Justering af autolube pumpe - hvordan ?
Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?
Og iøvrigt tror jeg også min over dosere........
Tændrøret er helt sort.
Tændrøret er helt sort.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?
Hej
Jeg har jo nu fået monteret og kørt med min 5G motor med autolube.
Og jeg syntes den gav lidt for meget olie når alt var justeret efter vejledningen.
Jeg har derfor shimmet min pumpe om.
Der er 2 shim under skiven til kablet. Der var en på 0.8mm og en på 0.2mm altså ialt 1.0 mm.
Derfor har jeg lavet en ny messing shim på 1.0mm og monteret den sammen med 0.2mm shimmen. Altså ialt 1.2mm
Så skulle den give lidt mindre hele vejen på til fuld gas.
Men ind til videre er det kun en justering jeg har lavet på gehør.
Jeg har bestilt en anden pumpe og vil montere denne med en el-motor og udmåle hvad der engentlig foregår og hvor meget shim giver på mængden.
Jeg har jo nu fået monteret og kørt med min 5G motor med autolube.
Og jeg syntes den gav lidt for meget olie når alt var justeret efter vejledningen.
Jeg har derfor shimmet min pumpe om.
Der er 2 shim under skiven til kablet. Der var en på 0.8mm og en på 0.2mm altså ialt 1.0 mm.
Derfor har jeg lavet en ny messing shim på 1.0mm og monteret den sammen med 0.2mm shimmen. Altså ialt 1.2mm
Så skulle den give lidt mindre hele vejen på til fuld gas.
Men ind til videre er det kun en justering jeg har lavet på gehør.
Jeg har bestilt en anden pumpe og vil montere denne med en el-motor og udmåle hvad der engentlig foregår og hvor meget shim giver på mængden.
- Vedhæftede filer
-
- DSC03957.JPG (137.68 KiB) Vist 15499 gange
-
- o.2 plus 0.8 shim
- DSC03958.JPG (151.45 KiB) Vist 15499 gange
-
- Alle tre shim 1.0, 0.8 og 0.2
- DSC03959.JPG (156.05 KiB) Vist 15499 gange
-
- Ny 1.0 mm og den gamle 0.2
- DSC03961.JPG (140.63 KiB) Vist 15499 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Justering af autolube pumpe - hvordan ?
NU tror jeg endelig at jeg har fundet ud af hvorfor min mini lider af "ufrivillig olieladning" og også hvorfor den ryger som en skorsten. Kugle og fjeder (fig. 19 og 20) mangler De må være der for at olien kun fremføres når der er tryk på, eller er det en forkert teori
- Vedhæftede filer
-
- ImageUploadedByTapatalk1313780851.084481.jpg (30.96 KiB) Vist 15478 gange
Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?
Hej T
Jeg tror du har fundet fejlen
Den lille kule og fjeder er en kontraventil der forhindre motoren i at suge olien ind ved egen kraft.
Den skal helt sikkert være der ellers dure det ikke.
Den sidder lige bag ved afgangs studsen
Jeg tror du har fundet fejlen
Den lille kule og fjeder er en kontraventil der forhindre motoren i at suge olien ind ved egen kraft.
Den skal helt sikkert være der ellers dure det ikke.
Den sidder lige bag ved afgangs studsen
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?
- Vedhæftede filer
-
- Billede727.jpg (94.96 KiB) Vist 15452 gange
-
- Billede724.jpg (77.51 KiB) Vist 15452 gange
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?
Det var sku hurtigt
Hvad har du dog gjort..............
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?
Vi har sat en brugt 44.5 mm FS1 cylinder på... den er lidt ustabil for det er ikke hele tiden den vil, men pludselig for der en djævel i den og jeg fiskede fotoapperatet op af lommen og knipsede i høj fart. Derefter stillede Benny lidt tændingen og den blev mere stabil.nielsfup skrev:
Det var sku hurtigt
Hvad har du dog gjort..............
Faktisk nåede jeg 95 km/t. Jeg testede speedo mod gps bagefter og det viste sig at når GPS loggede 87 km/t så viste speedo 85-86 km/t
Nu skal der køres lidt nogle dage og nok prøves en lidt større dyse for at se hvad der så sker.
Jeg tror faktisk det er første gang jeg har kørt ægte 95 km/t på en Yamaha FS1 uden det var på en kæmpe bakke, så jeg var nærmest lidt "høj" lige bagefter.
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?
hej morten... tillykke med din rekord fart - er det pga 5. gearet eller er du også begyndt med lange skylle tider og effektpotte ??? jeg er noget imponeret over at du lige griber kamaraet op af lommen med 90 kmt... hilsen claus olieklud...
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?
Du bør nok ikke være imponeret over at jeg gør det, det er jo ikke særlig fornuftigt !claus olieklud skrev:hej morten... tillykke med din rekord fart - er det pga 5. gearet eller er du også begyndt med lange skylle tider og effektpotte ??? jeg er noget imponeret over at du lige griber kamaraet op af lommen med 90 kmt... hilsen claus olieklud...
Har ikke pillet ved cylinder og nej, ikke effektpotte men FS50 / YB1 udstødningen.
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?
rystede det ikke som bare pokker og hvilken gearing kørte du medMorten - Webmaster skrev:Du bør nok ikke være imponeret over at jeg gør det, det er jo ikke særlig fornuftigt !claus olieklud skrev:hej morten... tillykke med din rekord fart - er det pga 5. gearet eller er du også begyndt med lange skylle tider og effektpotte ??? jeg er noget imponeret over at du lige griber kamaraet op af lommen med 90 kmt... hilsen claus olieklud...
Har ikke pillet ved cylinder og nej, ikke effektpotte men FS50 / YB1 udstødningen.
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?
Nix, den rystede ikke.. den er jo ikke samlet af taiwansen dele men originaldele og gode dele fra Benny
Den kører med 14/43 5 gears, så det skulle ca svare til en 4 gears med 14,5 tands foran & 43 tands bagpå. Det 5 gear er simpelthen guld værd fordi man får et meget bedre forløb med mindre spring mellem gearene.
Den kører med 14/43 5 gears, så det skulle ca svare til en 4 gears med 14,5 tands foran & 43 tands bagpå. Det 5 gear er simpelthen guld værd fordi man får et meget bedre forløb med mindre spring mellem gearene.
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?
hehe, okay..Morten - Webmaster skrev:Nix, den rystede ikke.. den er jo ikke samlet af taiwansen dele men originaldele og gode dele fra Benny
Den kører med 14/43 5 gears, så det skulle ca svare til en 4 gears med 14,5 tands foran & 43 tands bagpå. Det 5 gear er simpelthen guld værd fordi man får et meget bedre forløb med mindre spring mellem gearene.
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?
Uha Morten
Det glæder mig du har fået den til at køre så godt.
Det glæder mig du har fået den til at køre så godt.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?
Fedt, og meget imponerende især uden brug af effektpotte.
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?
Nu vokser træerne jo ikke ind i himlen, så de 95 var jo en enkelt oplevelse. Den går nemt 75, og 80-85 relativt nemt. Skal lige rode med dyse og justering af karburator imorgen, det er nemlig kun grundjusteret og den går bedst med choker trukket
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?
Har lige rettet i mit indlæg.. (side 99 manglede)
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?
Jeg har forresten været i det eksperenterende hjørne og testede oliepumpen til at smøre ca. 1 : 40, så det kræver nok en rimelig kvalitetsolie. Jeg har også prøvet Thansens to-takts olie, men så bliver drejeventilsmotoren med tun så varm, at det ligefrem ryger fra den .... Så det bliver fremover mit foretrukne Kroon olie.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?
Det var godt nok lidt olie! skal den så ikke shimmes op, ligesom NielsFup gjorde? den skulle da gerne give mere ved fuld gas, ikke?Poul-Erik A. skrev:Jeg har forresten været i det eksperenterende hjørne og testede oliepumpen til at smøre ca. 1 : 40, så det kræver nok en rimelig kvalitetsolie. Jeg har også prøvet Thansens to-takts olie, men så bliver drejeventilsmotoren med tun så varm, at det ligefrem ryger fra den .... Så det bliver fremover mit foretrukne Kroon olie.
Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?
hold da op ..tråden sprang lige et år over..da poul genoplivede den
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Justering af autolube pumpe - hvordan ?
Hej Knud og tak for respons.Knud skrev:Det var godt nok lidt olie! skal den så ikke shimmes op, ligesom NielsFup gjorde? den skulle da gerne give mere ved fuld gas, ikke?Poul-Erik A. skrev:Jeg har forresten været i det eksperenterende hjørne og testede oliepumpen til at smøre ca. 1 : 40, så det kræver nok en rimelig kvalitetsolie. Jeg har også prøvet Thansens to-takts olie, men så bliver drejeventilsmotoren med tun så varm, at det ligefrem ryger fra den .... Så det bliver fremover mit foretrukne Kroon olie.
Jo, du har sikkert ret i at pumpen nok bør shim'es op til mere dosering og jo, den smører mere ved mere gasgivning via "kabelsplitteren". Jeg kunne evt. shim'e den op til at kunne klare Thansen's olie....
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)