motor olie .. hvor meget

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
Jman
Junior knallert
Indlæg: 87
Tilmeldt: ons 20. feb 2008 16:13
Kontakt:

motor olie .. hvor meget

Indlæg af Jman »

Hey har læst mig til der skal synthetisk 10W30 på motoren .. nogen der ved hvor meget .. skal nemlig købe det på tanken ... og de tager jo overpris .. :D .. alt andet har jo lukket idag
Mine Køretøjer
Ikke køreklar
Årg. 79 med match af motornr. lagt på hylden indtil videre :-(
Køreklar


Peugeot 406 2.0 aut. stc. Årg. 00
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: motor olie .. hvor meget

Indlæg af Morten - Webmaster »

Hej, Duskal vist IKKE bruge moderne syntetisk olie, der er vist smørende additiver i der ødelægger dine koblingsplader så de glider. Jeg kan huske at vi havde emnet op herinde tidligere, er der nogen der kan huske i hvilken forbindelse så vi kan finde tråden igen ??
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Jman
Junior knallert
Indlæg: 87
Tilmeldt: ons 20. feb 2008 16:13
Kontakt:

Re: motor olie .. hvor meget

Indlæg af Jman »

viewtopic.php?f=16&t=122&p=682&hilit=motor+olie#p682

jeg fandt bare det link her

derfra har jeg det synthetisk 10W30

Men efter din udtalelse .. så kan man nok ikke købe det på en tank station .. der har de vel kun det nyere ... vidste så heller ikke de har lavet om på indholdet
Mine Køretøjer
Ikke køreklar
Årg. 79 med match af motornr. lagt på hylden indtil videre :-(
Køreklar


Peugeot 406 2.0 aut. stc. Årg. 00
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: motor olie .. hvor meget

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Jman

ifølge yamaha skal der bruges en god kvalitet sae 10w/30 se motor olie og ca 700cc af den alså 7 deciliter hvis motoren er helt ren gjordt for olie inden i renoveret og alm olie skift ca 6,5 deciliter :) håber du kan bruge det til noget det er ifølge haynes manual :wink:
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Jman
Junior knallert
Indlæg: 87
Tilmeldt: ons 20. feb 2008 16:13
Kontakt:

Re: motor olie .. hvor meget

Indlæg af Jman »

self. kan jeg bruge det til noget. :D

man kan kun blive klogere ... så vil jeg ski lige køre på tanken og kigge efter om de har noget. for tror ikke der er ret meget tilbage på motoren .. for dem har smidt en masse ud af .. hmm der hvor tandhjulet sidder men nu har jeg skiftet den simmering der sidder der .. så nu håber jeg ski lidt på det hjælper .. men takker for svarene og hjælpen
Senest rettet af Jman tors 20. mar 2008 19:21, rettet i alt 1 gang.
Mine Køretøjer
Ikke køreklar
Årg. 79 med match af motornr. lagt på hylden indtil videre :-(
Køreklar


Peugeot 406 2.0 aut. stc. Årg. 00
Brugeravatar
Jman
Junior knallert
Indlæg: 87
Tilmeldt: ons 20. feb 2008 16:13
Kontakt:

Re: motor olie .. hvor meget

Indlæg af Jman »

nå .. men de havde kun noget shell helix super 10W/40 som de osse anbefalede til veteran køretøjer .. og det må man jo sige en yamaha fs1 er

så må jeg jo se hvordan det kører ...

Og den tråd du tænker på morten b, tror jeg er denne

viewtopic.php?f=16&t=42
Mine Køretøjer
Ikke køreklar
Årg. 79 med match af motornr. lagt på hylden indtil videre :-(
Køreklar


Peugeot 406 2.0 aut. stc. Årg. 00
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: motor olie .. hvor meget

Indlæg af Allan M »

Stop, stop, stop :o Brug ALDRIG olie beregnet til biler!! Der er ganske rigtigt tilsat friktionsnedsættende additiver, som også vil "friktionsnedsætte" din kobling - og så har du/man balladen med glidende kobling....

Motorcykler, som har kobling i olien (vådkobling) skal benytte olier, som er beregnet til noget sådant. Det angives med en norm, som jeg mener hedder JSU, JASU eller noget i den stil. Under alle omstændigheder kommer du omkring problemet ved at købe olien hos en MC-mekaniker, som i sagens natur ligger inde med olier til mc´er.
Brugeravatar
Jman
Junior knallert
Indlæg: 87
Tilmeldt: ons 20. feb 2008 16:13
Kontakt:

Re: motor olie .. hvor meget

Indlæg af Jman »

Puha .. har taget chancen nu med den anden olie .. og motoren lyder jo godt .. men problemet er jo så bare .. koblingen ikke er blevet testet ... endnu .. så kan det være det er ris til egen røv. men den olie var det eneste de havde på tanken .. igår og den havde smidt det andet .. men efter jeg har skiftet et par simmeringe ser det da ud til den er tæt .. så får jeg jo nok problemet med koblingen .. når jeg prøve kører den .. så må skidtet skilles af igen .. som sagt det er første gang jeg roder med yamaha .. øvelse gør mester .. med en masse hjælp fra forummet her :D
Mine Køretøjer
Ikke køreklar
Årg. 79 med match af motornr. lagt på hylden indtil videre :-(
Køreklar


Peugeot 406 2.0 aut. stc. Årg. 00
Brugeravatar
Per
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1080
Tilmeldt: ons 2. apr 2008 20:28
Kontakt:

Re: motor olie .. hvor meget

Indlæg af Per »

Hej.

Jeg har med stort held brugt billigt Jem og fix-olie 10W40, og kørt mange problemfrie kilometer. Det har heller ikke ødelagt koblingen.

Mvh Per.
Mvh Per.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: motor olie .. hvor meget

Indlæg af strynboen »

billig olie er bedst til de 30-40 år gamle køretøjer,vi har,den syntetiske var ikke opfundet den gang.vil mene at en ren sae,30,som brix&stratton anbefaler er god til yamaha og honda,og dæres koblinger. :roll:
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: motor olie .. hvor meget

Indlæg af Kai »

Det nemmeste er at købe en bøtte olie til plæneklippere, der er 0.6L i til ca 20kr og er en ren 30W olie. Passer lige til et olieskift :wink:
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: motor olie .. hvor meget

Indlæg af Allan M »

Fandt denne meget pædagogiske forklaring på et mc-forum ( http://forum.fpn.dk/forum_posts.asp?F=mc&TID=36
Den første del (om JASO ) refererer til de bogstavkoder, som alle olier har (SAE og eventuelt JASO). Here goes og tak til Jens K, hvem du end er ;o) :




"Jaso = Japanese Automotive Standards Organization.
MA = Jaso spec for olie velegnet til våde koblinger.

Ovenstående gælder 4 takt mc'er. 2 takt skal benytte Jaso FC.

Alle mc'er med tør kobling kan typisk anvende "almindelig" bil motorolie.

Hvis man anvender "almindelig" bil motorolie i en mc med våd kobling vil der først ske det, at koblingen begynder at fedte. Det skyldes at almindelig motorolie er tilsat friktionsnedsættende additiver. Når de begynder at smøre koblingspladerne i den våde kobling nedsættes friktionen i koblingen og den begynder at fedte.

Hvis man er i en "nødsituation" og kun har mulighed for at hælde bilmotorolie på mc'en skal man vælge den "dårligste" og billigste. Der er færrest friktionsnedsættende additiver i disse billige olier.

Snarest muligt skal man skifte olie igen til en ordentlig mc olie til våde koblinger = Jaso MA specificeret. Husk også at skifte oliefilteret samtidigt så alle friktionsnedsættende additiver kommer ud. Efter 2 - 3 olieskift begynder koblingen at være "normal" igen - hvis den i mellemtiden ikke er brændt af fordi man kører for hårdt med "fedtende" kobling.

Jeg har gamle mc'er og jeg foretrækker altid at have en liter Jaso MA olie med når jeg er på længere ture."
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: motor olie .. hvor meget

Indlæg af nielsfup »

Ja hold jer fra bil olier.

Jeg køre på en sae 30 singel grad olie. Det er den samme vi bruger i vore store 2T skibs motore. Der er normalt op til 80000 liter på sådan en. Så 0.6 l til Yamahaen er der nok ingen der opdager :D
Men som skrevet så brug Plæne klipper olie det er også en sae 30.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"