Samling af gear kasse.

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Larsup
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 18:53
Kontakt:

Samling af gear kasse.

Indlæg af Larsup »

Hey til alle sammen.

det er da rart at se der stadig er nogle yamaha freak tilbage :D jeg er stødt på lidt af et problem efter at have renoveret motoren på knægtens yamaha kan jeg ikke få motorblokken til at passe sammen det er som om det ikke helt passer sammen.

de problemmer mener jeg aldrig at være løbet på da jeg selv kørte yamaha. det skal lige siges at vi har brugt et andet motorskjold i højre side da det jo altid er der beslaget til mortorbøjen knækker hvis den vælter underligt nok.

håber der er nogen der har et godt forslag.

venlig hilsen.
Larsup.
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 773
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: Samling af gear kasse.

Indlæg af Toke »

Hej,

Kan det mon være fordi det er 2 gears blok du prøver at sætte på, den mener jeg ikke der passer sammen med en 4 gears gearkasse....

Det er ikke sikkert jeg har ret, men så kommer der nok en og retter mig.. :)
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Larsup
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 18:53
Kontakt:

Re: Samling af gear kasse.

Indlæg af Larsup »

det tror jeg ikke det er for det er magen til hvad angår de forskelige huler. i gearkassen jeg har prøvet alle aksler der hvor de skal side og de passer bare men når jeg forsøger at samle den går det galt. det er lige den sidste cm-er der mangler.

venlig hilsen larsup
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 773
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: Samling af gear kasse.

Indlæg af Toke »

Hvad så med "skiftetrumlen" glider den på plads, slå evt. den plasticprop ud der sidder på blokken med motornr., så er det nemmere at se...
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Samling af gear kasse.

Indlæg af strynboen »

der er jo noget mrd at den skal være i frigear,ellers bøjer skiftegaflerne, aldrig i første gear
det er nemmest at samle gearne i venstre halvdel,står der i anvisningen,
jeg er ikke selv nådt til samling,da jeg skal have svejst,beslaget til motorbøjlen på igen
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Samling af gear kasse.

Indlæg af Morten - Webmaster »

Det er rigtigt det med frigear, og den skal nogen gange rokkes lidt med og "rystes" når man skubber den sammen Prøv ikke at spænde den sammen den skal glide fint sammen... held og lykke med det :wink:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Samling af gear kasse.

Indlæg af Kai »

Der sker tit det at akslen til den ene skiftegaffel ikke vil falde på plads i hullet, man kan skimte den lige bagved det stykke "blik" der er skruet på med 2skruer (det der holder lejet til koblingsakslen) så gaber blokkene lidt. Ryst lidt med motoren eller drej lidt på geartromlen så falder den i hak. Om den er i frigear eller ej er sådan set ligegyldigt hvis tingene ellers er sat rigtigt i.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Samling af gear kasse.

Indlæg af Kim B S »

Hej Larsup.
Da jeg ikke er ekspert i gearkasser, vil jeg bare lige byde dig velkommen her på siden, med håb om at du må få meget gavn og glæde af det.
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Larsup
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 18:53
Kontakt:

Re: Samling af gear kasse.

Indlæg af Larsup »

hey
undskyld den lange svar tid, men skulle jo lige prøve igen. Og jeg samlede den fra venstre side det var noget nemmere. Nu er jeg så stødt på et andet (problem) jeg synes at plejelstangen går lidt stramt. dermed ikke sagt at den ikke kan drejes, men jeg skal tage lidt fat. Og det mener jeg ikke burde være nødvendigt, lejerne har fået olie og er varmet i. Et lille triks jeg lærte for mange år siden ( læg lejerne i fryseren og varm bloken op, og varm det så igen kortvarigt op det skulle gøre at lejerne sider ca 10% mere fast i bloken) et gamelt råd fra en knallert mek:. men jeg kan ikke lide at den går så stramt for resten køre fint.

ps: det gør jo undt når den ligger på boret (hvis i forstår sådan en lille en) :lol: og jo man er jo blevet lidt rusten i kanten med tiden.

venlig hilsen.
Larsup
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Samling af gear kasse.

Indlæg af Kai »

Er det selve plejlstangen der går stramt, eller krumtappen der binder lidt i hovedlejerne ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Larsup
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 18:53
Kontakt:

Re: Samling af gear kasse.

Indlæg af Larsup »

hey

ja det var nok lidt dumt formuleret. det er krumtappen der går lidt stramt i lejerne. plejelstangen går fint.
min fejl men er jo blevet lidt rusten i det.

venlig hilsen
Larsup
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Samling af gear kasse.

Indlæg af Kai »

Du har ikke sat pakdåserne i endnu ?

Hvis lejerne binder lidt, så giver du krumtappen et lille dask i hver ende med en kobberhammer/blyhammer eller lign "blød" hammer der ikke ødelægger gevindene, så falder den på plads.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Larsup
Helt ny i flokken
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 18:53
Kontakt:

Re: Samling af gear kasse.

Indlæg af Larsup »

jo det har jeg desvære, de er da ikke det dyreste hvis det går galt.
men det må vente til i morgen det er jo arbejdsdag igen ævæv når nu man har så meget andet man kunne få tiden til at gå med. :lol:. så tak for hjælpen ind til videre

venlig hilsen
Larsup
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Samling af gear kasse.

Indlæg af Kai »

Hvis du har sat begge pakdåser i er det helt normalt den går stramt. De strammer trodsalt en del omkring aksel enderne på krumtappen.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Redwolven
Junior knallert
Indlæg: 18
Tilmeldt: man 13. aug 2007 03:15
Kontakt:

Re: Samling af gear kasse.

Indlæg af Redwolven »

hvis det er en 2 gears motorblok går jeg ud fra du slet ikke kan få samlet den helt tæt (sammen) i den del af blokken hvor gearkassen er, skil det ad igen, der hvor du sætter hovedeakslen, skal du lede efter et blottet leje, hvis der sidder en skive på den så fjern den, den sidder løst på og efter min erfaring virker den som afstandsskive.

Det gjorde jeg da jeg samlede 4 gear i min 2 gears. hel og lykke
stål pladearbejde, fra 0,5 til og med 1,5 Millimeter udføres, mail / pm for nærmere information.
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"