Svært ved at tage gas!
Svært ved at tage gas!
Nu gir jeg snart op!!
min Yamaha vil ikke tage omdrejninger fra bunden, den starter nemt, men siger "bååååårp" fra tomgang og vil ikke stige i omdrjeninger. Når den så endelig får sneget sig over tomgangsstadiet, tager den fine omdrejninger.
Det lugter af falsk luft eller tændning, men læs lige videre!
opsætning er som følger:
16 mm karburator med korrekt nål, spjæld og 160 dyse
16 mm indsugningsplade
lovlig 40 mm cylinder!
lovlig udstødning.
Jeg har gjort følgende for at løse problemet:
renset karburator og alle dyser efter guiden herinde!
tjekket og renset nåleventil og benzinhane, får fin benzin.
justeret på nålen
taget fløjte ud af udstødning for at se om den er stoppet.
jeg har skiftet mellem 3 forskellige karburatorer og plader/membraner på kryds og tværs, samme resultat.
skiftet simmering ved krumtap højre side for at undgå falsk luft der.
Ingen umbracoskruer ved membranhus
tjekket at indsugningsplader ikke er skæve
pustet og suget i indsugningen med ok syg andelyd, kan dog suge en lille smule. Gnisten er fin og tændrøret er vådt.
Prøvet med en anden original tændspole
Jeg har haft en slange på indsugningen og pustet i den, den holder ikke helt tryk når man holder for udstødningshullet på cylinderen!
Hvor kan det fise ud? Har pakning og flydende pakning mellem blok og sideskjoldet, samt flydende pakning omkring pakdåsen ved krumtapen!
Når jeg tager indsugningspladen af, synes jeg der er meget vådt på membran og omkring krumtaphuset af benzin.
Jeg mistænker nu tændingen, kan det være den! platiner burde åbne tæt på 0,35, men er ikke professpr til at stille tænding!
Men kan "båååårp" symptomer skyldes fejlindstillet tænding?
Kan det være simmeringen i venstre side, der giver falsk luft?
Kan det være en stempelring?
Kan det være tændrøret, nyt ngk, har man jo hørt om!!
Hvor kan den ellers suge falsk luft?
Husk at den godt kan tage omdrejninger når den kommer over tomgang efter alt for lang tid!
Håber der er nogen der har bud, da jeg er ved at være løbet tør for forslag, og snart syns jeg har prøvet alle tricks i bogen!
Hilsen jesper
min Yamaha vil ikke tage omdrejninger fra bunden, den starter nemt, men siger "bååååårp" fra tomgang og vil ikke stige i omdrjeninger. Når den så endelig får sneget sig over tomgangsstadiet, tager den fine omdrejninger.
Det lugter af falsk luft eller tændning, men læs lige videre!
opsætning er som følger:
16 mm karburator med korrekt nål, spjæld og 160 dyse
16 mm indsugningsplade
lovlig 40 mm cylinder!
lovlig udstødning.
Jeg har gjort følgende for at løse problemet:
renset karburator og alle dyser efter guiden herinde!
tjekket og renset nåleventil og benzinhane, får fin benzin.
justeret på nålen
taget fløjte ud af udstødning for at se om den er stoppet.
jeg har skiftet mellem 3 forskellige karburatorer og plader/membraner på kryds og tværs, samme resultat.
skiftet simmering ved krumtap højre side for at undgå falsk luft der.
Ingen umbracoskruer ved membranhus
tjekket at indsugningsplader ikke er skæve
pustet og suget i indsugningen med ok syg andelyd, kan dog suge en lille smule. Gnisten er fin og tændrøret er vådt.
Prøvet med en anden original tændspole
Jeg har haft en slange på indsugningen og pustet i den, den holder ikke helt tryk når man holder for udstødningshullet på cylinderen!
Hvor kan det fise ud? Har pakning og flydende pakning mellem blok og sideskjoldet, samt flydende pakning omkring pakdåsen ved krumtapen!
Når jeg tager indsugningspladen af, synes jeg der er meget vådt på membran og omkring krumtaphuset af benzin.
Jeg mistænker nu tændingen, kan det være den! platiner burde åbne tæt på 0,35, men er ikke professpr til at stille tænding!
Men kan "båååårp" symptomer skyldes fejlindstillet tænding?
Kan det være simmeringen i venstre side, der giver falsk luft?
Kan det være en stempelring?
Kan det være tændrøret, nyt ngk, har man jo hørt om!!
Hvor kan den ellers suge falsk luft?
Husk at den godt kan tage omdrejninger når den kommer over tomgang efter alt for lang tid!
Håber der er nogen der har bud, da jeg er ved at være løbet tør for forslag, og snart syns jeg har prøvet alle tricks i bogen!
Hilsen jesper
Rigtige mænd har gulvtæppe, radiator og fjernsyn i værkstedet......................
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4251
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Svært ved at tage gas!
Et gæt kunne være at den "bliver kvalt" i benzin når du drejer håndtaget!
Med det mener jeg at du jo har 16mm indsugning/karburator der leverer en stor mængde brændstof som motoren ikke kan nå at forbrænde fordi udstødningsporten ikke er dimensioneret til det og derfor drukner motoren istedet for at accelerere... Er den først oppe i omdrejninger kan den bedre kapere det, men uden at du får fuld effekt - sovser den ikke i udstødningen???
Løsningen kunne være at porte cylinderen et par mm. opad i udstødningen, eller at prøve med en 10 mm karburator
Erik
Med det mener jeg at du jo har 16mm indsugning/karburator der leverer en stor mængde brændstof som motoren ikke kan nå at forbrænde fordi udstødningsporten ikke er dimensioneret til det og derfor drukner motoren istedet for at accelerere... Er den først oppe i omdrejninger kan den bedre kapere det, men uden at du får fuld effekt - sovser den ikke i udstødningen???
Løsningen kunne være at porte cylinderen et par mm. opad i udstødningen, eller at prøve med en 10 mm karburator
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Svært ved at tage gas!
Hej Erik!
Tak for rådet! Jo, den sovser voldsomt!!
Jeg har prøvet med en 10 mm karburator og lovlig plade, men kun være jeg skulle prøve igen!
Ville en tunudstødning hjælpe på 16 mm og lovlig cylinder!
Jesper
Tak for rådet! Jo, den sovser voldsomt!!
Jeg har prøvet med en 10 mm karburator og lovlig plade, men kun være jeg skulle prøve igen!
Ville en tunudstødning hjælpe på 16 mm og lovlig cylinder!
Jesper
Rigtige mænd har gulvtæppe, radiator og fjernsyn i værkstedet......................
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4251
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Svært ved at tage gas!
Jeg ville nok først prøve med 16mm indsugningspladen og så 10 mm karburator. Det tror jeg på vil øge lufthastigheden gennem karburatoren (og dermed den venturieffekt der skal forstøve benzinen) så du får en meget bedre motorgang.
Når plumben ikke er i og karburatoren er 10mm har du stadig øget arealet i indsugningen fra ca. 33 til omkring 78 kvadratmillimeter, så det er rigeligt til at fodre en lovlig cylinder...
Tunudstødningen tror jeg ikke du vil få gavn af da den største begrænsning er udstødningsporten i cylinderen.
Erik
Når plumben ikke er i og karburatoren er 10mm har du stadig øget arealet i indsugningen fra ca. 33 til omkring 78 kvadratmillimeter, så det er rigeligt til at fodre en lovlig cylinder...
Tunudstødningen tror jeg ikke du vil få gavn af da den største begrænsning er udstødningsporten i cylinderen.
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Svært ved at tage gas!
Det har du jo nok ret i!
jeg tester med 16/10 mm indsugning imorgen!
Kan tændingen udelukkes?
jeg tester med 16/10 mm indsugning imorgen!
Kan tændingen udelukkes?
Rigtige mænd har gulvtæppe, radiator og fjernsyn i værkstedet......................
Re: Svært ved at tage gas!
Som Erik skriver lugter det lidt af at den bliver kvalt i benzinen. 160 dysse lyder af meget til en lovlig cylinder. Jeg kører med 45mm.Fs1 cylinder og 150 dysse. Jeg har før set at nålen var så slidt at den lukkede alt for meget benzin ind. Måske du kan bruge det til noget
Re: Svært ved at tage gas!
Det lyder ganske fornuftigt!T.B. skrev:Som Erik skriver lugter det lidt af at den bliver kvalt i benzinen. 160 dysse lyder af meget til en lovlig cylinder. Jeg kører med 45mm.Fs1 cylinder og 150 dysse. Jeg har før set at nålen var så slidt at den lukkede alt for meget benzin ind. Måske du kan bruge det til noget
jeg har jo bare fulgt specifikationerne på en 16 mm fra ny med 160 dyse!! Og ikke tænkt over hvor meget hul der var i udstødningsporten,......Glimrende pointe!!
Rigtige mænd har gulvtæppe, radiator og fjernsyn i værkstedet......................
Re: Svært ved at tage gas!
Så vil jeg komme med en anden teori..
Normalt er det sådan at hvis den går i tomgang, og siger BÅÅÅRP og dør lidt ud når du giver gas, så er det pga for lidt benzin.
Det burde den ikke gøre med en #160 dyse.. men.. det passer nu alligevel lidt alt sammen med at den ikke er helt tæt når du prøver "puste i slangen" metoden. Så er der for lidt vacuum til du kan få den justeret rigtigt i tomgang, og for stor dyse på fuld gas, derfor pøler den uforbrændt olie og benzin ud af udstødningen.
En alm lovlig F5B kan normalt snildt køre med 16mm plade og karburator
Normalt er det sådan at hvis den går i tomgang, og siger BÅÅÅRP og dør lidt ud når du giver gas, så er det pga for lidt benzin.
Det burde den ikke gøre med en #160 dyse.. men.. det passer nu alligevel lidt alt sammen med at den ikke er helt tæt når du prøver "puste i slangen" metoden. Så er der for lidt vacuum til du kan få den justeret rigtigt i tomgang, og for stor dyse på fuld gas, derfor pøler den uforbrændt olie og benzin ud af udstødningen.
En alm lovlig F5B kan normalt snildt køre med 16mm plade og karburator
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Svært ved at tage gas!
How jeg gemte membranen,den skal være helt tæt når du suger
Re: Svært ved at tage gas!
Ang. simmeringen ved svinghjulet, kan du se om den er fugtig bagved svinghjulet?
Når du puster i slangen kan du evt. lytte efter lækagen? Sådan en motor plejer at være ret god til at holde trykket når alt er ok.
Føles det somom der er god kompression på hvis du trykker kickstarteren med hånden?
Når du puster i slangen kan du evt. lytte efter lækagen? Sådan en motor plejer at være ret god til at holde trykket når alt er ok.
Føles det somom der er god kompression på hvis du trykker kickstarteren med hånden?
Re: Svært ved at tage gas!
Hej igen!
Så er der testet liddt, 10 mm karburator havde ingen effekt, men rodede lidt med tændingen, og det lader til at være der hunden ligger begravet indtil videre!
Tak for hjælpe til alle der har budt ind!
Men dansk udendørs mester blir jeg satme aldrig til at stille tænding.....
Så er der testet liddt, 10 mm karburator havde ingen effekt, men rodede lidt med tændingen, og det lader til at være der hunden ligger begravet indtil videre!
Tak for hjælpe til alle der har budt ind!
Men dansk udendørs mester blir jeg satme aldrig til at stille tænding.....
Rigtige mænd har gulvtæppe, radiator og fjernsyn i værkstedet......................
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Svært ved at tage gas!
Du skal bare have fat i Niels' tændingsboks, så er du 100% sikker på at den står perfekt hver gang !
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Svært ved at tage gas!
hej Morten!Morten - Webmaster skrev:Du skal bare have fat i Niels' tændingsboks, så er du 100% sikker på at den står perfekt hver gang !
Jeg har set den, og det må snart være tid!! Slås med det hver gang!
Ellers kommer jeg ned og låner din, he he!!
Rigtige mænd har gulvtæppe, radiator og fjernsyn i værkstedet......................
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Svært ved at tage gas!
Du er mere end velkommen !hybber skrev:Ellers kommer jeg ned og låner din, he he!!
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Svært ved at tage gas!
Det lyder godt, kan være jeg pludselig ringer med gråd i stemmen!!
Rigtige mænd har gulvtæppe, radiator og fjernsyn i værkstedet......................
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Svært ved at tage gas!
det er faktisk overdrevet nemt med den boks, der er mærke på svinghjulet som viser hvornår den skal åbne og et mærke for hvornår den skal lukke.
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Svært ved at tage gas!
Så!! Nu spinder den!!
Det var tændingen der var den største bandit! Jeg havde fået stillet den så "flot" at den "tændte baglæns", det medførte at halvmånen på krumtappen var knækket og svinghjulet havde rykket sig! Så er det sgu da ikke så sært at jeg ikke kunne få platinerne til at åbne....
Men igen, tak til alle der bød ind!!
Jesper
Det var tændingen der var den største bandit! Jeg havde fået stillet den så "flot" at den "tændte baglæns", det medførte at halvmånen på krumtappen var knækket og svinghjulet havde rykket sig! Så er det sgu da ikke så sært at jeg ikke kunne få platinerne til at åbne....
Men igen, tak til alle der bød ind!!
Jesper
Rigtige mænd har gulvtæppe, radiator og fjernsyn i værkstedet......................