Membran x 3

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Membran x 3

Indlæg af Allan M »

Som bekendt er nye, originale membranhuse ikke til at opdrive. Men måske har én eller flere af jer gjort erfaringer, som kan hjælpe mig lidt:

Jeg har en, sikkert 30 år gammel, original. Med nye, originale blade på. Den er bare ikke tæt :( Når jeg suger gennem indsugningspladen, så kan jeg godt hive lidt luft igennem. Den "brummer" heller ikke når jeg puster.

Så har jeg købt en carbon-membran hos Protuna. Den er tæt, men gummiet er ligesom flydt ned i hullerne, så der er ikke det samme hul igennem som på den originale. Det må stjæle noget effekt, skulle jeg tro.

Hvad sørensen gør jeg?
Er det "godt nok" at den originale er "næsten tæt"? Bliver den bedre, når gummiet bliver fugtet af benzinen?
Eller skal jeg forsøge at skære hullerne i den uoriginale fri? Eller bare lade dem være og sætte den uoriginale på, som den er?

Vil det bedste være at tage det originale membranblad og sætte på det uoriginale membranhus?

Alle forslag er velkomne, da membranen jo er rimeligt vigtig.

Hvis en af jer skulle have en membran i ok stand, som er til salg, så er jeg selvsagt meget interesseret
Brugeravatar
anj
Fuldblods knallert
Indlæg: 443
Tilmeldt: lør 24. nov 2007 11:48
Kontakt:

Re: Membran x 3

Indlæg af anj »

hej allan

jeg har et par gange haft membraner på operationsboret. vi starter med den orginale.
jeg er sikker på at den let kan reddes. det problem du har er at pladerne ikke ligger ligger til. det kan skyldes 2 ting.
kontroller membran stopperen, hvis den ikke er helt plan der hvor den ligger an mod membran bladet så har du problemet. jeg har med held filet membranstopperen plan i området der ligger an mod bladet.

det kan også være at gummiet er svulmet lidt op midt på eller slidt oppe ved enderne af membranbladet. hvis det er tilfældet skal gummiet gøres plant igen. dette kan gøres med en ny sletfil som er helt skarp.

vedrørende uorginal membran så har jeg også reddet sådan en, de jo ellers dødfødte.
som du korrekt skriver er hullerne mindre og gummiet er næsten aldrig plant, det buler typisk op rundt ved kanten af hullerne. min holdning er at hullerne sækres op med en skarp hobbykniv. det betyder også at det meste af det gummi der buler op forsvinder. herefter files overfladen plan igen med en ny skarp sletfil. kontroller igen membranstopperen.
Anders J

Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Membran x 3

Indlæg af Allan M »

Tak for rådene, Anders!

Lige et spørgsmål: Hvad er en sletfil?

Den originale membrans gummi ser plant ud og membranstopperen helt ny original, så den burde egentlig ikke være skæv. Men jeg prøver at gå det forsigtigt efter.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Membran x 3

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg har læst indlæggene med interesse og kan ikke lade være med at blande mig, for jeg har prøvet nogenlunde det samme som dig Anders. Den første var en kopi til ca. 70,- og den var endda synlig utæt, men blev slebet til på en ganske alm. flise. Den sidste var en brugt og mishandlet original, der blev reddet med bl.a. en sletfil, der kategorisk er den fineste af 3 (grov- mellem- og sletfil)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Membran x 3

Indlæg af strynboen »

en slet fil er enkelthugget,i modsætning til en skrub fil som er krydshugget
slet filen bruges især i forbindelse med drejearbejde,og andet som skal have bedre overflade.fileskolen er desvære afskaffet,jeg var sidstr årgang omkr 1985 :mrgreen: :!:poul erik har ret i at der er 3 kat,af file,,slet,mellem,skrub
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Membran x 3

Indlæg af Poul-Erik A. »

Åh - ja Lars, nu dukker minderne frem om de 3 mdr. filekursus i Viborg 1980 :roll: . Det er forresten rigtig med "SKRUBfilen" for den kaldes i daglig tale "grovfilen" her i omegnen. Men vi lavede også en mini-aftrækker, der blev krydsfilet og den bruger jeg faktisk sommetider hvor der ikke er plads til en større... :D
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Membran x 3

Indlæg af strynboen »

jeg filede en slags centrum markør,en vinkel,med en lenial 45`grader ovenpå
den bruges til at afmærke centrum på runde ting,senere blev det tilæ en maskinskruestik og en hydralisk donkraft,desvære opgav skolen ,at vi kunne fremstille en komplet drejebænk,på skoleopholdene til maskinarbejder.den kunne være sjov at have.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Membran x 3

Indlæg af Allan M »

Mens konen og børnene nyder regnvejret udendørs, så fandt jeg membranerne frem

Og sandelig om ikke den originale med de nye plader nu tuder lystigt, når jeg puster i den :D Jeg puslede lidt med at skubbe bladet og membranstoppet frem og tilbage så meget som skruerne tillader, og så eksperimenterede jeg med hvor meget skruerne skulle strammes: For stramme/strammet med vold = gabende membranblad :?

Jeg har ellers altid haft en tilbøjelighed til at vold-stramme alting. Og tro det var godt.

Tak for rådene og for at opmuntre mig til at prøve én gang mere! Nu tror jeg på, at den kommer til at virke. Det vil jeg sgu´ fejre med en Ceres fra køleskabet :mrgreen:
Brugeravatar
Jman
Junior knallert
Indlæg: 87
Tilmeldt: ons 20. feb 2008 16:13
Kontakt:

Re: Membran x 3

Indlæg af Jman »

hmm vold stramme .. den er jeg osse røget i ... hmm mange gange .. for det skal jo ikke falde sammen eller ryste sig løs når man kører .. men som regel bliver det sku dyrere i den sidste ende .. da man så skal have lavet nye gevind.. så jeg er blevet lidt bedre til det ..

men da fedt at du har fået det til at fungere
Mine Køretøjer
Ikke køreklar
Årg. 79 med match af motornr. lagt på hylden indtil videre :-(
Køreklar


Peugeot 406 2.0 aut. stc. Årg. 00
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Membran x 3

Indlæg af Poul-Erik A. »

Det var godt at du fik den originale til at virke Allan, men jeg forstår godt at du har spændt 3 mm. skruerne hårdt, for jeg kunne også forestille mig, at de gik løse og ville forsøge at virke som den 3. stempelring...
Du har sikkert dermed "nydt" regnvejrsdagen og den kolde Ceres har nok smagt ekstra godt :wink:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"