Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !
Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !
Var det ikke sådan det var, lille trædeflade på alle modeller til og med 1975 ?
Senest rettet af dexta lør 28. feb 2009 21:14, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Mads
Yamaha FS1 1978 DX speciel
Yamaha FS1 1978 DX speciel
Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1975 ?
Nej!!!!!
Det var til og med 1976!
///
jensmc
Det var til og med 1976!
///
jensmc
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1975 ?
Super, jeg kom nemlig i tvivl, og det må vel siges at være en nørdet detalje !
Hilsen Mads
Yamaha FS1 1978 DX speciel
Yamaha FS1 1978 DX speciel
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !
Og igen, så er der nogen der erindrer at deres 76 blev leveret med den nye type pedal. Som andre har skrevet er der nok nogle "overgangs" maskiner hvor der er lidt gamle dele som ikke var brugt op.
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !
Jeg havde en 1976 DX fra ny, som var monteret med den store pedal ...
Mvh
Poul Erik E
Mvh
Poul Erik E
Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !
[quote="sailor"]Jeg havde en 1976 DX fra ny, som var monteret med den store pedal ...
Jeg kan og vil ikke påstå det modsatte, men hukommelsen KAN godt spille folk et puds efter så mange år.
En anden mulighed: En kunde har ødelagt sin pedal. Den kan ikke lige fåes øjeblikkeligt. Hvad gør den flinke forhamdler? Han tager selvfølgelig en pedal fra en af dem i udslillingen og bestiller en ny hjem.
Det er den mulighed, jeg tror kan være sket dengang. Japanerne villa aldrig skifte del, uden at oplyse om dette i res. katalogerne.
///
jensmc
Jeg kan og vil ikke påstå det modsatte, men hukommelsen KAN godt spille folk et puds efter så mange år.
En anden mulighed: En kunde har ødelagt sin pedal. Den kan ikke lige fåes øjeblikkeligt. Hvad gør den flinke forhamdler? Han tager selvfølgelig en pedal fra en af dem i udslillingen og bestiller en ny hjem.
Det er den mulighed, jeg tror kan være sket dengang. Japanerne villa aldrig skifte del, uden at oplyse om dette i res. katalogerne.
///
jensmc
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !
Den med "overgangsdele" tror jeg ikke på. Hvis du kigger bag på de små res. bøger er de altid dateret 3-4 måneder før året, hvor bogen gælder. Næste års modeller bliver åbentbart produceret fra de sidste måneder i det foregående år.
Hvis man vil vide bedre besked, skal man netop kigge i de små bøger. Den store fra SRI er fuld af fejl og mangler.
///
jensmc
Hvis man vil vide bedre besked, skal man netop kigge i de små bøger. Den store fra SRI er fuld af fejl og mangler.
///
jensmc
Morten - Webmaster skrev:Og igen, så er der nogen der erindrer at deres 76 blev leveret med den nye type pedal. Som andre har skrevet er der nok nogle "overgangs" maskiner hvor der er lidt gamle dele som ikke var brugt op.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !
Til Jensmc,
Billederne af min 1976 FS1-DX tager ikke fejl - der var stor pedal på !!!!!
Iøvrigt er det ikke ualmindeligt at man skal oplyse stelnummer på en bil, når der købes visse reservedele, og det
er af den simple grund, at der er skiftet til en anden leverandør midt i produktions forløbet.
Eller også har man fundet ud af at den pågældende del ikke længere tilfredsstiller fabrikkens krav, og skiftet til et nyt design.
Lad nu være med at gøre tingene sværer end de er - der er tale om en simpelt knballert fra Japan, og ikke en rumraket.
Mvh
Poul Erik E
Billederne af min 1976 FS1-DX tager ikke fejl - der var stor pedal på !!!!!
Iøvrigt er det ikke ualmindeligt at man skal oplyse stelnummer på en bil, når der købes visse reservedele, og det
er af den simple grund, at der er skiftet til en anden leverandør midt i produktions forløbet.
Eller også har man fundet ud af at den pågældende del ikke længere tilfredsstiller fabrikkens krav, og skiftet til et nyt design.
Lad nu være med at gøre tingene sværer end de er - der er tale om en simpelt knballert fra Japan, og ikke en rumraket.
Mvh
Poul Erik E
Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !
Det lyder dælme spændende Johnny, så har du lært og lært lige siden
Hilsen Mads
Yamaha FS1 1978 DX speciel
Yamaha FS1 1978 DX speciel
Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !
sailor skrev:Til Jensmc,
Billederne af min 1976 FS1-DX tager ikke fejl - der var stor pedal på !!!!!
Iøvrigt er det ikke ualmindeligt at man skal oplyse stelnummer på en bil, når der købes visse reservedele, og det
er af den simple grund, at der er skiftet til en anden leverandør midt i produktions forløbet.
Eller også har man fundet ud af at den pågældende del ikke længere tilfredsstiller fabrikkens krav, og skiftet til et nyt design.
Lad nu være med at gøre tingene sværer end de er - der er tale om en simpelt knballert fra Japan, og ikke en rumraket.
Mvh
Poul Erik E
Har altid kørt japanske biler. Og det som Poul Erik siger kender jeg alt for godt. Det er faktisk irreterende altid og skal have stelnummer klar for, at kan bestille noget så simpelt som bremseskiver eller klodser. Det er noget nemmere med feks vw, opel, og bmw.
Min 76`er bliver med den store pedal, indtil videre...
Kenneth
Senest rettet af Reedvalve søn 1. mar 2009 15:09, rettet i alt 1 gang.
Yamaha årg. 1976 dx (under opbygning) Samles af renoverede brugte dele.
Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)
Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)
Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !
Jeg vil lige sige, at jeg er desvære ikke gammel nok til, at kunne debatere om hvordan knallerterne så ud i 1976 ( er 29 år). Jeg tager udgangspunkt i diverse billeder og reservedelskataloger. Jeg synes der hersker stor tvivl om reservedelene i denne årgang. 1972èren har jeg godt styr på efterhånden men denne.....
Vedr. luftfilterkassen.
Synes jeg umiddelbart, at det er sjovt den har kabelclips i højre side. Denne er jo forhøjet, med netop dette formål, at have plads til både gaskabel og chookerkabel. Men jeg kan godt se, at alle de brochurer jeg har set efterhånden, har to clips. Så jeg må have fundet sådan en til min 76èr. Man er vel orginal!
Kenneth
Vedr. luftfilterkassen.
Synes jeg umiddelbart, at det er sjovt den har kabelclips i højre side. Denne er jo forhøjet, med netop dette formål, at have plads til både gaskabel og chookerkabel. Men jeg kan godt se, at alle de brochurer jeg har set efterhånden, har to clips. Så jeg må have fundet sådan en til min 76èr. Man er vel orginal!
Kenneth
Yamaha årg. 1976 dx (under opbygning) Samles af renoverede brugte dele.
Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)
Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)
Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !
Jamen jeg kan da holde min kæft og lade "eksperterne" tage over.
Men jeg holder kraft edme på mit!!!!
///
jensmc
Men jeg holder kraft edme på mit!!!!
///
jensmc
sailor skrev:Til Jensmc,
Billederne af min 1976 FS1-DX tager ikke fejl - der var stor pedal på !!!!!
Iøvrigt er det ikke ualmindeligt at man skal oplyse stelnummer på en bil, når der købes visse reservedele, og det
er af den simple grund, at der er skiftet til en anden leverandør midt i produktions forløbet.
Eller også har man fundet ud af at den pågældende del ikke længere tilfredsstiller fabrikkens krav, og skiftet til et nyt design.
Lad nu være med at gøre tingene sværer end de er - der er tale om en simpelt knballert fra Japan, og ikke en rumraket.
Mvh
Poul Erik E
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !
Det regner jeg naturligvis osse med. Det kan bare pisse mig noget så grusomt af, når jeg skal sammenlignes med een fra NASA (læs rumraket).
Jeg går meget op i detaljer og kan osse tage fejl (det har jeg osse nævnt i andre indlæg).
Nørdet det er jeg, indrømmet.
Men vi kan jo bare tale om kloner i fremtiden!!! Så tror jeg forummet dør hurtigt.
Nej detaljer! Det er sjovt! Hvad med et detaljeforum? Med password som med stelnumrene.
Så generer jeg og mine lidelsesfælder ikke andre med vores vrøvl.
///
jensmc
Jeg går meget op i detaljer og kan osse tage fejl (det har jeg osse nævnt i andre indlæg).
Nørdet det er jeg, indrømmet.
Men vi kan jo bare tale om kloner i fremtiden!!! Så tror jeg forummet dør hurtigt.
Nej detaljer! Det er sjovt! Hvad med et detaljeforum? Med password som med stelnumrene.
Så generer jeg og mine lidelsesfælder ikke andre med vores vrøvl.
///
jensmc
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !
Jeg håber så sandeligt ikke dette spørgsmål skaber splid i forummet. Det tror jeg heller ikke andre har. Jeg synes derimod det er sjovt (som Jensmc skriver) at gå op i detaljerne (har lige fundet ud af, at de lukkede møtrikker til bagsvingeren på 76`eren er med NV 17 og ikke 19 som jeg ellers troede). Det er det som gør netop vores hobby sjovt. Vi skal have noget, at snakke og diskutere om både herinde og til kommende træf over en kop øl....
Jeg vil også slå fast! at man bør ikke skrive meninger om andre folk. Dette vil kun skabe problemmer.
Til Jens:
Hvor lang tid har du haft din 76`er? Her tænker jeg på, om den er renoveret eller bare i meget flot orginal stand. Så vidt jeg husker er der en af dine fs1`ere der er helt orginal, ikke?. Var det den du kørte på til Kreidler træf i Odense med plader?
Med god orden og venlig hilsen Kenneth
Jeg vil også slå fast! at man bør ikke skrive meninger om andre folk. Dette vil kun skabe problemmer.
Til Jens:
Hvor lang tid har du haft din 76`er? Her tænker jeg på, om den er renoveret eller bare i meget flot orginal stand. Så vidt jeg husker er der en af dine fs1`ere der er helt orginal, ikke?. Var det den du kørte på til Kreidler træf i Odense med plader?
Med god orden og venlig hilsen Kenneth
Yamaha årg. 1976 dx (under opbygning) Samles af renoverede brugte dele.
Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)
Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)
Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !
Jeg købte den den 29. marts 1979 for 2200,- kr.
Jeg har som så mange andre brugt den til transport. Da jeg så begyndte at lave i stand og sælge yamahaer, og skulle købe dele. Ja, så købte jeg til 1976-modellen. Bytte, bytte og vupti!
Så var den pæn igen. Som noget ret sjældent er fælgene/bagdæmpere stadig de oprindelige.
Det der er skiftet er skærme, betræk tank/dæksler, kabler, støtteben og tændingslås med samme nummer som resten. Der er desværre skiftet motor osse, da den gamle var meget slidt i pasningerne til lejerne.
Hvis nogen har en blok med nummeret 381-200243 så er jeg køber! Gæt selv hvorfor.
Den brune på Egeskov (1976DX) er lavet af rigtig mange nye dele. Så er det jo ingen sag at restaurere!
Den har for øvrigt samme stel/motornummer.
///
jensmc
Jeg har som så mange andre brugt den til transport. Da jeg så begyndte at lave i stand og sælge yamahaer, og skulle købe dele. Ja, så købte jeg til 1976-modellen. Bytte, bytte og vupti!
Så var den pæn igen. Som noget ret sjældent er fælgene/bagdæmpere stadig de oprindelige.
Det der er skiftet er skærme, betræk tank/dæksler, kabler, støtteben og tændingslås med samme nummer som resten. Der er desværre skiftet motor osse, da den gamle var meget slidt i pasningerne til lejerne.
Hvis nogen har en blok med nummeret 381-200243 så er jeg køber! Gæt selv hvorfor.
Den brune på Egeskov (1976DX) er lavet af rigtig mange nye dele. Så er det jo ingen sag at restaurere!
Den har for øvrigt samme stel/motornummer.
///
jensmc
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !
Jeg troede kun, det var Sverige, der kørte med den type, men denne her har twinsæde og pedaler. Kan det være en Hollænder?
///
jensmc
///
jensmc
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !
Læg mærke til, at den gule har udst. med omløbermøtrik. Den anden har skrå udst.
UK gik først over til "møtriktypen" engang i 1977, da den nye knallertlov trådte i kraft.
Se evt. bogen "funky mopeds".
///
jensmc
UK gik først over til "møtriktypen" engang i 1977, da den nye knallertlov trådte i kraft.
Se evt. bogen "funky mopeds".
///
jensmc
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !
I.flg. Haynes blev hastigheden sat ned til 30 mph. Derfor stoppede salget fra den ene dag til den anden.
Mht. omløbermøtrik så mener jeg ikke, at vores udst. er lavet med tykkere forrør.
Derimod er der lavet en med løst sort udst. beslag. Her er potten helt anderledes at se på.
Jeg har en sådan udstødning. Og den virker efter min mening ikke lige så godt som 5,3.
Men den er meget pænere end de uoriginale 5,3. Og relativt støjsvag. Den kræver en anden kickstarter, da den ellers vil støde på.
FS1-modellen hedder FS50. Ikke at forveksle med YB1.
///
jensmc
Mht. omløbermøtrik så mener jeg ikke, at vores udst. er lavet med tykkere forrør.
Derimod er der lavet en med løst sort udst. beslag. Her er potten helt anderledes at se på.
Jeg har en sådan udstødning. Og den virker efter min mening ikke lige så godt som 5,3.
Men den er meget pænere end de uoriginale 5,3. Og relativt støjsvag. Den kræver en anden kickstarter, da den ellers vil støde på.
FS1-modellen hedder FS50. Ikke at forveksle med YB1.
///
jensmc
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !
UK kører med F5B og har altid gjort det. De har osse altid kørt med 16mm. Det er vist kun udstødningen, der er forskel på.
Nej, jeg har ikke en sort udst. Det er kun holderen/flippen, der er sort. Og så er den fæstnet med 2 stk. 6mm mørtikker.
Hvad den giver på en lovlig knallert, ved jeg faktisk ikke.
Det er jo ulovligt!!
///
jensmc
Nej, jeg har ikke en sort udst. Det er kun holderen/flippen, der er sort. Og så er den fæstnet med 2 stk. 6mm mørtikker.
Hvad den giver på en lovlig knallert, ved jeg faktisk ikke.
Det er jo ulovligt!!
///
jensmc
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Lille bremsepedal på årg til og med 1976 !
Ja gid det var mig der havde sådan en fin og orginal Yamaha stående. De er godt nok svære, at finde i fin orginal stand idag. Til min 76`er havde jeg kun et stel som udgangspunkt, så må vi se hvad det bliver til. Fik du egentlig byttet din 75`til en Juvel?Jensmc skrev:Jeg købte den den 29. marts 1979 for 2200,- kr.
Jeg har som så mange andre brugt den til transport. Da jeg så begyndte at lave i stand og sælge yamahaer, og skulle købe dele. Ja, så købte jeg til 1976-modellen. Bytte, bytte og vupti!
Så var den pæn igen. Som noget ret sjældent er fælgene/bagdæmpere stadig de oprindelige.
Det der er skiftet er skærme, betræk tank/dæksler, kabler, støtteben og tændingslås med samme nummer som resten. Der er desværre skiftet motor osse, da den gamle var meget slidt i pasningerne til lejerne.
Hvis nogen har en blok med nummeret 381-200243 så er jeg køber! Gæt selv hvorfor.
Den brune på Egeskov (1976DX) er lavet af rigtig mange nye dele. Så er det jo ingen sag at restaurere!
Den har for øvrigt samme stel/motornummer.
///
jensmc
Hilsen Kenneth
Yamaha årg. 1976 dx (under opbygning) Samles af renoverede brugte dele.
Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)
Yamaha årg. 1976 k1 special med cromtank. 5 gearet med drejeventil. 18" race hjul (under opbygning)