Nu havde jeg jo fundet hjemme-svejseværket frem, så jeg ville lige friske en bagsvinger op!
Gevindstumpen til bremsemodhold / spændestang / torsionsstang (hvad hedder den fætter var knækket af, og da jeg ikke har en vinkel boremaskine til at bore, og skære gevind til stagbolt, valgte jeg at svejse ny bolt på.
Jeg har en teori; at de bliver knækket af, fordi der bliver mokket M8 møtrikker på, selvom gevindet er tomme (5/16), men er det rigtigt, og hvorfor har man (Yamaha) valgt at anvende tomme-gevind her?
Og hvor ellers, er der tommer i vejen!?
Kim Bjørn
5/16 gevind til bremse / torsionsstang..?
- kim.bjoern
- Stor knallert
- Indlæg: 120
- Tilmeldt: søn 5. okt 2008 23:19
- Kontakt:
Re: 5/16 gevind til bremse / torsionsstang..?
Ja det er da noget sært.
jeg mener det er M8 på min.
Det er det gevind stykke der er på bag svingeren ikke
jeg mener det er M8 på min.
Det er det gevind stykke der er på bag svingeren ikke
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: 5/16 gevind til bremse / torsionsstang..?
Det er 1000% sikkert 8mm gevind. Det er nok bare blevet slidt godt og grundigt efter alle disse år.
Men ja, Yamaha har faktisk for mange år siden brugt tommegevind på deres mc/knallerter. Min YL-1 fra 1968 er en blanding. Nogle gevinder er umulige at finde gevindværktøj til.
Men ja, Yamaha har faktisk for mange år siden brugt tommegevind på deres mc/knallerter. Min YL-1 fra 1968 er en blanding. Nogle gevinder er umulige at finde gevindværktøj til.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: 5/16 gevind til bremse / torsionsstang..?
Jeg er også sikker på, at det er 8 mm. gevind, for jeg har også knækket min på SS'eren, men da der er aftagelige fodhvilere på, var det mulig at bore/skære gevindhul udefra og så finde et stykke 8 mm. gevindstang. Men jeg reddede dog kontramøtrik & split, der blev brugt igen.
Værre var det med den nyere model bagsvinger med fastmonterede fodhvilerbeslag, for der var jeg - med alm. boreværktøj - tvunget til at bore skæv indefra og det er synlig den dag i dag...
Værre var det med den nyere model bagsvinger med fastmonterede fodhvilerbeslag, for der var jeg - med alm. boreværktøj - tvunget til at bore skæv indefra og det er synlig den dag i dag...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)