Hej Alle.
Jeg har tængt på hvordan man kan tune en Yamaha, og samtidig have et godt moment ved lave omdrejninger, så den kan trække en stor gearing, med forholdsvis små omdrejninger.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jeg har et eksempel, fra mine unge dage hvor jeg kørte med følgene opsætning: 8,5 udstødning, magen til denne.
viewtopic.php?f=34&t=720 40mm. treskyller som var filet og poleret i udstødningskanal og i skyllekanaler, lettere planet topstykke, 16mm. indsugningsplade og kun 10mm. kaburator med en 130er dyse, gearing var 16 forand og 43 bagpå. Det gav en Yamaha som ikke var særlig hurtig i optrækket, og man skulle bruge 3 gear op af bakke, og nogen gange også i modvind. Men den kørte ca. 50 km. på litteren og kørte ikke sig selv i hjel i omdrejninger. Den kørte mellem 70 og 80km/t ud af lige vej afhængig af vind, og ca 120km/t ned af en stor bakke.
Jeg har prøvet at sætte en kaburator på, som var boret op til 14mm. Men så kom man aldrig op i 4 gear. fordi den simpelthen ikke havde noget moment ved lave omdrejninger, med den kaburator, selvfølgelig også på grund af den høje gearing.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Kaburator på 14mm. kunne gå sammen med en 13tans gearing foran, men så kørte den også ved nogle væsentlig højere omdrejninger, og det harmonere ikke rigtig, med at den samtidig skal være driftsikker og økonomisk, da jeg er for doven til at skille motor ad i tide og utide. Derfor vil jeg have en høj gearing. Måske er der nogle som har erfaringer med bedre opsætninger, så kan i jo skrive om det her.
PS. Jeg ved ikke om jeg får brug for det her. Det kommer an på om jeg bestemmer mig for at få kørekort til MC. og så få Yamahaen synet og indregistreret. Men ellers er der jo nok andre som kan få gavn af det.
Hilsen Kim.