Side 6 af 13

Re: Renault Alpine A310 renovering

: tors 15. dec 2016 09:25
af Nikolaj Y
En længere ventet pakke kom forleden - sprit nye håndlavede Gotti 15" alufælge fra Frankrig i Alpine orange... så bliver julegaven altså ikke bedre :dust :mrgreen:
Farvekombinationen kom fra dens storebror - Renault Alpine 110-50...

Derudover er kabinen færdigbeklædt med lydisolering :(y)

Re: Renault Alpine A310 renovering

: tors 15. dec 2016 09:48
af juhl-drengen
Halli halløj! Nok det kønneste jeg har set hele dagen! (og jeg har gået igennem ved universitetet mens alle studinerne skulle til foredrag) :thunge :rocks :rocks

Keep on the good work! :thunge

Re: Renault Alpine A310 renovering

: tors 15. dec 2016 10:42
af 12V
Wow, den bliver så fed! 3 huls fælge minder mig om min gamle Citroen Visa :)

Re: Renault Alpine A310 renovering

: tors 15. dec 2016 20:44
af claus olieklud
hej... nå så røg der lige et par kr til fælge - sådanne fælge kan man ikke sætte tilfældige dæk på, der må du også lige ofre et par kr.

jeg har lige skiftet mine fordæk på amerikaneren, den bruger 245/60R15 - det er en lidt special størrelse, især fordi jeg ville havde nøjagtig samme model som jeg bruger bagpå... jeg kunne finde dækkende et enkelt sted her hjemme til 2699 pr stk, men så så jeg at dækleader i Tyskland havde fra gammelt lager til knapt 1700 kr pr stk - dem hapsede jeg så et par stykker af.

så nu har jeg 4 helt ens BFG med hvid skrift på dæksiderne - sådan skal det se ud !

hilsen olieklud

Re: Renault Alpine A310 renovering

: tors 15. dec 2016 22:22
af knallert
skal der slanger i ..når fælget er delt.(..puha...godt jeg kun har en ford..med 13 tommer stål fælg)det der ser dyrt ud.(.men lækkert)

Re: Renault Alpine A310 renovering

: søn 18. dec 2016 09:35
af Nikolaj Y
Mange tak gutter :D

Ang dæk og slange, så tror jeg ikke at der skal slange i og da der alligevel skulle skiftes dæk på de gamle fælge (som heller ikke er en helt std størrelse), så tror jeg prisen ender i cirka det samme :)

Nu til de lidt mere kedelige ting... jeg ville for sjov prøve at se hvad der gemte sig under glasfiberen, nogle af de steder skallen er klistret til stellet. Her fik jeg en rigtig kedelig overraskelse, da mange af de bærende dele viste sig at være smask rådne!
Disse steder er åbenbart en svaghed for alle Alpine's og jeg er derfor ikke bange for at komme i gang med det.
Planen er lige nu at skille skallen fra stellet på mandag, fjerne alle dele fra stellet igen (inkl motor osv), få plasmaskåret nye pladedele på tirsdag hos en kammerat, få stellet sandblæst, svejst op og til sidst sendt til galvanisering :(y)

Re: Renault Alpine A310 renovering

: søn 18. dec 2016 09:50
af claus olieklud
hej... for pokker da også, kan tydeligt se det er rimeligt slemt, det må havde været godt skjult siden du ikke har opdaget det tideligere under renoveringen.

tænk om man byggede biler af rustfri stål ? det er mærkeligt at der ikke er nogen der har gjort det, også selv om de ville blive lidt dyrere af det.

hilsen olieklud

Re: Renault Alpine A310 renovering

: søn 18. dec 2016 09:58
af Nikolaj Y
claus olieklud skrev:hej... for pokker da også, kan tydeligt se det er rimeligt slemt, det må havde været godt skjult siden du ikke har opdaget det tideligere under renoveringen.

tænk om man byggede biler af rustfri stål ? det er mærkeligt at der ikke er nogen der har gjort det, også selv om de ville blive lidt dyrere af det.

hilsen olieklud
Hej Claus. Jeg vidste godt at de fire plader midt muligvis skulle skiftes, men at resten var så medtaget, blev jeg overrasket over. Det har været godt gemt under det glasfiber....
Tja bilen har jo alligevel holdt siden 78', og det er mere end man kan sige om lignende bliver lavet i ren metal.

Her er er billede jeg fandt på Google, hvor man kan se hvor stellet siddet fast på karossen :)

Rød= glasfiber
Blå= Popnitter
Lilla= bolte

Re: Renault Alpine A310 renovering

: søn 18. dec 2016 12:10
af juhl-drengen
claus olieklud skrev:hej... for pokker da også, kan tydeligt se det er rimeligt slemt, det må havde været godt skjult siden du ikke har opdaget det tideligere under renoveringen.

tænk om man byggede biler af rustfri stål ? det er mærkeligt at der ikke er nogen der har gjort det, også selv om de ville blive lidt dyrere af det.

hilsen olieklud

Ehm... claus... har du aldrig set back to the future? du ved Delorean Dmc? sådan som jeg ved er den da lavet i rustfritstål :rocks

Rustfrit stål er en anelse tungere end konventionelt stål men den store svaghed er det er sværere at arbejde i... men til f.eks rammer på offroad biler og ældre biler ville det nok have været en ret genial ide.. men nu er mange biler desværre designet til at blive slidt op så ejeren går ned og køber en ny (sådan har det været siden 50erne) :roll:

Re: Renault Alpine A310 renovering

: søn 18. dec 2016 13:26
af knallert
rustfri og vibrationer.bah..

.tænk på alle de udstødninger som revnede da de prøvede at fremstille rene rs systemer

det er jo bare at skære/ brække alle samle punkter op..fjerne det rustne metal ..slibe rent..og fremstille nye stykker..og støbe den i...så holder den 50 år igen..det er trods alt kun nogle få punkter at karossen er holdt fast...så gang i poliesteren og fiber måtterne ruller ..og acetone og hærder..evt få en skibs eller vinge støber til at hjælpe..så der bliver perfekt

Re: Renault Alpine A310 renovering

: ons 28. dec 2016 21:58
af Nikolaj Y
Glasfiberskallen er taget af, og arbejdet med undervognen er påbegyndt :)

Re: Renault Alpine A310 renovering

: ons 28. dec 2016 23:35
af claus olieklud
hej... der er sørme kommet god plads nu - nu kan du vel lige så godt fjerne alt rust når den er så adskilt, jeg tænker også det som ikke er gennemtæret, men som bare er rustent ? det vil se sejt ud med en undervogn som er nymalet.

hilsen olieklud

Re: Renault Alpine A310 renovering

: tors 29. dec 2016 09:06
af Nikolaj Y
claus olieklud skrev:hej... der er sørme kommet god plads nu - nu kan du vel lige så godt fjerne alt rust når den er så adskilt, jeg tænker også det som ikke er gennemtæret, men som bare er rustent ? det vil se sejt ud med en undervogn som er nymalet.

hilsen olieklud
Hej Claus.
Ja nu er det hele rigtig nemt at komme til, og planen er at total adskille det hele, og derefter få det sandblæst, svejst op og sendt stellet til galvanisering og resten til maling :-)

Re: Renault Alpine A310 renovering

: tors 29. dec 2016 17:25
af Twinsport
Nikolaj Y skrev:...total adskille det hele, og derefter få det sandblæst, svejst op og sendt stellet til galvanisering og resten til maling :-)
Husk at du ikke må varmgalvanisere bærende dele. Altså, hvis du har tænkt at den senere skal synes..

/Steen

Re: Renault Alpine A310 renovering

: fre 30. dec 2016 20:52
af Nikolaj Y
Twinsport skrev:
Nikolaj Y skrev:...total adskille det hele, og derefter få det sandblæst, svejst op og sendt stellet til galvanisering og resten til maling :-)
Husk at du ikke må varmgalvanisere bærende dele. Altså, hvis du har tænkt at den senere skal synes..

/Steen
Vil det sige at stellet ikke må varmgalvaniseres? Og hvis ja, hvad så med koldgalvanisering? :-)

Re: RE: Re: Renault Alpine A310 renovering

: tirs 3. jan 2017 18:00
af Twinsport
Nikolaj Y skrev:
Twinsport skrev:
Nikolaj Y skrev:...total adskille det hele, og derefter få det sandblæst, svejst op og sendt stellet til galvanisering og resten til maling :-)
Husk at du ikke må varmgalvanisere bærende dele. Altså, hvis du har tænkt at den senere skal synes..

/Steen
Vil det sige at stellet ikke må varmgalvaniseres? Og hvis ja, hvad så med koldgalvanisering? :-)
Man må ikke varmgalvanisere bærende dele, da varmen påvirker stålets styrke. Elgalvanisering er ok - så længe der ikke er tale om højstyrkestål. Derfor er fx. 12.9 bolte altid sorte.

/ Steen

Re: Renault Alpine A310 renovering

: tirs 3. jan 2017 18:34
af Nikolaj Y
Har du en kilde til dette Steen? :)
Jeg har set billeder af flere udenlandske biler, som er galvaniseret. Der står dog ikke om det er varmgalvaniseret eller elgalvaniseret. Jeg har dog også hørt at stellet muligvis kan "slå sig" ved varmgalvanisering - om det er rigtigt ved jeg ikke? :roll:

Re: Renault Alpine A310 renovering

: tirs 3. jan 2017 20:01
af knallert
man så jo de 2cv som blev varme galv..de krøllede..så de havde store problemer med at montere døre vinduer motorhjelme.men ved ikke om bundrammen fik samme tur..det er mest karosse dele som bliver galv..Volvo have galv torpedo plader i 1968-72..men de opgav det igen..det var også umuligt at lakere på

Re: Renault Alpine A310 renovering

: ons 4. jan 2017 09:11
af Twinsport
Nikolaj Y skrev:Har du en kilde til dette Steen? :)
Jeg har set billeder af flere udenlandske biler, som er galvaniseret. Der står dog ikke om det er varmgalvaniseret eller elgalvaniseret. Jeg har dog også hørt at stellet muligvis kan "slå sig" ved varmgalvanisering - om det er rigtigt ved jeg ikke? :roll:
Jeg har ledt lidt omkring, men kan ikke finde det på skrift. Udfordringen er, at du kommer i kategori med dem som ombygger hjulophæng, affjedring og bremser. Alt sammen noget som ikke er tilladt. Jeg er selv blevet bøffet til syn med et varmgalvaniseret anhængertræk, som jeg synes var verdensklasse, men som bilen blev kasseret på. Det er ikke "detailforeskrifter for køretøjer", så måske kan det stå i en vejledning for syn?

/Steen

Re: Renault Alpine A310 renovering

: ons 4. jan 2017 19:22
af Nikolaj Y
Twinsport skrev:
Nikolaj Y skrev:Har du en kilde til dette Steen? :)
Jeg har set billeder af flere udenlandske biler, som er galvaniseret. Der står dog ikke om det er varmgalvaniseret eller elgalvaniseret. Jeg har dog også hørt at stellet muligvis kan "slå sig" ved varmgalvanisering - om det er rigtigt ved jeg ikke? :roll:
Jeg har ledt lidt omkring, men kan ikke finde det på skrift. Udfordringen er, at du kommer i kategori med dem som ombygger hjulophæng, affjedring og bremser. Alt sammen noget som ikke er tilladt. Jeg er selv blevet bøffet til syn med et varmgalvaniseret anhængertræk, som jeg synes var verdensklasse, men som bilen blev kasseret på. Det er ikke "detailforeskrifter for køretøjer", så måske kan det stå i en vejledning for syn?

/Steen
Jeg vil prøve at kontakte synsmanden :wink: men tak for tippet!