Araya fælge

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
Per P
Fuldblods knallert
Indlæg: 312
Tilmeldt: man 11. feb 2008 21:10
Kontakt:

Araya fælge

Indlæg af Per P »

Hej

Mig bekendt er der 2 typer araya fælge, den gamle hvor araya står omkring ventilhullet, og den nye hvor araya står på fælgkanten, men i hvilket årstal sker skiftet.
Der nogen som kan svare på / dokumentere dette ?.

Hilsen

Per P
Mvh

Per P
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3218
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Araya fælge

Indlæg af Jensmc »

Min 76èr har de oprindelige fælge på. De har navnet på midtervulsten.
Mig bekendt står navnet på fælgkanten fra 1977.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Araya fælge

Indlæg af Morten - Webmaster »

@ Jens, kan du så også huske hvorledes det var med TAKAZAKI fælgene ? (måske stavet forkert)
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3218
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Araya fælge

Indlæg af Jensmc »

Jeg aner ikke, om Takasago har været brugt på FS1 på de danske årgange, 71 - 79 . På min YL-1 sad der en DID og en Takasago, da jeg købte den i 1986-87. Den er fra 1968, så måske de første FS1`ere osse havde andre fælgmærker på end Araya.
Det kan måske ses på res. nr., da en anden fælg oftest udløser et nyt slutnummer i res. nr.
///
jensmc
PS. dette hører da til under de nørdede detaljer, ikke? :wink:
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Per P
Fuldblods knallert
Indlæg: 312
Tilmeldt: man 11. feb 2008 21:10
Kontakt:

Re: Araya fælge

Indlæg af Per P »

Hej

Kan da selv bidrage med at min 72 har araya stående ved ventilhullerne, og den havde jo samme ejer i over 30 år, så i den stand den blev fundet i, tror jeg helt sikkert at den er født med de fælge.

Men Jens kan du finde dokumentationen i de reservedelskataloger.

Hilsen

Per P
Mvh

Per P
Reedvalve
Fuldblods knallert
Indlæg: 415
Tilmeldt: ons 5. nov 2008 20:50
Kontakt:

Re: Araya fælge

Indlæg af Reedvalve »

Per P skrev:Hej

Kan da selv bidrage med at min 72 har araya stående ved ventilhullerne, og den havde jo samme ejer i over 30 år, så i den stand den blev fundet i, tror jeg helt sikkert at den er født med de fælge.

Men Jens kan du finde dokumentationen i de reservedelskataloger.

Hilsen

Per P
Der er rigtigt at 1972 har Araya stemplet ved vulsten.

1976 k1 skal ligeledes, udfra reservedels kataloget have det stemplet ved vulsten. Men 1976 dx har Araya på siden. Det mystiske kommer så ved baghjulet, da det er samme fælg til begge modeller.

Kenneth
Yamaha årg. 1976 dx (under opbygning) Samles af renoverede brugte dele.

Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)
sailor

Re: Araya fælge

Indlæg af sailor »

Jeg har en helt orginal 76'er, og der står det ved ventil hullet.

Min 77'er har også Araya præget ved ventilen, og den er også
helt orginal.

Måske var det fra 1978 at navnet kom ud at stå
på fælgkanten ?????

Mvh
Poul Erik E
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Araya fælge

Indlæg af Morten - Webmaster »

sailor skrev:Jeg har en helt orginal 76'er, og der står det ved ventil hullet.

Min 77'er har også Araya præget ved ventilen, og den er også
helt orginal.

Måske var det fra 1978 at navnet kom ud at stå
på fælgkanten ?????

Mvh
Poul Erik E
eller måske bare da de løb tør for de gamle :wink: :mrgreen: jeg tror ikke vi skal hænge os så meget i at f.eks en 76'er kan have stor plade på bremsepedalen og tekst på vulsten / siden.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
sailor

Re: Araya fælge

Indlæg af sailor »

Morten - Webmaster skrev:
sailor skrev:Jeg har en helt orginal 76'er, og der står det ved ventil hullet.

Min 77'er har også Araya præget ved ventilen, og den er også
helt orginal.

Måske var det fra 1978 at navnet kom ud at stå
på fælgkanten ?????

Mvh
Poul Erik E
eller måske bare da de løb tør for de gamle :wink: :mrgreen: jeg tror ikke vi skal hænge os så meget i at f.eks en 76'er kan have stor plade på bremsepedalen og tekst på vulsten / siden.
Jeg er slet ikke uenig med dig Morten, men jeg tror at det her har betydning for de
personer, der ønsker at restaurere deres gamle maskine, så tæt på orginalen som
muligt.

Jeg synes også at det kunne være interessant, at finde ud af hvornår man skiftede
fra den ene del til den anden, men udfordringen består i, at der ikke findes flere
orginale FS1'ere i Danmark.
Alle de tilbageværende maskiner, er som bekendt modificeret ala Thansen, så jeg
forventer ikke at vi finder svar sådan lige her og nu ... måske på sigt - vi har lov
at håbe :D :D

Mvh
Poul Erik E
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Araya fælge

Indlæg af Guess who »

Var lige en tur igennem mine brugte fælge og faldt over denne?

Takasogo 1,40x17

Nogen der har nogen bud på hvilken årgang de sad på?? Formentlig før 1972 hvis vi overhovedet havde dem på de danske modeller :shock: :shock:

Mvh
Benny
Vedhæftede filer
betræk og fælg 006 (Small).jpg
betræk og fælg 006 (Small).jpg (32.95 KiB) Vist 10600 gange
Brugeravatar
Per P
Fuldblods knallert
Indlæg: 312
Tilmeldt: man 11. feb 2008 21:10
Kontakt:

Re: Araya fælge

Indlæg af Per P »

Hej

Jeg tager lige fat i denne tråd igen, dels fordi jeg nu mener at vide at der faktisk er 3 typer araya fælge og fordi jeg ved at et par af de store nørder har snakket om dette.

1.De nye hvor araya står på fælgkanten.

2.Den gamle type fælge, hvor det står ved ventilhullet, MEN der står kun YRA1.20*17 eller YRA1.40*17.

3.Og endnu en gammel type fælg, hvor det står ved ventilhullet, MEN der står ARAYA og under det 1.20*17 eller 1.40*17. ( 2 linier )

På min egen urørte 72 og 74, sidder der fælge hvor der kun står ARY1.20*17 eller1.40*17 ved ventilhullet, så det helt sikkert den type der oprindeligt har siddet på de årgange.

Er der en som med sikkerhed kan fortælle om de næste årgange, er man forsat med fælge hvor der bare står ARY ved ventilhullet, til man skiftede til fælge med ARAYA på fælgkanten, så dem med ARAYA ved ventilhullet har været en reservedelsfælg som man har kunne købe ?.

Svaret må kunne ses på en urørt 75 og 76.

Hilsen

Per P
Mvh

Per P
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3218
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Araya fælge

Indlæg af Jensmc »

I kan selv kigge næste gang I er på Egeskov. Der står min. Og som tidligere skrevet, har den de oprindelige fælge på. Egerne er dog skiftet ud med andre originale.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Araya fælge

Indlæg af Dewil »

Jeg har jo for nyligt hentet mig en patina 76 DX, den har ARAYA i midten både for og bag, så den skulle være god nok. Skal nævnes at det er en maskine hvor jeg har kunnet se at jeg var første mand der adskilte bortset fra at der var monteret en 77 K1 motor, der så er uåbnet (og jeg kan sku ikke få boltene til at slippe :( ). Kommer iøvrigt med dokumentation på stelfarve, da dette ikke er omlakeret.... :thunge
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Araya fælge

Indlæg af Dewil »

Der står ARAYA... :D
Vedhæftede filer
DSC08446 [1024x768].JPG
DSC08446 [1024x768].JPG (141.5 KiB) Vist 10269 gange
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Araya fælge

Indlæg af Guess who »

Ja, det er jo et interessant emne :lol:

På min urørte 75'er står der kun ARY1,20x17 og ARY1,40x17

Men jeg har på flere urørte 76'ere incl min egen 76dx (urørt) som jeg ikke tror har fået skiftet fælge, kan se der står:

ARAYA
1,40x17

Altså i 2 linier på både for og baghjul som jo er 1.40x17 begge to naturligvis.

Så jeg er ikke sikker på at det kun var reservedels fælgene som havde AYARA i to linier. :wink:

Mvh
Benny
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Araya fælge

Indlæg af Dewil »

Endnu et punkt hvor årgang 76 står helt alene i et hjørne. :?
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Araya fælge

Indlæg af Guess who »

Ja, der var sgu ingen finaskrise i 76 - De har haft spenderer bukserne på og lavet en luksus special udgave, nå have kostet en formue med alle de special stumper. Tanke, bensinhaner, bremsegreb, bagankerplader, fælge, støddæmpere osv. Måske ligesom LUDY BEUMER modellen i 72 vi slet ikke så i DK. Den er jo også speciel på mange punkter....

Mvh
Benny
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Araya fælge

Indlæg af Dewil »

Ja det var kun maleren der gik hjem til middag... :lol: :lol:
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Araya fælge

Indlæg af strynboen »

ja bremeren fik de lov at samle selv i holland,,for at konkurere mod kreidler..men nok fordi at de var europa importøre i holland..det var yamahas hovedkvarter i mange år...i dag er det italien. for sports afdelingen og nok også alt det andet.mærkeligt de ikke valgte frankrig,,da de købte motobecane fabrikkerne
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"