Det er ikke helt nok.... topstykket måtte i drejebænken.strynboen skrev:og så justere med den rigtige tykkelse bundpakning
Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wannabe
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann
Nå, idag måtte min 5 gears motor af og adskilles pga fejl med 1st gear.
Når man accelererede i første gear kunne den lave nogle udfald hvor den røg ud og ind af 1st gear, meget bekymrende.
Nå, men min teori blev bekræftet, en låsering som var gledet op af sporet i akselen så tandhjulet glider til side og ud af indgreb med kløerne på tandhjulet ved siden af
Desværre ser det ud til at årsagen er at kanten på sporet ikke er for frisk, så jeg skal have kigget på om sporet kan skæres 2-3 tiendedele dybere. Faktisk havde jeg troet at det var en af de låseringe uden øjer, men det var det så ikke.
Hermed en opfordring til at indspicere låseringe og riller meget grundigt når man samler motor (måske værd at indføre i fups motorguide)
Når man accelererede i første gear kunne den lave nogle udfald hvor den røg ud og ind af 1st gear, meget bekymrende.
Nå, men min teori blev bekræftet, en låsering som var gledet op af sporet i akselen så tandhjulet glider til side og ud af indgreb med kløerne på tandhjulet ved siden af
Desværre ser det ud til at årsagen er at kanten på sporet ikke er for frisk, så jeg skal have kigget på om sporet kan skæres 2-3 tiendedele dybere. Faktisk havde jeg troet at det var en af de låseringe uden øjer, men det var det så ikke.
Hermed en opfordring til at indspicere låseringe og riller meget grundigt når man samler motor (måske værd at indføre i fups motorguide)
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann
Mojn min ven, det er dejligt at høre at det ikke var gået ud over selve gearkassen
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann
Hej jeg havde også sat en ny låsering på en ny aksel,da jeg kørte rundt med tandhjulet,var den hoppet ud af kanlen i akslen,det er også meget vigtig at bruge den rigtige størelse låseringen,og ingen genbrug,kun sprit nye,da en brugt,bliver svag i matriale og ikke giver den rigtige stabilitet,der er ligledes nogle af ringene der ikke når hele vejen rundt om aksel,også de lås sko der sider i selve gear kasse kan smutte ud af kanal,jeg bruger kun nye,selvom de er dyre
Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann
der findes også låseringe i gearkasser som er afrundet på den ene side..for ikke at slide på skiverne...de skal vendes så trykket kommer fra den afrundede side..ind mod den skarpe kant..hvis de vendes forkert..trykkes de ud af rillen..ved ikke om det kun er honda og kawa gear som der har dem..det er beskrevet i værksteds bøgerne
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann
Hvad er cylinderet blevet portet til? Den lyder kanon i din YT video nemlig
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann
Det er en cylinder Nabojan har portet, jeg skal indrømme at jeg ikke kan huske målene12V skrev:Hvad er cylinderet blevet portet til? Den lyder kanon i din YT video nemlig
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann
Den absolut snyggaste FS1 jag sett HELT FANTASTISK,VILL HA!!!!
// CLAES
// CLAES
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann
Fik tjekket gearkasse idag på opfordring fra Nielsfup,
Ganske rigtigt viste det sig at 4. gear tandhjulets knaster som skal gribe ind i 1. gear tandhjulet (på udgangsakselen) var slidt på enderne så 1. gearhjulet ligesom har tendens til at blive vredet ud af knasternes greb
Dette bekræfter hvor vigtigt det er at tjekke en gearkasse i hoved og r.. inden den købes / monteres
Desværre er man ofte prisgivet når man køber sådan en 5 trins ubeset over nettet
Det er svært at se på billederne, men det er nemt at mærke når man står og "leger" med gearkassen.
Morale... Vær beredt på skuffelser og ekstra arbejde for at udbedre skader.
Da jeg tror det er de færreste der vil tjekke en gearkasse for denne fejl er dette måske endnu en ting at indføre i Nielsfups motor renoveringsguide.
Ganske rigtigt viste det sig at 4. gear tandhjulets knaster som skal gribe ind i 1. gear tandhjulet (på udgangsakselen) var slidt på enderne så 1. gearhjulet ligesom har tendens til at blive vredet ud af knasternes greb
Dette bekræfter hvor vigtigt det er at tjekke en gearkasse i hoved og r.. inden den købes / monteres
Desværre er man ofte prisgivet når man køber sådan en 5 trins ubeset over nettet
Det er svært at se på billederne, men det er nemt at mærke når man står og "leger" med gearkassen.
Morale... Vær beredt på skuffelser og ekstra arbejde for at udbedre skader.
Da jeg tror det er de færreste der vil tjekke en gearkasse for denne fejl er dette måske endnu en ting at indføre i Nielsfups motor renoveringsguide.
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann
Hej Morten.
Du har selvfølgelig den tykke skive i som ligger ud mod motorblokken!
Er der noget at gøre for at rette op på fejlen eller skal der nye gearhjul til?
Du har selvfølgelig den tykke skive i som ligger ud mod motorblokken!
Er der noget at gøre for at rette op på fejlen eller skal der nye gearhjul til?
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann
ja, du mener 2mm skiven som ligger mod lejet (bag fortandhjulet) ikke ?
jeg tror jeg sliber de 3 knaster op, ellers koster det et nyt 4. gears tandhjul som sikkert ikke hænger på træerne.
jeg tror jeg sliber de 3 knaster op, ellers koster det et nyt 4. gears tandhjul som sikkert ikke hænger på træerne.
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann
Hullerne i det andet hjul skal vel også skærpes lidt?
Jeg synes faktisk, at der er mange slidte 5 trins gearkasser. Den 4 trins er nok stærkere.
Jeg synes faktisk, at der er mange slidte 5 trins gearkasser. Den 4 trins er nok stærkere.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann
Du har helt ret Jens !Jensmc skrev:Hullerne i det andet hjul skal vel også skærpes lidt?
Jeg synes faktisk, at der er mange slidte 5 trins gearkasser. Den 4 trins er nok stærkere.
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
-
- Moderator
- Indlæg: 3939
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann
Samme problem opstår på de 3g kreidlermotorer. Stifterne slides og den bliver ikke i tredje gear.
De 5g har angiveligt samme bøvl med fjerde gear, når stifterne er for skarpe; Renoverede gearkasse er derfor ikke en ubetinget fornøjelse!
Første serie af de 6-trins replica-gearkasser eksploderer ret pludseligt...
Det der med tandhjul og aksler er åbenbart ikke 'bare lige sådan'!
Dog må jeg påpege, at det er en fantastisk ting at få dokumenteret, inkl. den nødvendige afhjælpning!
Mon et par ejere af disse gearkasser ikke liiiige får pillet deres motorer fra hinanden for at tjekke?!
De 5g har angiveligt samme bøvl med fjerde gear, når stifterne er for skarpe; Renoverede gearkasse er derfor ikke en ubetinget fornøjelse!
Første serie af de 6-trins replica-gearkasser eksploderer ret pludseligt...
Det der med tandhjul og aksler er åbenbart ikke 'bare lige sådan'!
Dog må jeg påpege, at det er en fantastisk ting at få dokumenteret, inkl. den nødvendige afhjælpning!
Mon et par ejere af disse gearkasser ikke liiiige får pillet deres motorer fra hinanden for at tjekke?!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann
Idag ofrede jeg 2 blokdele som var meget dårlige. Skar dem op så man kan kigge ind i gearkassens mens man skifter rundt i gearene. Det så faktisk ud til at skiftegaffel også var vredet lidt så den er rettet og jeg vil lede efter en ny jeg kan have i reserve.
Jeg tror jeg samler og prøver igen en gang i næste uge hvis jeg når det.
Hvis nogen skulle ønske at låne den åbne blok ved gearproblemer koster det bare portoen hvis den ikke afhentes personligt.
Jeg tror jeg samler og prøver igen en gang i næste uge hvis jeg når det.
Hvis nogen skulle ønske at låne den åbne blok ved gearproblemer koster det bare portoen hvis den ikke afhentes personligt.
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann
Hej Morten.Morten - Webmaster skrev:Fik tjekket gearkasse idag på opfordring fra Nielsfup,
Ganske rigtigt viste det sig at 4. gear tandhjulets knaster som skal gribe ind i 1. gear tandhjulet (på udgangsakselen) var slidt på enderne så 1. gearhjulet ligesom har tendens til at blive vredet ud af knasternes greb
Dette bekræfter hvor vigtigt det er at tjekke en gearkasse i hoved og r.. inden den købes / monteres
Desværre er man ofte prisgivet når man køber sådan en 5 trins ubeset over nettet
Det er svært at se på billederne, men det er nemt at mærke når man står og "leger" med gearkassen.
Morale... Vær beredt på skuffelser og ekstra arbejde for at udbedre skader.
Da jeg tror det er de færreste der vil tjekke en gearkasse for denne fejl er dette måske endnu en ting at indføre i Nielsfups motor renoveringsguide.
Umiddelbart ser det ud som om du mangler en rille på billed 3 og 4 til låseringen, som holder første gearet på plads, men det er nok synsbedrag.
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann
Det er præcis den rille jeg har måttet skærpe op.
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
-
- Moderator
- Indlæg: 3939
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann
I så fald:Morten - Webmaster skrev:Det er præcis den rille jeg har måttet skærpe op.
Godt spottet af Jan :p
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann
Nå, idag måtte motoren af IGEN fordi jeg simpelthen ikke kan få den til at gå ordentligt
Jeg monterede den 4 gears motor som den oprindeligt blev samlet med og kørte med det første år på Strynø. Den fik samme cylinderkit, karburator og tænding på som 5 gears motoren kørte med, og som forventet gik den meget bedre en 5 gears motoren
Den 5 gears motor har bare aldrig kørt ordentligt, jeg ved ikke lige hvad det ender med men nu må jeg køre med 4 gearsmotoren resten af sæson'en og nøjes med at lege med udstødninger og tænding.
Der er flere ting som ikke er optimale, f.eks er den møg svær at få i frigear med motoren startet, men så snart den er stoppet går det fint. Jeg tror det er fordi den "kryber" i koblingen så stråler / tapper på tandhjulene "hænger fast" og forhindrer gearskiftemekanismen i at glide frit. Problemet er det samme som inden jeg byggede om til 3 pladet kobling og jo, knasten drejer frit i primærhjulet Jeg har hørt fra andre at de har lidt af samme problem.
Derudover tror jeg det er problematisk med JT1 krumtap uden en cylinder der er designet til 42 mm slaglængde så før jeg har rigtig cylinder til den så skal den nok ikke køre.
Jeg monterede den 4 gears motor som den oprindeligt blev samlet med og kørte med det første år på Strynø. Den fik samme cylinderkit, karburator og tænding på som 5 gears motoren kørte med, og som forventet gik den meget bedre en 5 gears motoren
Den 5 gears motor har bare aldrig kørt ordentligt, jeg ved ikke lige hvad det ender med men nu må jeg køre med 4 gearsmotoren resten af sæson'en og nøjes med at lege med udstødninger og tænding.
Der er flere ting som ikke er optimale, f.eks er den møg svær at få i frigear med motoren startet, men så snart den er stoppet går det fint. Jeg tror det er fordi den "kryber" i koblingen så stråler / tapper på tandhjulene "hænger fast" og forhindrer gearskiftemekanismen i at glide frit. Problemet er det samme som inden jeg byggede om til 3 pladet kobling og jo, knasten drejer frit i primærhjulet Jeg har hørt fra andre at de har lidt af samme problem.
Derudover tror jeg det er problematisk med JT1 krumtap uden en cylinder der er designet til 42 mm slaglængde så før jeg har rigtig cylinder til den så skal den nok ikke køre.
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Morten - Webmaster - 1972 drejeventil - 5 gears '69 wann
hejsa morten... jeg kan godt se at det er lidt bittert efter alt det arbejde med 5 gear og lang krumtap... godt at man bare lige har en anden motor og montere... faktisk syntes jeg ikke at der er nogle som er heldige med 42 mm slaglængde, ej heller kæmpe boringer ( 45+)
nææ - standart cylinder som har fået et par mm i udstødningen + effektpotte + 16mm indsugning, kan sagtens køre 80 kmt
hilsen olieklud
nææ - standart cylinder som har fået et par mm i udstødningen + effektpotte + 16mm indsugning, kan sagtens køre 80 kmt
hilsen olieklud