Problem med tomgang

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
MDT
Junior knallert
Indlæg: 65
Tilmeldt: tirs 18. dec 2007 18:46
Kontakt:

Problem med tomgang

Indlæg af MDT »

Hej

Jeg har et problem med min Yamaha 4 gear. Problemet er at, den står utroligt højt i tomgang. Det hjælper intet at skrue på tomgangs skruen. Og jeg har tjekket for falsk luft, og det får den ikke.
Håber i kan hjælpe mig :D

PS. Jeg er ny herinde
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Indlæg af Morten - Webmaster »

Kan det måske være dit gaskabel der er for stramt ??

hvis den står og stiger i tomgang og ikke rigtig kan tabe omdrejninger når du slipper gassen, KAN det også være din membran der er utæt (evt uoriginal).

btw, velkommen til :wink:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
tazz5
Junior knallert
Indlæg: 35
Tilmeldt: lør 15. dec 2007 19:13
Kontakt:

hey

Indlæg af tazz5 »

har du rodet ved tomgangsskruen??
for er du sikker på du har sat splittet rigtigt i`??
for hvis du ik har gjort det. så så du ikke stille den.
men ellers det med kablet er for stramt lyder meget sandsynligt.
men en 3. løsning. er at kablet ik er kommet ned "skålen" så kablet ikke kommer ned. og dermed har det samme udgang som kablet er for stramt.
eller hvis du har stillet luften. så står luftskruen forkert.
det er lige det jeg kan komme på
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej

forkert tomgang kan skyldes som følger ( Morten og Tazz har nævnt nogen af dem)

Punkt 1 for stor dyse også vil den måske også 4 takte lidt ved fuldgas

Punkt 2 dysenålen er ikke i midterste hak = hak 3 og tjek den ikke er bøjet så vil den heller ikke helt ned

Punkt 3 når punkt 1 og 2 er korekte så kan den justres på luft skruen så den går pænt både i tomgang og med fuld gas

Punkt 4 dit gas kabel sidder ikke ordentligt i gasspjældet den hestesko fjeder skal drejes så den holder kabelet på plads i gasspjældet og den holder også dysenålen nede

Punkt 5 din tomgangs nål har ingen split i så den ikke følger med fingerskruen Gas spjældet skal lige være hævet ca 0,5 mm når den står i tomgang

Punkt 6 du har kratter i kanalen til gasspjældet det forkommer ofte hvis man selv har boret karburatoren op så kan spjældet ikke gå helt ned der kan også være kratter på selve gasspjældet hvis man nu har rodet med det ude i gruset fordi man ingen garage har

punkt 7 din tænding står en smule forhøjt men det er yderst sjældent det er årsagen men forkommer engang imellem ( ved en smule forhøj tænding ca 1 - 1,5 grad forhøj vil motoren løbe lidt lettere men ikke trække så godt som den plejer ) men kan tage lidt flere omdrejninger

Så kan jeg ikke komme på mere der kan hjælpe dig
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
MDT
Junior knallert
Indlæg: 65
Tilmeldt: tirs 18. dec 2007 18:46
Kontakt:

Indlæg af MDT »

Mange tak for svarene :)

Da jeg skilte motoren ad i sin tid, fandt jeg dog også ud af at min membran var i stykker. Og en anden ting også, var at min olie var fyldt med benzin, så det var rigtig tyndt. Og mærkedes slet ikke som olie.

Men min membran skulle ikke fejle noget nu. Tror heller ikke mit gaskable er for stram, jeg har prøvet at skrue på den, da den stod i tomgang. Slitten skulle også gerne side i tomgangsskruen.

Men jeg skal da lige kigge på det engang så, når det evt bliver lidt bedre vejr :wink:
I kan da lige få et billed med af, hvordan min Yamaha ser ud :P http://peecee.dk/?id=85940
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej
Det er da en fin Yamaha du har :) :wink:
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
MDT
Junior knallert
Indlæg: 65
Tilmeldt: tirs 18. dec 2007 18:46
Kontakt:

Indlæg af MDT »

Tak skal du have Johnny S :D
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej MDT og velkommen til dig herfra.
Imponerende med alle de detaljerede svar du allerede har fået på dit spørgsmål.
Jeg tror også, at det kan være kablet, der evt. sidder forkert eller er strammet for hårdt. Det kunne evt. afsløres, ved at fjerne kablet og starte motoren...
Men hvis luftskruen er skruet for langt ud, vil karburatoren kunne suge for meget luft ind denne vej med for høj og ustabil tomgang til følge og det plejer at forårsage en "kilden" overgang mellem tomgang og opefter...
Jeg mener at huske, at en "standardindstilling" på luftskruen er ca. 1,5 omgang ud fra "bund/stop" og derefter finindstilling...
Men hvorfor er gearolien fortyndet af benzin - kunne det ikke tyde på en utæthed i midten af krumtaphuset og i så fald er der vel mulig at suge falsk luft gennem gearhuset ? Har du selv påfyldt olien eller kan den forrige ejer have fyldt dette sjask på ?
Det bliver spændende at høre nærmere - held og lykke...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
MDT
Junior knallert
Indlæg: 65
Tilmeldt: tirs 18. dec 2007 18:46
Kontakt:

Indlæg af MDT »

Hej Poul-Erik A

Jeg må da lige prøve det med kablet og så grund indstille luftskruen. Den tidligere ejer har i hvert fald ikke fyldt olie på, det er en længere historien hvorfor han ikke gjorde det. Men jeg har selv gjort det op til flere gange. Pga den brugte olien ualmindeligt hurtig og den røg også rigtig meget. Det var meget heldigt at motoren ikke brændte af, for der var godt nok ikke meget smørelse i det olie :wink:
Da mig og en kammerat så skildte motoren ad i sin tid, og så den olie blev vi dog også noget forbavset. Vi tror også grunden var, at den var utæt mellem blokdelene, men det er den ihvert fald ikke nu, den har fået pakninger og flydene så den skulle være iorden :D Vi tjekkede den for falsk luft, ved at sætte hånden for karburatoren. Så hvis den var utæt skulle motoren gerne stadig køre, altså så tager den bare luften fra et andet sted. Men den gik ud, så den fik ikke luft et andet sted fra. Så det var jo godt.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej igen MDT.
Jeg studser lidt over, at du nævner den har "brugt olien for hurtig" ? Den skal da ikke bruge af gearolien - det er vel ikke en model med oliepumpe + oliebeholder - så det er smøreolie(der samtidig bidrager til røgudviklingen) ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
MDT
Junior knallert
Indlæg: 65
Tilmeldt: tirs 18. dec 2007 18:46
Kontakt:

Re: Problem med tomgang

Indlæg af MDT »

Det er selvfølgelig rigtig. Det er ikke den model som du beskriver. Det fik jeg nok ikk lige forklaret ordenligt. :wink:
Brugeravatar
MDT
Junior knallert
Indlæg: 65
Tilmeldt: tirs 18. dec 2007 18:46
Kontakt:

Re: Problem med tomgang

Indlæg af MDT »

Hej Jesper, tak for oplysningen :)

Hvordan kan jeg så finde ud af hvad min nål hedder?
Brugeravatar
MDT
Junior knallert
Indlæg: 65
Tilmeldt: tirs 18. dec 2007 18:46
Kontakt:

Re: Problem med tomgang

Indlæg af MDT »

Super duper
Det vil jeg da lige få tjekket i den nærmste fremtid så :) Det skal lige siges at den stadig ikke køre :(
Brugeravatar
MDT
Junior knallert
Indlæg: 65
Tilmeldt: tirs 18. dec 2007 18:46
Kontakt:

Re: Problem med tomgang

Indlæg af MDT »

Jeg fik lige tjekket, hvad nålen hed på min FS1. Den hedder 3G9, er det noget i har hørt før?
Brugeravatar
MDT
Junior knallert
Indlæg: 65
Tilmeldt: tirs 18. dec 2007 18:46
Kontakt:

Re: Problem med tomgang

Indlæg af MDT »

Okay, det var jo godt nok så. Tak for det Jesper :D
manfred
Junior knallert
Indlæg: 30
Tilmeldt: søn 18. jan 2009 21:21
Kontakt:

Re:

Indlæg af manfred »

Johnny S. skrev:Hej

forkert tomgang kan skyldes som følger ( Morten og Tazz har nævnt nogen af dem)

Punkt 1 for stor dyse også vil den måske også 4 takte lidt ved fuldgas

Punkt 2 dysenålen er ikke i midterste hak = hak 3 og tjek den ikke er bøjet så vil den heller ikke helt ned

Punkt 3 når punkt 1 og 2 er korekte så kan den justres på luft skruen så den går pænt både i tomgang og med fuld gas

Punkt 4 dit gas kabel sidder ikke ordentligt i gasspjældet den hestesko fjeder skal drejes så den holder kabelet på plads i gasspjældet og den holder også dysenålen nede

Punkt 5 din tomgangs nål har ingen split i så den ikke følger med fingerskruen Gas spjældet skal lige være hævet ca 0,5 mm når den står i tomgang

Punkt 6 du har kratter i kanalen til gasspjældet det forkommer ofte hvis man selv har boret karburatoren op så kan spjældet ikke gå helt ned der kan også være kratter på selve gasspjældet hvis man nu har rodet med det ude i gruset fordi man ingen garage har

punkt 7 din tænding står en smule forhøjt men det er yderst sjældent det er årsagen men forkommer engang imellem ( ved en smule forhøj tænding ca 1 - 1,5 grad forhøj vil motoren løbe lidt lettere men ikke trække så godt som den plejer ) men kan tage lidt flere omdrejninger

Så kan jeg ikke komme på mere der kan hjælpe dig
hej er det også sådan den skal står nå det er en 16 mm i3 hak også på luft skruen 140 dyse er der i nu den køre godt men har ikke så mage omdrejninger på top den er lovlige
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"