Kender jeg mig selv ret, så bliver dette et kæmpeindlæg...
Nok er jeg en Kreidler-nød, men derfor har jeg nu nydt en del timer herinde, alligevel.
Min interesse er ikke mærke-orienteret. Jeg holder derimod af knallerterne fra '70erne (og motorcyklerne, men jeg 'må/vil' ikke eje en) og især totaktere. Hver har sin charme, såsom Yams'ens super-kultiverede motorgang, Puch'ens sejtræk, Honda'ens pludrende mekanik og mht. Kreidleren... Ja, spørg mig ikke, for den har bare brændt sig fast.
En af de væsentlige årsager, jeg ikke kun læste indlæg men også meldte mig ind, var at jeg faldt over en masse nørderi (på den gode måde). Tonen er generelt høflig og hjælpsomheden er sjældent langt væk.
Jo, jeg søger at holde mig i baggrunden, men ikke fordi jeg er bange for at skille mig ud - normalitetsbegrebet defineres ud fra et flertal af tvangsneuroser, i mine øjne.
Jeg holder mig lidt i den ydre periferi, fordi jeg ikke aner en bjælde om Yamaha'erne. Hvis jeg endelig svarer, så er det på baggrund af de ting om totakteren, jeg mener at have styr på.
Og jo, Strynø ville være oplagt for mit vedkommende som Odenseaner, men i år passer det bare ikke ind mellem konfirmationer, runde fødselsdage og den slags. Nå-jo, det dersens arbejde, som altid er i vejen for ens fritid!
Som sagt, dette er et fedt og hyggeligt lille hjørne på internettet - de 'useriøse knægte fra Scootergalleri' kan næppe være en hovedårsag til frustrationenerne, men jeg kan vist godt se problematikken omkring det.
Langt de fleste fora, som ikke starter 'store' (f.eks. scootergalleri/børnehaven) har typisk en sund storhedstid indenfor tre-fem år, hvor fællesskabet bare er godkendt - derefter falder det typisk lidt fra hinanden, fordi... ja, det meste forbliver det samme, og det er jo de samme, der dukker op. Hvis gruppen sjældent er gigantisk (f.eks. de større MC-træf), spiller person-kemi en vigtig rolle - ikke at folk hader hinanden, men det swinger måske ikke altid lige godt? Og så bliver der måske lidt klike-dannelse? Og resten er ren folkeskole. Noget siger mig, at det er en helt naturlig udvikling.
Det er ikke ret meget anderledes for Kreidler Register - i enkelte sager endog langt værre, men det er en helt anden historie.
Som regel kokser det ved manglen på engagement og frivilligt arbejde fra det gennemsnitlige medlem. Når man så kombinerer det med (for) lidt eksponering, bliver deltagerne færre og reduceres til 'den hårde kerne'.
At tonen bliver hård på et forum slipper man ikke for, i øvrigt. Alle spørgsmål er på et tidspunkt blevet stillet og besvaret mindst én gang før på et tidspunkt - 'den hårde kerne' når som oftest et stadie, hvor 3/4 af alle svar sker med en henvisning til en FAQ-sektion, eller kvitterer med at bede folk bruge søgefunktionen.
På udefrakommende virker det som en ligegyldig eller direkte fjendtlig tone (det skrevne ord er lunefuldt!), og så går det slag i slag, indtil man overvejer at skrotte hele idéen omkring forum og fællesskab.
Spørgsmålet må være, hvad der skal til for at vende skuden/engagementet?
Scootergalleri og dets søskende-fora eksisterer i øvrigt KUN, fordi firmaet bag tjener penge på det - cool business baseret på DK's mest ødsle forbrugersegment: 15-20årige knægte. Ellers var der næppe nogen, som gad holde det vedlige.
Dette forum er på ingen måde magen til - her er alt for mange kompetente mennesker samlet omkring de sene teenageårs tohjulede glæder... og frustrationer. I hvert fald omkring køretøjerne.
Håber I alle har en FED dag - jeg vil trille en tur gennem Odense og ud til kolonihaven, men jeg er hensynsfuld og monterer dæmperindsatsen i min udstødning, først.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)