generelle spørsgmål

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
hjalti
Junior knallert
Indlæg: 13
Tilmeldt: tirs 26. jan 2010 23:56
Kontakt:

generelle spørsgmål

Indlæg af hjalti »

Jeg er på nuværende tidspunkt ude og sejler og har dermed ikke mulighed for at pille med mine fs1 lige nu :crying

Men for at holde abstinenserne lidt tilbage har jeg siddet hver ledig minut jeg har været vågent læst på Yamahafs1.dk Det har resulteret i at jeg har haft flere mareridt om FS1en, hehe.

Jeg har skrevet en meter lang list kun ut fra yamahafs1 med ting jeg skal have tjekket da jeg kommer hjem. :teeth2

Nå men da jer stadig er helt ny er der engang imellem ting som bliver nævnt i forumet som jeg ikke ved helt hvad det er. Derfor håber jeg at i kan svare mig på de nedfor stående ting.

Hvad menes det med da en karburator 4 takter?

Hvad er en drejeventil og hvordan fungerer denne?

Hvad menes med 5.3 Hk udstødning?

Hvad er en reedventil og hvordan fungerer denne?

Vil bare sige at denne side er genial og fra at være torskedum når det gælder FS1 før jeg tog ut at sejle denne tur er jeg blevet ret god til en stor del av de mekaniske og tekniske detaljer på en FS1

Flere spørgsmål kommer nok hen ad vejen.



MVH



Hjalti
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: generelle spørsgmål

Indlæg af nielsfup »

Hvad menes det med da en karburator 4 takter?
Det er motoren der firtakter. Normalt et tegn på for fed benzin blanding.

Hvad er en drejeventil og hvordan fungerer denne?
De første Yamaha motore havde Dreje ventil. Der er en skive der er trukket rundt af krumtappen og lukker op og i for indsugningen den bestemmer hvornår karburatoren kan levere benzin. ( lidt som de motore der bliver styret at skørtet )

Hvad menes med 5.3 Hk udstødning?
Denne er en tun udstødning

Hvad er en reedventil og hvordan fungerer denne?
Reed ventilen er en blad fjeder ventil der erstattede drejeskiven i 73 ( mener jeg)
Den bestemmer hvornår der suges benzin ind i motoren. Den virker som en kontra ventil
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
hjalti
Junior knallert
Indlæg: 13
Tilmeldt: tirs 26. jan 2010 23:56
Kontakt:

Re: generelle spørsgmål

Indlæg af hjalti »

Så reedventilen er det samme so membranen??
Hvordan føles det på knallerten når motoren 4 takter??
Og tak for svarene
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: generelle spørsgmål

Indlæg af nielsfup »

Hej
Ja membranen er det samme som reedventilen.
Når en motor 4 takter kommer den til at lyde anderledes lidt dyb lyd og den taber trækkraft.
Den kan ikke komme op i højere omdrejninger. Det kan føles lidt som at tændingen sætter ud
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: generelle spørsgmål

Indlæg af Thomas P. »

En hurtig måde at opleve hvad det til sige når motoren 4-takter, kunne være at se videoen fra strynø 2009. Der 4-takter min yamaha( den med alt t-hansen kromen ;-) ) en del på rullefeltet. Netop pga den får lidt rigeligt og leve af :-)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: generelle spørsgmål

Indlæg af strynboen »

det der sker når den 4 takter er at den springer hver anden tænding over..pga at tændrøret drukner...så motoren går ned i omdrejninger..så snart motoren bliver varm kan den holde tændrøret tørt..og den tænder hver gang..og lyder normalt..
det er normalt i forbindelse med choker start..ellers opstår det i forbindelse med kaburator problemer...svømmeren sidder fast..luftfilteret stoppet..ikke så aktuelt på yamaha..med de utætte forbindelser til luftfilteret...den skal nok få luft

på de gamle puch havde man en stilbar stråle spids..som man justerede under kørsel..så der kunne man justere sig ud af 4 taktningen
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"