Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3479
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

knallert skrev:puch er sjove da hjulene et total ens i navet,det er bare bremseplader,,lejer og rør aksler..som skifter..og årgange..de bliver lidt stærkere/kraftigere aksler de sidste årgange..bedre bremser
fin hjul stand du har
Det er sjovt du nævner det, vi fandt nemlig mange forskelle.

Først havde vi et VZ hjul at flette efter, men den kører med "en over to" mønster. Først efter en masse læsning fandt vi ud af at de tidlige MS både findes med "en over to" med korte eger og "en over tre" med lange eger. Min makker havde købt de lange eger. På disse nav sidder alle eger i samme side, på min 77'er MS sidder de ude og inde på skift.

Vi havde et mikrometerur på, det hjæper rigtig meget under justeringen. Man finder en middelværdi og justerer efter denne, små justeringen på egerne ses med det samme. Så går det fiks :)
De endte med at løbe lige under 0,5 mm til sidst, hvilket jeg tror er fint?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3479
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

CrazyCatman skrev:Hvis du keder dig, Carsten, så har jeg fire styks ukrainske hjul der godt kunne blive øvet på (de kan i alt fald ikke blive skævere end fra fabrikken - og så + de 50 år der har siddet på)
Jeg keder mig aldrig ;)
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 842
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

12V skrev:
CrazyCatman skrev:Hvis du keder dig, Carsten, så har jeg fire styks ukrainske hjul der godt kunne blive øvet på (de kan i alt fald ikke blive skævere end fra fabrikken - og så + de 50 år der har siddet på)
Jeg keder mig aldrig ;)
SÅ meget keder man sig i hvert fald aldrig ;-)

Russerhjulene er ganske svære at få til at løbe lige. Problemet er at fælgene er meget skæve fra starten. De er desuden så kraftige at de ikke uden videre kan trækkes på plads. Enten trækker man navet skævt, eller også skal egerne strammes så meget at de knækker under kørslen. Man løser det som regel ved at købe nye Italienske fælge, som fra starten er runde.

Man kan også vælge at køre med originalfælgene. Maskinen er forbavsende ufølsom over for skæve hjul.

/Steen
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af CrazyCatman »

Twinsport skrev:
12V skrev:
CrazyCatman skrev:Hvis du keder dig, Carsten, så har jeg fire styks ukrainske hjul der godt kunne blive øvet på (de kan i alt fald ikke blive skævere end fra fabrikken - og så + de 50 år der har siddet på)
Jeg keder mig aldrig ;)
SÅ meget keder man sig i hvert fald aldrig ;-)

Russerhjulene er ganske svære at få til at løbe lige. Problemet er at fælgene er meget skæve fra starten. De er desuden så kraftige at de ikke uden videre kan trækkes på plads. Enten trækker man navet skævt, eller også skal egerne strammes så meget at de knækker under kørslen. Man løser det som regel ved at købe nye Italienske fælge, som fra starten er runde.

Man kan også vælge at køre med originalfælgene. Maskinen er forbavsende ufølsom over for skæve hjul.

/Steen
Det var netop det jeg skrev ;) Desværre er nogle af mine eger knækkede og mangler - og jeg vil egentligt gerne køre med de sovjetiske ringe (masochist? Måske) - men det lyder til at jeg selv må igang så ;) Øv!
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1591
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

en gang glasblæsning og lakering af fælg..og så rens af nav..uddrejning af tromler..nue lejer..og ofte lime dem fast...såkøber du nye eger..og montere det ..så er hjulene faktisk ret fine...men regn med at bakkerne skal have limet tykkere belægninger..for at kompensere for større diameter
og bremse nøgler skal fremstilles,sammen med bøsninger i nav plade...plus100 små tilpasninger..som alle tager meget tid...du skal bruge 10,000 kr og en masse tid,,for at en russer kan bringes i god stand..nåå ja nye dæk slanger fælgbånd...osv osv
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1591
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

12V skrev:
knallert skrev:puch er sjove da hjulene et total ens i navet,det er bare bremseplader,,lejer og rør aksler..som skifter..og årgange..de bliver lidt stærkere/kraftigere aksler de sidste årgange..bedre bremser
fin hjul stand du har
Det er sjovt du nævner det, vi fandt nemlig mange forskelle.

Først havde vi et VZ hjul at flette efter, men den kører med "en over to" mønster. Først efter en masse læsning fandt vi ud af at de tidlige MS både findes med "en over to" med korte eger og "en over tre" med lange eger. Min makker havde købt de lange eger. På disse nav sidder alle eger i samme side, på min 77'er MS sidder de ude og inde på skift.

Vi havde et mikrometerur på, det hjæper rigtig meget under justeringen. Man finder en middelværdi og justerer efter denne, små justeringen på egerne ses med det samme. Så går det fiks :)
De endte med at løbe lige under 0,5 mm til sidst, hvilket jeg tror er fint?
jeg brugte alle dele igen..polerede nipler(messing) galv sprayede egerne..og malede fælgene indvendig..og smurte tectyl bag fælgbåndene..med malertape som afdækning...så opdagede entelig ikke de forskelle..men så bare at der var tykkere aksler i baghjulet
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1591
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

har hængt værktøj op i værkstedet..fandt en gammel hul tavle..og fik plads til at hænge den op..efter at have flyttet rundt på alting..som hydralik stationen..den fik en lille jern plade hylde..med kant..så reolen kunne smides ud..det gav så lidt mere plads omkring løftebordet...det ene med det andet...
nu er jeg snart klar til støvsugening..og julepynten...
Vedhæftede filer
DSCF2231.JPG
DSCF2231.JPG (467.93 KiB) Vist 10315 gange
DSCF2232.JPG
DSCF2232.JPG (565.81 KiB) Vist 10315 gange
DSCF2229.JPG
DSCF2229.JPG (578.6 KiB) Vist 10315 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4254
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af FS1originalen »

Det ser godt ud Lars. Ligner et rigtigt hyggeværksted :(y)

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1591
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

så kom der en pakke fra oliekluden...en diode regulator til stingen..
vi fik den monteret direkte på ledningen til lyset...for at den ikke skulle regulere på alt hvad den fandt..da ledningsnettet var en smule kaotisk..så den simpleste metode var at regulere direkte på lyset...derfør blev den monteret i lygtehuset...efter første test...viste det sig at effekten fra knallerten er større end vi havde regnet med..regulatoren blev meget varm..og spændingen steg til 18 volt....så monterede 20 watt i både for og baglygten..normalt 5 bag og 15 for...så en fordobling af watt forbruget..passede vist lige..så reg en blev aflastet..der er stadig godt lys ved tomgang..uden at den bliver hysterisk stærk ved fuld gas...så reg en fungere..det er svært at bare bygge en..da dioderne er både temp og effekt følsomme...men med pærene fik vi det til at passe.. forlyset.måtte lige presse farningen ud af kraven ..og lodde på en 20w...bag passede den bare lige i..
Vedhæftede filer
15227958_590221427842114_624676191_n.jpg
15227958_590221427842114_624676191_n.jpg (298.91 KiB) Vist 10201 gange
15228113_590221507842106_1634184269_n.jpg
15228113_590221507842106_1634184269_n.jpg (264.59 KiB) Vist 10201 gange
15227912_590221527842104_2142492155_n.jpg
15227912_590221527842104_2142492155_n.jpg (341.67 KiB) Vist 10201 gange
15226379_590221541175436_1118497807_n.jpg
15226379_590221541175436_1118497807_n.jpg (340.65 KiB) Vist 10201 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1591
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

min male skabelon har knægtene leget med..derfor hedder knallerten lars..den er praktisk når ens trillebøre og værktøj skal mærkes med navn...
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hej lars... det er imponerende så meget strøm sådan en Yamaha sting kan lave, jeg havde aldrig troet den kunne trække 40 watt lamper og lyse dem ordenligt op, og så endda i tomgang.

fint at vælge nogle kraftige pærer - tager regulatoren stadig toppen, eller er det alene pærernes store effekt der holder spændingen nede ?

20 watt i baglygten, det kan nok ses, ha ha

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1591
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

hej den sprang det første sæt 40w pære jeg tilpassede til den..uden regulator...
så nu med reg,,den ser ud til at holde..man ser et tydeligt fald i lyset..når man tilslutter den ved høje rpm..så det virker..tror det er nok..

den orginale reg må halvere med en normal diode først tror jeg..før den fin justere
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

ja så må den jo tage noget... de Yamaha stinger jeg har haft med original regulator har været sådan at lige når man giver gas lyser lyset extra kraftigt op i et brøkdel af et sekund, for derefter at regulatoren begrænser.

jeg tror en original regulator er lavet af aktiv elektronik, sikkert først en diodebro efterfulgt af en effekttransistor som brænder energien af + et par småkomponenter.

jeg har prøvet at lave en aktiv uden diodebro men med en triac + lidt hjælpekomponenter - en triac kan direkte håndtere vekselstrøm, men oplever begrænsningen er alt for kraftig når den sætter ind - en triac er faktisk bare 2 thyristore sammenbygget i et komponent, men har samme egenskab dvs den arbejder on/off, og når den først er trigget kan den kun slukkes ved at afbryde kortvarigt - det betyder den holder sig tændt lige til kurven rammer nul, i stedet for blot at klippe spidser for at begrænse spændingen, det kan en transistor til gengæld, men en transistor kan kun arbejde med jævnstrøm, derfor diodebro forinden da.

zenerdioder er bare den mest enkle måde at lave en simpel regulator på.

nå, men godt det virker.

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1591
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

ja den fungere..det er vigtigst..

er der nogen som har arbejdet i delehoveder..jeg har ikke råd til et" rigtigt"..men tænker at bygge et sæt lejer op med en bremse/lås.. og en aksel med senterer patron på..og så bygge en digital Scala/gradtæller på..0,1 grad er rigeligt 1 grad er vel entelig presist nok til simpelt arbejde..tænker på sådan en...ikke en stepmotor med programbar deling..men måske er den lige så billig...kan man bare bruge en gammel pc..og købe et program med Scala og alt indbygget??

http://www.ebay.com/itm/Remote-Display- ... 2191.m2338

ville entelig bare købe et billigt divending head til 300 kr..men med fragt bliver det 900..kan ikke finde nogen med fri fragt til 500..ville ellers være bedst

http://www.ebay.com/itm/Index-system-In ... xyY9VRQL8N
strynboen på test profil
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 842
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Så lykkedes det at få tid til at lave sting-hjulene færdige.

2 stk. patina hjul (adskilt, rengjort og samlet igen) og 2 stk. med frisk krom og nye eger.

Dækkene er fra Tanten. De havde de rigtige størrelser med det rigtige udseende :shock:

Opretningen var ikke slem. Det tog vel i alt 2 timer for alle hjul. Nu løber de med plus/minus 0,5 millimeter, så det er vist fint..

Billede

Billede

Patina til venstre, nye eger i midten og patina til højre:
Billede

/Steen
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 842
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Nå ja! Jeg blev også færdig med omviklingen af den første tændingsmagnet til Min Zündapp generator.

I får lige et link til Facebook. Jeg håber det er ok:

https://www.facebook.com/10001100422363 ... 677087737/

Det har sgu taget noget tid at få konstrueret et viklesystem, men det lykkedes da at få de 12.000 vindinger på plads, selvom 0,08mm tråd kræver en rolig hånd!

/Steen
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1591
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

er der ikke 2 sæt viklinger et primær og sekundær sæt spoler..med møg tynd tråd. i den ene..og relativ tyk i den korte vikling.(jeg har brugt 0,12 tråd til fødespoler..men de giver jo også kun ca 400 volt)...jeg har kasseret min auto spole maskine..den var for u stabil..det blev faktisk bedre med håndvikling på en simpel opspoler..med tæller og jævnstrøm motor med fuld regulering



jeg har aldrig lavet magenet tændspoler..tråden er for tynd..til mine maskiner..de trådruller/bremser..går let i selvsving..den bremser og ruller..og med et begynder der en ocilisation i tråd førene .og den knækker tråden..det er simpelt i prinsippet..men svært i praksis...100 viklinger til/fra betyder intet..men der skal være forbindelse hele vejen....
jeg bruger drejebænken til sinple spoler..håber at finde en god spolemaskine engang..har samlet lidt tråd..og det kan købes på e bay til rimelige penge..lakering kan man bruge alt lak som ikke er ledene...vaccum lakering er et must til tændspoler ikke til fødespoler og lysspoler..de tåler bedre fugt..uden at gå i overgang..
en køleskab kompressor er fin til vaccum lakering..den suger relativt godt..
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1591
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

har fået noget komprimeret rs automat stål..det er blødt,,men stadig rustfast...så perfekt at udbore og uddreje stempler til caliberne på cbx en...

den har svært ved at trække stemplet tilbage..pgs ar i overfladen,på stemplet og gamle pakninger..og tætninger...så nu skifter jeg det hele...
har holdt detr kørende i flere år..med årligt adskildelse og rensning...da prisen på stemplerne var skræmmende...så nu prøver jeg selv
Vedhæftede filer
DSCF2260.JPG
DSCF2260.JPG (464.14 KiB) Vist 10060 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1591
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

har fået fremstillet et set stempler...de er først udboret ..af en masiv aksel..hvor jeg har boret ud i begge ender..(ikke gennemboret)..og afsavet de borede ender..derefter er der indvendig udboret så de passer på en dorn..som er drejet ned..og ikke løsnet af patronen..så den løber 110%...
har så limet stemplerne fast på drejedornen...og drejet dem færdige på mål..og varmet den så limen slipper...en god måde at dreje presise løbende overflader på en gammel maskine
Vedhæftede filer
DSCF2261.JPG
DSCF2261.JPG (493.34 KiB) Vist 10029 gange
DSCF2262.JPG
DSCF2262.JPG (407.41 KiB) Vist 10029 gange
DSCF2263.JPG
DSCF2263.JPG (515.25 KiB) Vist 10029 gange
DSCF2264.JPG
DSCF2264.JPG (473.17 KiB) Vist 10029 gange
DSCF2267.JPG
DSCF2267.JPG (467.5 KiB) Vist 10029 gange
DSCF2269.JPG
DSCF2269.JPG (462.56 KiB) Vist 10029 gange
DSCF2270.JPG
DSCF2270.JPG (444.32 KiB) Vist 10029 gange
DSCF2274.JPG
DSCF2274.JPG (374.69 KiB) Vist 10029 gange
DSCF2276.JPG
DSCF2276.JPG (469.65 KiB) Vist 10029 gange
Senest rettet af knallert søn 4. dec 2016 19:18, rettet i alt 1 gang.
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1591
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

min gode ven" lars"..har meldt ud på facebook at nye stempler koster 22 euro..så...hvorfor har jeg fremstillet dem selv.....ja fordi jeg kan...er svaret..og en sparet krone/euro..kan bruges på en reservedel som jeg ikke kan fremstille selv...eks gummitætninger til bremserne..som jeg jo skal skifte nu..før jeg samler
strynboen på test profil
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"