Honing ?

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
ejn
Stor knallert
Indlæg: 174
Tilmeldt: lør 18. dec 2010 11:02
Kontakt:

Honing ?

Indlæg af ejn »

Hej

Har fået et tilbud, på honing til 1. overstørrelse, på 300 kr. Det bliver lavet fra dag til dag og der bliver ingen fragtomkostninger.

Er det en rimelig pris ?. Jeg syntes det virker meget fair, men hvad plejer i andre at give for det.

Han siger, han plejer at lave 6 hundrede dele slup. Er det ok ?.

Man skal jo måle et bestemt sted på stemplet for at måle den rigtige diameter, er der nogen som ved hvor det er ?. Eller er det lige meget når det " kun " er til en knallert.

Mvh

Esben
Knallert: Yamaha fs1 1977 ( sønnen bruger den nu hver dag)
Bil :Toyota Corolla
MC: Honda vfr750 f
Mc: MZ 150 ( under renovering, købt da den ellers ville blive skrottet)
Mc: Yamaha Dt 175
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Honing ?

Indlæg af Morten - Webmaster »

prisen er ok, men 6/100 dele er i mine øjne 2 for meget.

Såvidt jeg ved måler man 10 - 15 mm oppe på stemplet midt skørterne.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Honing ?

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg har hørt tale om en tommelfingerregel til små boringer, som siger 1/100mm slup pr. 10mm boring.

Altså, 4/100mm ved 40mm boring.


6/100mm vil for det første støje, og for det andet kan man risikere, at stemplet med tiden slider cylinderen skæv.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
ejn
Stor knallert
Indlæg: 174
Tilmeldt: lør 18. dec 2010 11:02
Kontakt:

Re: Honing ?

Indlæg af ejn »

Hej

Tak for fine svar. :(y)

Syntes også selv at det virkede af meget, men ville ikke spille smart.

God weekend

Mvh

Esben
Knallert: Yamaha fs1 1977 ( sønnen bruger den nu hver dag)
Bil :Toyota Corolla
MC: Honda vfr750 f
Mc: MZ 150 ( under renovering, købt da den ellers ville blive skrottet)
Mc: Yamaha Dt 175
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4254
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Honing ?

Indlæg af FS1originalen »

En fabriksny cylinder er 40,00 og stemplet hedder Std. eller 39,96! Altså 4 hundrededele slup... Laver han den med 6 hundrededele kører den fint, men du har allerede "brugt" 2 hundrededele af levetiden - jeg vil gætte på at det er ca. halvdelen af det slid den kan tåle før den begynder at klirre for meget... Men kører du kun "lejlighedsvis veterankørsel" så kan det jo fungere fint i mange år!

Der findes en tabel over stempelstørrelser og slid, men jeg har den desværre ikke - ligger andre inde med den, så vil jeg meget gerne have en kopi!!!

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
ejn
Stor knallert
Indlæg: 174
Tilmeldt: lør 18. dec 2010 11:02
Kontakt:

Re: Honing ?

Indlæg af ejn »

Hej

Der er vist ikke så meget at være i tvivl om.

Jeg beder ham om 4 hundrede dele.

Tak for svaret.

Mvh

Esben
Knallert: Yamaha fs1 1977 ( sønnen bruger den nu hver dag)
Bil :Toyota Corolla
MC: Honda vfr750 f
Mc: MZ 150 ( under renovering, købt da den ellers ville blive skrottet)
Mc: Yamaha Dt 175
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3218
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Honing ?

Indlæg af Jensmc »

Det er den rigtige beslutning. Bogen siger 3,5 til 4,5/100dele.
Husk en lidt større dyse (min mening). Og kør så forsigtigt de første 500-1000 km. Ja, det er langt, men du bliver glad for det.
Fyns cylinderservice fortalte mig en gang, at sejtræk er det værste for en ny cylinder. Hvis du ikke mener, du kan overholde "reglerne" for tilkørsel, så lav den lovlig de 1000km. Så er chancen for havari minimal.
God fornøjelse.

Til FS1originalen: Der findes flere tolerancer i cylinderboringerne. De gamle cylindre hedder f.eks.000, 001 005 og 018. Tallet fortæller antal 1/1000 over 40,00. Se afsnit med serviceoplysninger fra Yamaha.
De nye hedder A, B eller C. Disse tolerancer kender jeg ikke, men det mærkelige er, at Yamaha tilsyneladende kun leverer et stempel i tolerance A. Hvad så med resten????
Mystisk.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
ejn
Stor knallert
Indlæg: 174
Tilmeldt: lør 18. dec 2010 11:02
Kontakt:

Re: Honing ?

Indlæg af ejn »

Hej

Uha det er mange kilometer, men ved godt det vil være det værd.

Fik en gang honet en 30 hk Yamaha påhængsmotor. Den brugte vi også lang tid på at sejle til.
Forskellige intervaller med så lang tid med kvart gas og så lang tid med halv gas. Så lidt med fuld gas osv. Men alle roste os bagefter for hvor godt den gik.

Mvh

Esben
Knallert: Yamaha fs1 1977 ( sønnen bruger den nu hver dag)
Bil :Toyota Corolla
MC: Honda vfr750 f
Mc: MZ 150 ( under renovering, købt da den ellers ville blive skrottet)
Mc: Yamaha Dt 175
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"