Klar lak

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
farsicm
Junior knallert
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 22. jul 2009 19:47
Kontakt:

Klar lak

Indlæg af farsicm »

Hej vi er nogen stykker som er kommet lidt i totterne på hianden griner jeg siger at der ikke er lak på yamaha staferinger på tanken fra ny men der er nogen der siger at der var lak på er der nogen der ved det håber at jeg har ret smiler på forhånd tak for svar
MVH POULERIK http://www.farsknallert.dk/
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Klar lak

Indlæg af Kim B S »

Hej Poul Erik.
Jeg er ret sikker på at du har ret. :D Men mange giver dem klar-lak for at få en bedre holdbarhed af deres staferinger. :wink: Derfor er der nok mange som tror at det var sådan fra ny. :wink: :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Reedvalve
Fuldblods knallert
Indlæg: 415
Tilmeldt: ons 5. nov 2008 20:50
Kontakt:

Re: Klar lak

Indlæg af Reedvalve »

Der er klar lak henover stafferingerne fra fabrikken.
Yamaha årg. 1976 dx (under opbygning) Samles af renoverede brugte dele.

Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4254
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Klar lak

Indlæg af FS1originalen »

Jeg har lige været ude og nærstudere transferset på min 75er tank der hvor der mangler et stykke, og jeg kan IKKE se nogen overgang der indikerer at der skulle have været klarlak fra fabrikken...

Men at begynde at diskutere med folk om hvad der er rigtigt og forkert ifm. en restaurering er som at stikke hånden i en hvepserede så det vil jeg helt overlade til den enkelte at beslutte :oops:

Erik
Senest rettet af FS1originalen ons 14. okt 2009 23:14, rettet i alt 1 gang.
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
farsicm
Junior knallert
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 22. jul 2009 19:47
Kontakt:

Re: Klar lak

Indlæg af farsicm »

Hej jesper de andre tanke du har er de fra de danske yamaha det kan jo være at de danske ikke fik lak men ellers tak for svar
MVH POULERIK
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3218
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Klar lak

Indlæg af Jensmc »

De originale transfers er ret matte i overfladen.
De er 100% sikkert med klarlak. men det er dælme et tyndt lag.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
farsicm
Junior knallert
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 22. jul 2009 19:47
Kontakt:

Re: Klar lak

Indlæg af farsicm »

Hej med jer kan godt se at de lige som skinder lidt de staferinger det er også nogen flotte tanke du har jesper det ser ud til at du har en hel reol med tanke griner men ok tak for svar så ser det ud til at jeg har tapt
MVH POULERIK
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Klar lak

Indlæg af Kim B S »

Kim B S skrev:Hej Poul Erik.
Jeg er ret sikker på at du har ret. :D Men mange giver dem klar-lak for at få en bedre holdbarhed af deres staferinger. :wink: Derfor er der nok mange som tror at det var sådan fra ny. :wink: :D
Hilsen Kim.
Hej.
:roll: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :roll:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4254
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Klar lak

Indlæg af FS1originalen »

Jeg har lige været ude og kigge igen med mine allerstærkeste briller på, og JA, der ER klarlak på 75eren.

Det jeg i første omgang troede bare var en nuanceforskel fordi tanken er falmet er altså en overgang fra klarlak til ingen der hvor transferset har siddet... Men som Jens nævner: De har ikke frådset med lagtykkelsen :!:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Guess who
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1207
Tilmeldt: lør 11. aug 2007 00:45
Kontakt:

Re: Klar lak

Indlæg af Guess who »

Hej
Det er jo spændende dette emne, jeg er enig i at der er klarlak over stafferingerne originalt. Netop pga. de matte originale stafferinger.

Men jeg har desværre oplevet at de stafferinger vi har på markedet idag som er blanke - de kan indimellem "boble" lidt efter de har fået klarlak udover. Dette gælder osse dem som er lavet på det tynde foliepapir. Nogle kan få det mindsket ved at mellemslibe og give klarlak af flere omgange. Men da jeg ikke er maler vil jeg ikke sige hvilken fremgangsmåde der er bedst.

Jeg har et par nye tanke som skal nærstuderes :lol: :lol: :lol: :lol:

Mvh
Benny
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Klar lak

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej

min originale kromtank på 1977 havde også klar lak over sig,,, i et forholdsvis tyndt lag,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3218
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Klar lak

Indlæg af Jensmc »

Min erfaring med klarlak på mærkerne er ikke ret gode.
Jeg havde osse den teori, at hvis malingen ikke var tilstrækelig afgasset, ville den lave bobler efter klarlakken. Derfor lod jeg tanken ligge i laaang tid inden den blev vandslebet, fik mærker på for til sidst at få klarlak.
Resultat: BOBLER ALLIGEVEL. :| :?
Nu om dage bruges der vandbaserede malinger. Er det mon bedre?
///
jensmc
Guess who skrev:Hej
Det er jo spændende dette emne, jeg er enig i at der er klarlak over stafferingerne originalt. Netop pga. de matte originale stafferinger.

Men jeg har desværre oplevet at de stafferinger vi har på markedet idag som er blanke - de kan indimellem "boble" lidt efter de har fået klarlak udover. Dette gælder osse dem som er lavet på det tynde foliepapir. Nogle kan få det mindsket ved at mellemslibe og give klarlak af flere omgange. Men da jeg ikke er maler vil jeg ikke sige hvilken fremgangsmåde der er bedst.

Jeg har et par nye tanke som skal nærstuderes :lol: :lol: :lol: :lol:

Mvh
Benny
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: Klar lak

Indlæg af Henrik N »

hej jens jeg tror ikke det er meget bedre med vandbaseret da det kun er farven der er vandbaseret og lakken er to komponenet,
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Klar lak

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej

klar lak på stafferingerne har jeg gode resultater med,,, man skal bare huske følgende få ting,,,

den alm maling og de første gang klar lak SKAL være af dampet / hærdet i mindst en uge ved 20 grader

så vandsliber man let lakken med en korn 800 eller 1200 vandsliber papir over det hele OG DET ER KUN LIGE SÅ DEN BLIVER LIDT MAT,,,

så vasker man det af med en opvredet fnugfri klud med opvaske vand og evt. tilbageværende fnuller fra kluden BLÆSES af ,,, det gnides ikke af med fingrene,,,

man tager en forstøverflaske med sæbevand gerne opvaskemiddel ,,, i en mild blanding og gør området våd hvor stafferingen skal sættes på,,,, og det holdes våd hele tiden,,,,stafferingen "svømmer" på sæbevandet,,, når stafferingen ligger hvor den skal gnides der fra midten af stafferingen og skråt ud til siderne i længde retningen,,, med en blød spartel af gummi / lillemors dej skrabber ( den er god til det ) så at luftboblerne og sæbevandet bliver presset ud,,, og husk at starte inde på det som er luftfri og skråt ud af,,,med næste strøg ,,, sørg for at alt luft og vand er kommet ud,,,

lad emnet med stafferingen ligger og dampe af i en uge ved 20 grader,,, så er limen på stafferingen dampet af og det ødelægger ikke malingen / lakken ,,, ved at koge op,,,

når det nu er dampet af limen,,, så vaskes emnet med sæbevand / opvaskevand igen med en fnugfri klud ,,, og husk at evt. rest fnug fra kluden blæses af ,,, det fjernes ikke med fingrende,,, lad det hele lige dampe af en halvtimestid så vandet er væk ,,, giv den klare lak i flere tyndelag,,, ikke tykkere lag en det lige flyder sammen husk nu at holde 10 min. pause imellem lagende,, lad det hærde i en uge ved 20 grader ,,, så kan du montere det på stelet ,,

HUSK AT DINE FEDT FINGRE OG MANGLENDE TÅLMODIGHED ER DIN LAKS / MALINGS OG STAFFERINGS VÆRSTE FJENDE,,, SÅ HELT FRA START AF NUL FEDT FINGRE OSV PÅ EMNER DER SKAL MALES OG SÆTTES STAFFERINGER PÅ ,,, DET GIVER BOBLER OG DÅRLIG VEDHÆFTNING

PS,,, skulle der være en lille luftboble kan den punteres med en meget spids nål og lige trykkes ud,,,
god arbejdslyst gutter,, GLÆDER mig til at se nogen flotte tanke og sideskjolde UDEN bobler :D :P ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"