Hej
Har fået et tilbud, på honing til 1. overstørrelse, på 300 kr. Det bliver lavet fra dag til dag og der bliver ingen fragtomkostninger.
Er det en rimelig pris ?. Jeg syntes det virker meget fair, men hvad plejer i andre at give for det.
Han siger, han plejer at lave 6 hundrede dele slup. Er det ok ?.
Man skal jo måle et bestemt sted på stemplet for at måle den rigtige diameter, er der nogen som ved hvor det er ?. Eller er det lige meget når det " kun " er til en knallert.
Mvh
Esben
Honing ?
Honing ?
Knallert: Yamaha fs1 1977 ( sønnen bruger den nu hver dag)
Bil :Toyota Corolla
MC: Honda vfr750 f
Mc: MZ 150 ( under renovering, købt da den ellers ville blive skrottet)
Mc: Yamaha Dt 175
Bil :Toyota Corolla
MC: Honda vfr750 f
Mc: MZ 150 ( under renovering, købt da den ellers ville blive skrottet)
Mc: Yamaha Dt 175
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Honing ?
prisen er ok, men 6/100 dele er i mine øjne 2 for meget.
Såvidt jeg ved måler man 10 - 15 mm oppe på stemplet midt skørterne.
Såvidt jeg ved måler man 10 - 15 mm oppe på stemplet midt skørterne.
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
-
- Moderator
- Indlæg: 3941
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Honing ?
Jeg har hørt tale om en tommelfingerregel til små boringer, som siger 1/100mm slup pr. 10mm boring.
Altså, 4/100mm ved 40mm boring.
6/100mm vil for det første støje, og for det andet kan man risikere, at stemplet med tiden slider cylinderen skæv.
Altså, 4/100mm ved 40mm boring.
6/100mm vil for det første støje, og for det andet kan man risikere, at stemplet med tiden slider cylinderen skæv.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Honing ?
Hej
Tak for fine svar.
Syntes også selv at det virkede af meget, men ville ikke spille smart.
God weekend
Mvh
Esben
Tak for fine svar.
![(y) :(y)](./images/smilies/PDT_Armataz_01_34.gif)
Syntes også selv at det virkede af meget, men ville ikke spille smart.
God weekend
Mvh
Esben
Knallert: Yamaha fs1 1977 ( sønnen bruger den nu hver dag)
Bil :Toyota Corolla
MC: Honda vfr750 f
Mc: MZ 150 ( under renovering, købt da den ellers ville blive skrottet)
Mc: Yamaha Dt 175
Bil :Toyota Corolla
MC: Honda vfr750 f
Mc: MZ 150 ( under renovering, købt da den ellers ville blive skrottet)
Mc: Yamaha Dt 175
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4254
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Honing ?
En fabriksny cylinder er 40,00 og stemplet hedder Std. eller 39,96! Altså 4 hundrededele slup... Laver han den med 6 hundrededele kører den fint, men du har allerede "brugt" 2 hundrededele af levetiden - jeg vil gætte på at det er ca. halvdelen af det slid den kan tåle før den begynder at klirre for meget... Men kører du kun "lejlighedsvis veterankørsel" så kan det jo fungere fint i mange år!
Der findes en tabel over stempelstørrelser og slid, men jeg har den desværre ikke - ligger andre inde med den, så vil jeg meget gerne have en kopi!!!
Erik
Der findes en tabel over stempelstørrelser og slid, men jeg har den desværre ikke - ligger andre inde med den, så vil jeg meget gerne have en kopi!!!
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Honing ?
Hej
Der er vist ikke så meget at være i tvivl om.
Jeg beder ham om 4 hundrede dele.
Tak for svaret.
Mvh
Esben
Der er vist ikke så meget at være i tvivl om.
Jeg beder ham om 4 hundrede dele.
Tak for svaret.
Mvh
Esben
Knallert: Yamaha fs1 1977 ( sønnen bruger den nu hver dag)
Bil :Toyota Corolla
MC: Honda vfr750 f
Mc: MZ 150 ( under renovering, købt da den ellers ville blive skrottet)
Mc: Yamaha Dt 175
Bil :Toyota Corolla
MC: Honda vfr750 f
Mc: MZ 150 ( under renovering, købt da den ellers ville blive skrottet)
Mc: Yamaha Dt 175
Re: Honing ?
Det er den rigtige beslutning. Bogen siger 3,5 til 4,5/100dele.
Husk en lidt større dyse (min mening). Og kør så forsigtigt de første 500-1000 km. Ja, det er langt, men du bliver glad for det.
Fyns cylinderservice fortalte mig en gang, at sejtræk er det værste for en ny cylinder. Hvis du ikke mener, du kan overholde "reglerne" for tilkørsel, så lav den lovlig de 1000km. Så er chancen for havari minimal.
God fornøjelse.
Til FS1originalen: Der findes flere tolerancer i cylinderboringerne. De gamle cylindre hedder f.eks.000, 001 005 og 018. Tallet fortæller antal 1/1000 over 40,00. Se afsnit med serviceoplysninger fra Yamaha.
De nye hedder A, B eller C. Disse tolerancer kender jeg ikke, men det mærkelige er, at Yamaha tilsyneladende kun leverer et stempel i tolerance A. Hvad så med resten????
Mystisk.
Husk en lidt større dyse (min mening). Og kør så forsigtigt de første 500-1000 km. Ja, det er langt, men du bliver glad for det.
Fyns cylinderservice fortalte mig en gang, at sejtræk er det værste for en ny cylinder. Hvis du ikke mener, du kan overholde "reglerne" for tilkørsel, så lav den lovlig de 1000km. Så er chancen for havari minimal.
God fornøjelse.
Til FS1originalen: Der findes flere tolerancer i cylinderboringerne. De gamle cylindre hedder f.eks.000, 001 005 og 018. Tallet fortæller antal 1/1000 over 40,00. Se afsnit med serviceoplysninger fra Yamaha.
De nye hedder A, B eller C. Disse tolerancer kender jeg ikke, men det mærkelige er, at Yamaha tilsyneladende kun leverer et stempel i tolerance A. Hvad så med resten????
Mystisk.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Honing ?
Hej
Uha det er mange kilometer, men ved godt det vil være det værd.
Fik en gang honet en 30 hk Yamaha påhængsmotor. Den brugte vi også lang tid på at sejle til.
Forskellige intervaller med så lang tid med kvart gas og så lang tid med halv gas. Så lidt med fuld gas osv. Men alle roste os bagefter for hvor godt den gik.
Mvh
Esben
Uha det er mange kilometer, men ved godt det vil være det værd.
Fik en gang honet en 30 hk Yamaha påhængsmotor. Den brugte vi også lang tid på at sejle til.
Forskellige intervaller med så lang tid med kvart gas og så lang tid med halv gas. Så lidt med fuld gas osv. Men alle roste os bagefter for hvor godt den gik.
Mvh
Esben
Knallert: Yamaha fs1 1977 ( sønnen bruger den nu hver dag)
Bil :Toyota Corolla
MC: Honda vfr750 f
Mc: MZ 150 ( under renovering, købt da den ellers ville blive skrottet)
Mc: Yamaha Dt 175
Bil :Toyota Corolla
MC: Honda vfr750 f
Mc: MZ 150 ( under renovering, købt da den ellers ville blive skrottet)
Mc: Yamaha Dt 175