Udstødning

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Besvar
stine
Stor knallert
Indlæg: 119
Tilmeldt: fre 4. apr 2008 20:10
Kontakt:

Udstødning

Indlæg af stine »

Hej allesammen.
Jeg har en tunudstødning som skal på yamsen, når den engang bliver færdig. Den er ikke skrå i enden og den er også længere end en 5,3 udstødning, jeg synes at kunne huske den blev kaldt 6,5 udstødning, eller er det mig der husker forkert ?. Den er heller ikke rusten selv om den vel er 30 år gammel. det var fanme kram de lavede dengang.
Vedhæftede filer
IMG_0743.JPG
IMG_0743.JPG (54.85 KiB) Vist 10414 gange
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Udstødning

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej Stig

Ja det var kram og den der udstøding kaldte vi 8,5 hk syntes jeg at huske :roll: :) men mener også at forrør og lydpotte var svejset sammen ihvertfald på nogen af dem :? :)
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
stine
Stor knallert
Indlæg: 119
Tilmeldt: fre 4. apr 2008 20:10
Kontakt:

Re: Udstødning

Indlæg af stine »

Hej Johnny.
Forrøret er svejst på, det er omløberen der der er gledet ned.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Udstødning

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

stine skrev:Hej Johnny.
Forrøret er svejst på, det er omløberen der der er gledet ned.
Hej

så er jeg sikker på at i 70erne kaldte vi den der udstødning for 8,5 hk og den kunne købes original den gang havde selv en magen til :D :D men mener også at kunne huske at 5,3 udstødning var den som de kørte bedst med også med 8,5 hk tun på den gav noget mere bundtræk i stedet for 8,5 hk udstødningen som gav en smule mere på topfarten :)
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Udstødning

Indlæg af Kim B S »

Hej Stig.
Den udstødning kender jeg ganske godt, som johnny skriver er det den som kommer fra et 8,5 HK. tun. Jeg kørte selv med den tybe udstødning, langt det meste af den tid, jeg havde Yamaha i mine unge dage. :wink: :mrgreen:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Udstødning

Indlæg af Allan M »

Åh ja :D Tobias og John-Erik var så heldige at have sådan nogle - og vi andre var misundelige (på den fede måde, selvfølgelig).
Pointen var jo, at den ligner den lovlige en del med sin lige bagende. Og så kunne den fløjte ligesom den lovlige - en ikke uvæsentlig ting for os!

Vi kaldte den også for 8,5 hestes.
Til gengæld hed 5,3 udstødningen 12,8 for os dengang. Men da var alle de originale tunsæt jo også for længst væk og borte fra handelen.
NickO
Junior knallert
Indlæg: 11
Tilmeldt: tirs 9. sep 2008 10:35
Kontakt:

Re: Udstødning

Indlæg af NickO »

Eftersom jag är intresserad av tuning i första hand - inte finish och krom som synes på bilderna ... haha - ville jag visa vad jag satte för avgassystem-udstötning på min FS1. Funkar verkligen, ger riktigt god effekt. Märkväl att min cylinder är portad ~190grader och varvar högt, vilket är en förutsättning för att effektsystemet ska ge något.

Någon annan som prövat detta ?

// MVH, Svensk-Jens
Vedhæftede filer
1.JPG
1.JPG (124.08 KiB) Vist 10002 gange
2.JPG
2.JPG (89.23 KiB) Vist 9997 gange
4.JPG
4.JPG (116.94 KiB) Vist 9997 gange
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Udstødning

Indlæg af strynboen »

har denne med svejst forrør er den 5,3 eller 8,5.den er lige i enden,,med en slids i bunden,til fløjte skruen tror jeg,
Vedhæftede filer
anlm uds-250.jpg
anlm uds-250.jpg (54.81 KiB) Vist 9838 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
MaaQ
Stor knallert
Indlæg: 104
Tilmeldt: søn 28. okt 2007 23:17
Kontakt:

Re: Udstødning

Indlæg af MaaQ »

NickO skrev:Eftersom jag är intresserad av tuning i första hand - inte finish och krom som synes på bilderna ... haha - ville jag visa vad jag satte för avgassystem-udstötning på min FS1. Funkar verkligen, ger riktigt god effekt. Märkväl att min cylinder är portad ~190grader och varvar högt, vilket är en förutsättning för att effektsystemet ska ge något.

Någon annan som prövat detta ?

// MVH, Svensk-Jens
Uden at have prøvet lige dit projekt så tror jeg faktisk du ville få mere ydelse ud af en la fransconi udstødning eller en anden effektudstødning der er beregnet til FS1'eren. Problemet er dit s-formede forrør. Det taget faktisk en del effekt da udstødningen på en to-takter er meget vigtig. En perfekt udstødning kan så at sige "suge" udstødningsgassen ud af motoren dette gøres ved hjælp af de supersoniske-bølger der passerer gennem udstødningen og derfor er det meget vigtig at din udstødning er konstrueret rigtigt (også forrøret) Endelig kan din udstødning også have for lidt modstand og du vil derved miste bundtræk :wink:
Hilsen Christian

Yamaha FS-1 model K1 fra 78 - 90% original - 7,9 hk/12000 omdrejninger
Yamaha YB100 - Projektet er på pause pt
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Udstødning

Indlæg af Kim B S »

strynboen skrev:har denne med svejst forrør er den 5,3 eller 8,5.den er lige i enden,,med en slids i bunden,til fløjte skruen tror jeg,
Hej Lars.
Det lyder som om at det udstødning, du skriver om er et 8,5, som den vidste aller først i denne steg. :wink: :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Udstødning

Indlæg af strynboen »

ja måske,men hvordan ser 5,3 så ud,,er det forrørets tykkelse,,eller er der forskruning på 5,3.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Udstødning

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej

5,3 udstødningen har skrå bagende 30mm forrør og en smule mindre fløjte end 8,5 udstødningen
Vedhæftede filer
1975 SS Yamaha (3).jpg
1975 SS Yamaha (3).jpg (78.95 KiB) Vist 9676 gange
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Besvar

Tilbage til "Tuning"