5/16 gevind til bremse / torsionsstang..?

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
kim.bjoern
Stor knallert
Indlæg: 120
Tilmeldt: søn 5. okt 2008 23:19
Kontakt:

5/16 gevind til bremse / torsionsstang..?

Indlæg af kim.bjoern »

Nu havde jeg jo fundet hjemme-svejseværket frem, så jeg ville lige friske en bagsvinger op!

Gevindstumpen til bremsemodhold / spændestang / torsionsstang (hvad hedder den fætter :-) var knækket af, og da jeg ikke har en vinkel boremaskine til at bore, og skære gevind til stagbolt, valgte jeg at svejse ny bolt på.

Jeg har en teori; at de bliver knækket af, fordi der bliver mokket M8 møtrikker på, selvom gevindet er tomme (5/16), men er det rigtigt, og hvorfor har man (Yamaha) valgt at anvende tomme-gevind her?

Og hvor ellers, er der tommer i vejen!?

:?: Kim Bjørn
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: 5/16 gevind til bremse / torsionsstang..?

Indlæg af nielsfup »

Ja det er da noget sært.
jeg mener det er M8 på min.
Det er det gevind stykke der er på bag svingeren ikke :?:
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3218
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: 5/16 gevind til bremse / torsionsstang..?

Indlæg af Jensmc »

Det er 1000% sikkert 8mm gevind. Det er nok bare blevet slidt godt og grundigt efter alle disse år.
Men ja, Yamaha har faktisk for mange år siden brugt tommegevind på deres mc/knallerter. Min YL-1 fra 1968 er en blanding. Nogle gevinder er umulige at finde gevindværktøj til.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: 5/16 gevind til bremse / torsionsstang..?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg er også sikker på, at det er 8 mm. gevind, for jeg har også knækket min på SS'eren, men da der er aftagelige fodhvilere på, var det mulig at bore/skære gevindhul udefra og så finde et stykke 8 mm. gevindstang. Men jeg reddede dog kontramøtrik & split, der blev brugt igen. :D
Værre var det med den nyere model bagsvinger med fastmonterede fodhvilerbeslag, for der var jeg - med alm. boreværktøj - tvunget til at bore skæv indefra og det er synlig den dag i dag... :(
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"