Må slettes 3-12

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Må slettes 3-12

Indlæg af Thorsen »

v
Senest rettet af Thorsen tirs 3. dec 2013 18:57, rettet i alt 1 gang.
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Fidibus

Re: Pedalstart?

Indlæg af Fidibus »

Det er vist noget med at man kan bruge den som en cykel hvis man enten render tør eller ikke har råd til benzin. Der er stadig kickstarter på også. Det blev aldrig noget hit har jeg hørt. Den er da også meget tung at cykle på, specielt hvis der er nogen bagpå.
Brugeravatar
Thorsen
Gummi rocker
Indlæg: 683
Tilmeldt: lør 11. sep 2010 11:57
Kontakt:

Re: Pedalstart?

Indlæg af Thorsen »

Ja en FS1 vejer jo alligvel omkring de 80 kilo :)
Mvh Peter.

Yamaha FS1 DX 77 nummermatch, under ombygning.
Yamaha FS1 K1 76 årgangsmatch, færdigt gennemrenoveret projekt.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Pedalstart?

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej

Det er lovgivningen i de lande hvor de har pedaler,,, som forlanger at der skal være pedaler på dem,,, ellers kan de ikke kaldes for knallerter / mopeds / muffas,,, uden pedaler,,, så er det motorcykler istedet for,,, også her i DK er der lidt finurligheder med knallerter ,,, der høre en knallert stadigvæk underloven ,,, EN CYKEL MED HJÆLPEMOTOR :shutup hvilket er grunden til at langt de fleste helt gl knallerter som foreks. SCO NSU puck maxi p skylon osv ,,, havde pedaler,,, og heldigvis gav loven på et tidspunkt mulighed for at de bare kunne nøjes med kickstarter i stedet for,,, :inbottle
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Pedalstart?

Indlæg af Morten - Webmaster »

I England betød det, ganske som johnny siger, at det i lovens form ikke var en moped. Derfor kunne FS1-E modeller (deraf navnet fizzy) med pedaler årg 73-76 lovligt køres af 16 årige efter devisen "alt hvad du kan få ud af den". Englænderne oplovede dog, ligesom os, en ændring i lovgivningen der gjorde at pedalerne forsvandt på den model der i england hedder FS1-M og som startede i 77 (såvidt jeg husker). Den må så køre 30 MPH hvor dem med pedaler typisk kunne rende 45-50 MPH. Når man så fyldte 17 kunne man pludselig få en "rigtig" lille mc.

Dette er den version jeg har fået forklaret af min bedste "fizzy-ven" fra England
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Tottenham
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1908
Tilmeldt: lør 4. jul 2009 12:06
Kontakt:

Re: Pedalstart?

Indlæg af Tottenham »

Morten - Webmaster skrev:I England betød det, ganske som johnny siger, at det i lovens form ikke var en moped. Derfor kunne FS1-E modeller (deraf navnet fizzy) med pedaler årg 73-76 lovligt køres af 16 årige efter devisen "alt hvad du kan få ud af den". Englænderne oplovede dog, ligesom os, en ændring i lovgivningen der gjorde at pedalerne forsvandt på den model der i england hedder FS1-M og som startede i 77 (såvidt jeg husker). Den må så køre 30 MPH hvor dem med pedaler typisk kunne rende 45-50 MPH. Når man så fyldte 17 kunne man pludselig få en "rigtig" lille mc.

Dette er den version jeg har fået forklaret af min bedste "fizzy-ven" fra England
Har pedarlene så indflydelse på kæden, med ekstra tandhjul ? ja jeg er uvidende !! :shutup :whew
Mvh. totte/
YamahaNordjylland

Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4254
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Pedalstart?

Indlæg af FS1originalen »

Yamaha FS1 50SS skrev:også her i DK er der lidt finurligheder med knallerter ,,, der høre en knallert stadigvæk underloven ,,, EN CYKEL MED HJÆLPEMOTOR :shutup
Jeg er nu ganske sikker på at det begreb Er forsvundet Johnny... Men først i 2006 i forbindelse med den lovrevision der også indførte nummerplader. I dag omtaler loven Stor knallert (45km/t) og Lille knallert (30km/t).

Og jo, pedalerne - og muligheden for at cykle hjem - var også et krav herhjemme. Det blev dog heldigvis afskaffet engang i tresserne FØR den første FS1 rullede ind over landegrænsen. Men dengang gav det anledning til nogle finurlige konstruktioner - bla. Derby udviklede en scootermodel hvor "pedalerne" mest lignede dem der sidder på en salmecykel (trædeorgel) - altså 2 brædder der var hængslet i bagkanten - det blev ikke noget hit :whew


Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Pedalstart?

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

laursem skrev:
Morten - Webmaster skrev:I England betød det, ganske som johnny siger, at det i lovens form ikke var en moped. Derfor kunne FS1-E modeller (deraf navnet fizzy) med pedaler årg 73-76 lovligt køres af 16 årige efter devisen "alt hvad du kan få ud af den". Englænderne oplovede dog, ligesom os, en ændring i lovgivningen der gjorde at pedalerne forsvandt på den model der i england hedder FS1-M og som startede i 77 (såvidt jeg husker). Den må så køre 30 MPH hvor dem med pedaler typisk kunne rende 45-50 MPH. Når man så fyldte 17 kunne man pludselig få en "rigtig" lille mc.

Dette er den version jeg har fået forklaret af min bedste "fizzy-ven" fra England
Har pedarlene så indflydelse på kæden, med ekstra tandhjul ? ja jeg er uvidende !! :shutup :whew
Hej

På de pedal modeler,,, sidder der et lille håndtag ved kædetrækket som man kan slå pedalerne til og fra med,,, farven er valgt til ære for laursem :hihi
Vedhæftede filer
Yamaha original farver (1) (37).jpg
Yamaha original farver (1) (37).jpg (144.02 KiB) Vist 4773 gange
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Pedalstart?

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Erik

Mon de har har husket at fjerne den gl. lov,,,det plejer de jo at glemme,,, når de laver en ny,,, i så fald skulle vores yamaha jo så også høre under lovgivningen med ex antal km over 30 og man får en bøde og div tum nr være sat ud af kraft ,,, osv ifølge den nye lov,,, og 2 gears stel kan køre med 4 gears motor bare den overholder fart grænserne,,, nå det må vi tage i en anden tråd engang,,,, :teeth2 ,,,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4254
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Pedalstart?

Indlæg af FS1originalen »

Yamaha FS1 50SS skrev:Erik

Mon de har har husket at fjerne den gl. lov,,,det plejer de jo at glemme,,, når de laver en ny,,, i så fald skulle vores yamaha jo så også høre under lovgivningen med ex antal km over 30 og man får en bøde og div tum nr være sat ud af kraft ,,, osv ifølge den nye lov,,, og 2 gears stel kan køre med 4 gears motor bare den overholder fart grænserne,,, nå det må vi tage i en anden tråd engang,,,, :teeth2 ,,,,,
Mnjøøøe, lad os nu bare prøve at slutte den af her Johnny...
Det der med den nye lov, og rullefeltstest er kun et hjælpeværktøj for betjentene til at sortere i hvad man gider undersøge nærmere eller ej. Loven åbner ikke op for at du må lave "konstruktive ændringer" og det gør du jo hvis du ikke overholder det der står i typegodkendelsen (TUM'en) - det gælder også hvis du sætter 4 gear i en 2. gears - eller en tunudstødning på en scooter... Fordelen er - i mine øjne - at du idag bedre kan tillade dig at "småjustere" lidt så knallerten kan køre 38 km/t. Det er stadig ikke lovligt, men bliver du stoppet og testet så går det. Noget andet er nok hvis man bliver involveret i en ulykke og knallerten ryger "ind" til kontrol, så tror jeg at en 2 tands gearing eller 1 mm for stor plumpe stadig vil være et alvorligt problem :whew

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"