Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hejsa...

først johnny: de 48 volt truck batterier du nævner er løse 2 volt celler i serie, sådan nogle kunne jeg sagtens bruge enten i 12 eller 24 volt kreds... mit krav er dog at sådan nogle er nye og de er heller ikke billige, man kan få dem helt op til 1500 ah men så vejer en løs 2 volt celle 60-70 kg - jeg mener den største fidus ved løse celler er at man kan udskifte en enkelt, men her er problemet så bare at serien bliver lidt uens da man formentelig ville erstatte med en ny celle og resten nu er brugte... lige meget hvad så har batterier en begrænset levetid, især når de bliver brugt 24/7/365 - det tideligere omtalte li-ion batteri har nogle langt bedre egenskaber end almindelige batterier uanset om det er almindelige blypladebatteri, rørceller, agm eller gelebatterier.
det omtalte batteri er lavet af en masse 3,7 volt celler på 5 ah, alså en masse serier på 4 stk som tilsammen giver 14,8 volt 300 ah - selve batteriet er desuden fyldt med elektronik der bla. kan udkoble en enkelt serie automatisk hvis en celle skulle fejle ( defekt ) - ydermere kontrolerer elektronik både ladning og udgangsstrøm... sådan et li-ion batteri har en enorm energi tæthed og skal behandles helt specialt.

nå, men så fuglene: jeg har selv 2 parakitter og 3 undulater, de spiser også kun det de helst vil havde, så jeg bruger samme fremgangsmåde som dig med at give resterne til de vilde fugle.

ang. kai`s tændspoletester og strynboens forslag om amv/pulsgenerator der driver effekttransistor - jeg ville mene at ideen burde virke meget fint, dog forstiller jeg mig problemet ligger i at en effekttransistor ikke har så skarp åbne/lukke vinkel, jeg tror at man bør bruge mosfet da sådan en er langt hurtigere til åbn/luk... af samme årsag ser man også altid mosfet i forbindelse med enhver form for swithmode - man kan desuden få sådan en fætter til at arbejde næsten uden nogen effekt afsættelse i komponentet, netop pga dens udpræget evne til at arbejde on/off

hilsen olieklud
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3479
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

Jeg har haft fornøjelsen af en Yamaha PW 50 på bordet.

Min makker har købt en defekt til hans søn, ellers meget velholdt - men kørt uden olie i autoblanderen. Det er i hvert fald hvad tidligere ejer mener er sket. Det underlige er at krumtapslejerne var total døde, men krumtap og cylinderkit så fine ud. Cylinder kittet havde ganske få varmespor, ikke noget af betydning for genbrug. Nålelejet i plejlstangen virker fint, ingen misfarvning på plejlstangen eller slør.
Maskinen er fra fabrikken voldsom fed indstillet, tror det er dette der har forhindret større skader på cylinderen?

Nye krumtapslejer og nu kører den igen, skal lige finjusteres med en mindre dyse.

Billeder ligger her:
http://12v.dk/yamaha-pw-50/
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1591
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

det er nok en kina kopi..med mindre du har fundet Yamaha støbt ind i de ædlere dele..
strynboen på test profil
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3479
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

Der er Yamaha, stemmegafler og Japan over alt på den. Lejer fra koyo. Vidste ikke at der var kopier i omløb?
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Under min oprydning div. steder fandt jeg lige dem her ,,, mon ikke der er en som på et tidspunkt har haft en dårlig dag på værkstedet :shock: ,,,

da tidligere ejer kørte Nissan firehjulstrækker i mange år ,,, er det sikkert fra sådan en :roll: ,,,
Vedhæftede filer
æææ 001 [800x600].JPG
æææ 001 [800x600].JPG (133.45 KiB) Vist 13267 gange
æææ 002 [800x600].JPG
æææ 002 [800x600].JPG (153.56 KiB) Vist 13267 gange
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1591
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

hej jo pw er totalt kopi"eret og bliver solgt mange steder..som Yamaha endda..ved ikke om reservedelene passer lige på..

jhohnny....:::en fin krumtap bid ..det har sgu rumlet en bitte da den er gået midt over

i dag har jeg viklet en fødespole til kina Honda...den burde have ca 200 ohm...men havde mega ohm..så nok en brudt forbindelse..
tråden er 0,15..så rimelig tyk..og let at arbejde med

Vedhæftede filer
WP_20151211_16_52_41_Pro.jpg
WP_20151211_16_52_41_Pro.jpg (417.25 KiB) Vist 13205 gange
WP_20151211_17_02_13_Pro.jpg
WP_20151211_17_02_13_Pro.jpg (441.79 KiB) Vist 13205 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Allan M »

Det ligner noget fra en arkæologisk udgravning :)
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af juhl-drengen »

Allan: det er jo også en Nissan ;-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1591
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

så har jeg testet spolen..den virker perfekt. den fik lige 2 gange lakering for at hærde det hele lidt
..vi har monteret en spændings regulator..så har stabilt 12 volt til en 55w halogen arbejdslygte..så vi kan køre i den mørke tid..
Vedhæftede filer
WP_20151215_19_40_54_Pro.jpg
WP_20151215_19_40_54_Pro.jpg (489.4 KiB) Vist 13127 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3479
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

Flot resultat! Hvordan kommer du frem til korrekt modstand, ruller rigeligt på, og ruller af igen indtil modstanden passer?
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

der er godt nok ikke så meget mekanik idet,,, men lidt svejsen og skæren blev det da til idag ,,, da jeg lavede dette klatre stativ til at hænge på gøjernes bur :D ,,,
Vedhæftede filer
ææææø 003 [800x600].JPG
ææææø 003 [800x600].JPG (108.13 KiB) Vist 13075 gange
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Dorte og jeg har givet hinanden en lidt tidelig julegave, :D ,,, en brændesav til at sætte efter traktoren ,,, så vi slipper for at stå og save små stykker med motorsaven som lige er lidt forlange til brændeovnen ,,, og så er den god til ikke så tykke grene også,,, og den skulle vi da lige afprøve i dag ,,, og den kørte super :(y) ,,,
Vedhæftede filer
ææææ 001 [800x600].JPG
ææææ 001 [800x600].JPG (102.5 KiB) Vist 13043 gange
ææææ 002 [800x600].JPG
ææææ 002 [800x600].JPG (96.37 KiB) Vist 13043 gange
ææææ 004 [800x600].JPG
ææææ 004 [800x600].JPG (90.87 KiB) Vist 13043 gange
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1591
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

fin sav.
.jeg har en elmotor drevet..med Thrige motor.
..heidi mente jeg var tosset ,,at slæbe den med fra gården...men det er en fornøjelse at save brænde..med en bord sav..når ryggen er dårlig...man står helt opret..og behøver ikke at bukke sig..især hvis hjælperen er hurtig til at række brænde frem....det er også billigt at save..ingen skæreolie..du bruger dog diesel..og kan save i skoven..jeg skal have 400 volt..til hjælp
du kan skærpe klingen med vinkelsliber og tynde slibeskiver..de kan nå helt ind i bunden af tænderne..så de får fuld skær igen..
jeg har en lille hyd/el flækker..og så rundsaven..og laver et par meter når helbredet er til det. har en lille billig brændeovn..ellers må oliefyret tage det hele... 30-40 tusinde om året sluger det ..men når ryggen er færdig,,må man bare betale..orker ikke defekte pillefyr..kvalitets fritiden er dyrebar..og skal ikke spildes på at kæmpe med dårlige varme app..der skal leges med mc og knallerter når man har overskud...
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1591
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

hej 12v...ja jeg spoler bare rigeligt på...måler modstanden..og tager så tråd af ,,til det passer..loder så enden på..og ruller en gang reb på..og forsegler med 2 gange lak..så holder det..selv hvis en skruetrækker eller aftrækker skulle strejfe spolen..
jeg har fået en masse tråd for skrot prisen..det er entelig for gammelt..og kan ikke maskin vikles da det er for stift..pga lakeringen er hærdet på tråden.(.det er fra 1952)...men til oprulning på drejebænk manualt..kan det fint bruges..hat også fået noget modstands tråd..så kan lave modstands spoler...
strynboen på test profil
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

ja det er en fin sav,,, og jeg har savnet sådan en sav i flere år,,, men nu var der lige en til en god pris,,, så måtte den med hjem :D ,,, i mit barndomshjem var der også rundsav med rullebord ,,,, den var trukket af fladrem over til en Ferguson ,,, og den har jeg savet rigtig mange meter træ med,,, men det er en fornøjelse at save med sådan en rundsav i stedet for at stå med en motorsav,,, jeg har også en flækker til traktorens hydraulik ,,, jeg har i min oprydning her på ejendommen fundet en el pumpestation til den og en PTO dreven oliepumpe ,,, det skal jeg lige have sat på en ramme på flækkeren ,,,så vil den kunne køre på traktorens hydraulik ,,, samt kobles om til PTO drift,,, men også kobles om til 400 volt strøm :D ,,, både flækker og sav er fra H Kallesøe maskinfabrik i lem st. ,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
12inch
Junior knallert
Indlæg: 58
Tilmeldt: søn 8. apr 2012 16:32
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12inch »

Fik repareret en kaliber der havde en revne ved støttepladen, til det brugte jeg durafix
super produkt til små reparationer her lidt billeder
Vedhæftede filer
her kan man se revnen
her kan man se revnen
20151221_104050 (Small) (2).jpg (78.01 KiB) Vist 12964 gange
20151221_110138 (Small).jpg
20151221_110138 (Small).jpg (63.47 KiB) Vist 12964 gange
20151221_111328 (Small).jpg
20151221_111328 (Small).jpg (81.71 KiB) Vist 12964 gange
20151221_132751 (Small).jpg
20151221_132751 (Small).jpg (71.06 KiB) Vist 12964 gange
her det færdige resultat
her det færdige resultat
20151221_202842 (Small).jpg (78.79 KiB) Vist 12964 gange
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Altid rart at se nogen dele bliver redet fra at blive skrottet,,, mange syntes dsv, at de er nemmere at hente en ny del på hylden ,,, istedet for at bruge lidt tid på at reparere noget som er i stykker ,,, flot job :D ,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af juhl-drengen »

Yamaha FS1 50SS skrev:Altid rart at se nogen dele bliver redet fra at blive skrottet,,, mange syntes dsv, at de er nemmere at hente en ny del på hylden ,,, istedet for at bruge lidt tid på at reparere noget som er i stykker ,,, flot job :D ,,,,
Sådan ca. som de fleste uddannede mekanikere i dag... når jeg er ude forbi kammeratens arbejde og kigger i skrotkassen fyldt op af BMW, Mercedes, VW, Audi osv. kalibere, master cylindre, og andre gode stumper der sagtens kunne reddes med en kærlig hånd.. :(n)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Juhl ,,, idag bliver de ikke udannet mekanikere ,,, de bliver uddannet reservedels udskiftere :lol: :lol: ,,, vi andre lærte dengang,,, jeg var i lære at lave /rep. stort set alt fra bunden af i en bil osv. :D ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af juhl-drengen »

Det er ikke engang løgn :D :D

Når jeg begynder på en projektbil tror jeg at jeg skal besøge de lokale "tysker" mekanikeres skrotkasser for at finde godter ;)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"