går det hurtigt frem, den er jo næsten færdig... det er en smart farve til tanken - jeg kan godt huske da du malede den, det var noget med at du måtte give den mindst 10 lag maling for at få det til at dække - nu har du vel givet den benzinfast klarlak ? jeg bruger gerne det der hedder metalsealer som de bla. har hos jem & fix og i xl - det er det eneste jeg har kunne finde der er benzinfast...

nu skriver du 16 mm kaburator og 5,3 udstødning ? jeg tænker at på strynø var den opsætning lovlig, men går det også på langeland ?

det er en fin årgang du har lavet der

hilsen olieklud

Re: strynboens 76"

: man 27. jan 2014 16:19
af strynboen
hej ja..har givet klarlak over mærker og alt..det fik desvære klistermærket til at krympe lidt i kanten..så det lavede små bølger..et par steder..
men det er noget jeg ikke vil/kan reparere..vil hellere satse på en prof omlakering om nogle år..vil ikke bruge en formue på en knallert...pengene skal bruges på mine mc..cb 77 skal have en stor tur..den bliver rigtig dyr,,,men fejler ikke noget alvorligt..det er bare alle de små ting som løber op...

Re: strynboens 76"

: lør 1. feb 2014 17:39
af strynboen
så har jeg monteret lednings net...udstødning og svinghjul og kobling/gas kabel og kaburator

kunne ikke lige huske hvordan bremsefjederen til pedalen skulle fastgøres...men drejede en mellem stykke dims med indv/udv gevind..da uds skulle sidde en cm længre ude end flappen på stellet..kunne der lige stikkes et spor med hs profil slebet stål

Re: strynboens 76"

: lør 1. feb 2014 18:15
af nielsfup
:dust :dust :dust :dust


Du giver den gas.
Det ser godt ud..

Re: strynboens 76"

: lør 1. feb 2014 18:43
af strynboen
tak for ros... :(y)

Re: strynboens 76"

: lør 1. feb 2014 18:54
af Kai
Fjederens ende sidder normalt i den lille udskæring i udstødningen, lige ved siden af dit afstandsstykke. Beslaget på stellet skulle nok bare være bøjet længere "ud"

Re: strynboens 76"

: lør 1. feb 2014 21:30
af Kim B S
Hej Lars.
Der er også det problem, at hvis udstødningen kommer for langt ud, så kommer kikstarteren til at gå i mod udstødningen, når den trædes ned. :wink:
Hilsen Kim.

Re: strynboens 76"

: lør 1. feb 2014 21:47
af strynboen
hej ,,,ja syntes også at fjederen skulle sidde på selve udstødningen...men fjederen ville vride underligt..hvis jeg satte den i slissen...men det er heldivis fint som det er
kickstarteren og bremsepedalen går netop fri...det er en 5,3 u orginal lihac?? eller noget i den stil......så den vil nok aldrig passe helt perfekt uden tilpasning