bagsvingeraksel

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

bagsvingeraksel

Indlæg af Allan M »

eller "omdrejningsaksel", som den hedder i reservedelskataloget.
Under alle omstændigheder, så er min nye købt i Taiwansen. Men den er ca en mm mindre i diameter (den er 10 mm) end hullet/røret, som går gennem stellet. Er der ikke en behjertet sjæl, som kan oplyse diameteren på en original aksel.

Er en original aksel stadig til at skaffe?

Jeg går næsten ud fra som faktum, at der ikke skal være så meget slør mellem aksel og stel. Hele bagsvingeren kan jo hoppe/forskydes en mm ved skift mellem træk og påløb, som det er nu !
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: bagsvingeraksel

Indlæg af strynboen »

det betyder ikke noget med lidt slør ,da akslen spændes sammen,så der ikke er bevagelighed,det er gummibøsene,som optager bevagelsen,så hvis du bare kan spænde sammen om bøsningerne er det ok.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: bagsvingeraksel

Indlæg af Morten - Webmaster »

strynboen skrev:det betyder ikke noget med lidt slør ,da akslen spændes sammen,så der ikke er bevagelighed,det er gummibøsene,som optager bevagelsen,så hvis du bare kan spænde sammen om bøsningerne er det ok.
Jeg er ikke enig, jeg mener at en for tynd aksel på sigt vil ødelægge røret gennem stellet, har set det før og det er da surt n år man nu har malet og ordnet stellet.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: bagsvingeraksel

Indlæg af Allan M »

Jeg kan godt spænde det sammen, så der ikke er slør. Men jeg kan også godt se, at hele svingeren logisk set så kan vrides /hoppe.

Der kom et THansen problem mere: Forakselen er sørme 2-3 cm for lang, så den stikker 5-6 cm ud i den ene side, og gevindet er ikke langt nok til at møtrikken kan spændes ind til gaffelbenet..... Jammmen..... ?!

Nå, der er jo ikke andet at gøre end....... nyt på.
Senest rettet af Allan M ons 16. jul 2008 14:37, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: bagsvingeraksel

Indlæg af Morten - Webmaster »

Dritt T. Hansen
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: bagsvingeraksel

Indlæg af Allan M »

Ja, helt ærligt! Det behøvede ikke være topkvalitet når prisen er lav, men at målene passer bare sådan nogenlunde, det burde da være en selvfølgelighed ?? Det er da for søren ikke raketvidenskab at lave en aksel ??
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: bagsvingeraksel

Indlæg af Morten - Webmaster »

så ud fra alle de eksempler vi snart har må konklusionen vel næsten være : Man skal holde sig fra t. hansen !!!
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: bagsvingeraksel

Indlæg af strynboen »

kan du overhoved få en tykkere aksel i,gennem bøsningerne,evt kan du måske fremstille en der er et par 1/10 større.du kan skære gevind
aligevel :twisted:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: bagsvingeraksel

Indlæg af Allan M »

Problemet er (håber jeg) at akselen ikke er helt oppe i mål. Dvs der er "luft" både igennem bøsningerne og igennem stellet.

Hvis det forholder sig anderledes, dvs at røret i stellet har udviddet sig (?), så er jeg på den. Men så meget som allerede er lavet, så må jeg finde en løsning på det også. Nu prøver jeg først med en (med al sandsynlighed) original, som en bekendt fra gamle dage mirakuløst havde liggende :D Det vil vise, om det er akselen eller stellet.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: bagsvingeraksel

Indlæg af Kai »

Jeg har 3 org aksler liggende, de er alle ø10 (faktisk 9.98)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: bagsvingeraksel

Indlæg af strynboen »

du kan klippe en konserves dåse i strimler og sno en"spiral" om akslen
så kan sløret fjernes,,lidt fusket mennnn :wink: vi brugte trikset når de gamle fergusonner,havde slidt spindlen ,så lejerne,kørte rundt på akslen,så kunne man styre lejet,de kunne køre i årevis med det. 8)
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Per
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1080
Tilmeldt: ons 2. apr 2008 20:28
Kontakt:

Re: bagsvingeraksel

Indlæg af Per »

Hej.

Jeg har tit oplevet, at bøsningerne i stellet er meget slidte. Det jeg har gjort er, at jeg har målt hvor langt de stritter ud, skåret dem af, fundet noget rundstål med samme diameter som hullet, boret et 10 mm hul i rundstålet, skåret dem af i lidt større længde, end de skal stritte ud, sat stumperne i hullerne med akslen i, justeret dem ud i korrekt position og endelig fuldsvejset hele vejen rundt.

Mvh Per.
Mvh Per.
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: bagsvingeraksel

Indlæg af Allan M »

Jeg ser lige hvordan det forholder sig med den originale aksel isat.
Men det lugter da lidt af, at stellet skal reppes :cry: Det er godt nok nederen at opdage på så sent et tidspunkt!
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: bagsvingeraksel

Indlæg af Allan M »

Det ER stellet! I venstre side er hullet i røret helt oppe over 11 mm. I højre side knap 11 mm. :x

Det var jeg godt nok ikke lige opmærksom på, da jeg ordnede stellet iøvrigt. Øv!

Jeg er jo nok ude i en løsning, som den Per beskriver.
HVIS der skulle være en svejsekyndig her på Sjælland, som for gode ord og betaling kunne lokkes til at udføre svejsningen, så hold jer endelig ikke tilbage :wink:
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: bagsvingeraksel

Indlæg af strynboen »

så må du lige have drejet et par endestykker og svejst på,du har vel ikke nået at male stellet,ellers kan du nøjes med at male fra samlingen og ned.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: bagsvingeraksel

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg har lavet en aftale med Allan, vi tager det gamle rør ud og svejser et nyt i på onsdag.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: bagsvingeraksel

Indlæg af Allan M »

Ja, Morten er trådt til som redningsmand!

Til Mortens brug er her et par billeder af stellet, som det ser ud nu. De er af "mobiltelefonkvalitet" - håber de kan bruges?

Jeg tror ikke, der har været reppet på stellet tidligere.
Vedhæftede filer
DSC00354.JPG
DSC00354.JPG (139.06 KiB) Vist 10355 gange
DSC00355.JPG
DSC00355.JPG (114.3 KiB) Vist 10355 gange
DSC00356.JPG
DSC00356.JPG (125.93 KiB) Vist 10354 gange
DSC00357.JPG
DSC00357.JPG (136.58 KiB) Vist 10353 gange
DSC00358.JPG
DSC00358.JPG (135.88 KiB) Vist 10353 gange
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: bagsvingeraksel

Indlæg af Morten - Webmaster »

Nej det ser ud som originalt, det er godt, så er reparationen lige til at gå til, se evt her hvor jeg har skiftet det på min 76'er:
Vedhæftede filer
projekt_3 (Medium).jpg
projekt_3 (Medium).jpg (81.7 KiB) Vist 10337 gange
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"