Har et problem med min ellers ganske stabile FS1'er, som efterhånden er begyndt at irritere mig ret meget.
Har for et par uger siden sat helt nye lejer, simmerringe, pakninger, stempel, cylinder og kobling i/på, for at få den til at køre helt perfekt, nu hvor jeg skulle til at bruge den til at køre længere distancer (40-60km dagligt).
Har ellers skiftet lejer en gang, men de blev hurtigt dårlige og begyndte at give nogle grumme mislyde - noget kunne tyde på at 18000rpm racer lejer fra moto-leoni ikke kunne klare de 8-9000rpm man kan fremtvinge med et 5,3-udstødning...
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Nu har jeg så sat FAG-C3 lejer i, og det kører bare super...
Problemet er at den efter ganske få 100 km begyndte at få problemer med at trække ved høje omdr. Til at starte med kørte jeg standard på nær plumben og et 14 tands kædehjul, og her kørte den ca. 50km/t, og bremsede faktisk så meget i motoren, når det gik nedad, at den kom under 50. Tænkte at det sikkert var et problem med karburatoren, og det var alligevel planen at den skulle være lidt hurtigere når den nye cylinder var kørt til, så jeg ventede et par 100 km mere, og så smækkede jeg eller en 16mm og et 5,3-udstødning på.
Problemet viste sig desværre at ligge et andet sted - i hvert fald oplever jeg stadig samme "opførsel", bare ved ca. 60km/t.
Desuden er den ikke længere bare voldsomt begrænset i toppen - den sætter simpelthen ud ved ca. 62, hvis man bare holder fuld gas.
Har så siden fundet ud af at den kan trække lidt mere hvis jeg slækker lidt på gassen. Således går den faktisk mellem 65 og 70 ned ad bakke, med halv gas. Hvis den får fuld gas dør den...?
Ovenstående lyder præcis som for sen tænding, så det har jeg selvfølgelig afprøvet.
Det kunne også være delvist tilstoppet benzintilførsel - det er også tjekket.
Desuden har jeg skiftet membran. Har prøvet flere forskellige tændrør (NGK, Bosch, Dobbeltelektrode racing).
Har prøvet flere dyser (110 og 120 i 10mm, 130 og 150 i 16mm)
Platin og kondensator blev skiftet sammen med lejer mm. (Taiwansens det allerdyreste, Diachi, tror jeg der står på det)
Har haft motoren flækket igen for at tjekke/udskifte det flydende pakning jeg brugte. Alt er renset og spændt efter alle kunstens regler, men lige lidt hjælper det.
Kører med flg.:
Thansen 3-skyl 40mm cyllinder
New-Competition High-Speed stempel (sætter sig ikke så nemt, har hul i vingen ved 3. skyllekanal, ellers som std.)
16mm Kehin "Mikuni-kopi" kaburator, prøvet med 130 og 150 dyse. Luftskrue helt ind -> 1 omgang ud. Nål i midterhak.
5,3-udstødning (Tror den kommer fra protuna...?)
Ny kondensator og platin - flere indstillinger prøvet.
Org. membran, prøvet både med alu. og kulfiberplade.
Sig til hvis i vil vide andet...?
Det allermest underlige er at den nu 3 gange pludseligt at skiftet humør og er begyndt og køre perfekt, ca. 70-75 på lige vej, med bundgas, men så snart den så virkeligt skal trække noget, og bliver presset lidt ned i omdr. igen, eller man slipper gassen, så kommer problemet tilbage...?
Desuden er de som om at den godt kan trække den lidt længere ud i de lave gear, og den kan også fint tage omdr. i frigear.
Synes det virker som om problemet er lidt mindre når den er kold...?
Er ret forvirret...?
Det eneste jeg lige kan komme i tanke om nu, er:
- Tændspole i stel, der er ved at dø, og derfor forsinker tændingen...?
- Jeg har fået en dårlig kondensator...?
- Ankerplade sidder løst, og rykker tændingen (tjekker jeg i morgen)...?
Nogen der ellers kan komme med et godt bud på hvad den fejler...?
Er lidt på bar bund, håber i kan hjælpe.
På forhånd tak
Chris