Soldatens Bravo

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Så er den blevet malet over et par gange og står netop og tørrer sidste lag klarlak.

Billede

Jeg har samtidigt skilt karburator ad og blæst godt igennem med bremserens. Dernæst har jeg skiftet nylonbøsning og spændt godt plus den har fået ny benzinhane samt benzinfilter.

Benzinhanen er dog noget anderledes end den gamle. Den gamle "hane" pegede ligeud for slukket, op for reserve og ned for tændt.
Den nye drejer på en anden akse, jeg tror nok at den er slukket når den peger ligeud, men om den så er tændt når den peger til højre, eller om det er reserve det er mig en gåde. Der kommer i hvert fald benzin ud når den peger til venstre/mod kameraet.

Billede

Jeg har lige haft startet op i den og den står jo uden forgaffel på så kablerne hænger noget "sporadisk" men det lykkedes mig som sagt at starte den op - hvilket var nemt nok, men den står umiddelbart ret højt i tomgang og samtidig så firtakter den når jeg giver gas. Sidstnævnte giver måske god mening eftersom den nu er tæt ved karburator og måske ikke har været det førhen hvor jeg dyssede den ind, og derfor nu sidder der en for stor dyse i. Men giver det også mening at den så samtidig vil stå lidt højt i tomgang?
Har sprøjtet bremserens på samlingen ved karburator og studs, og den går ikke ned i omdrejninger som den gjorde før - hvorfor jeg konstaterer den nu er tæt.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Kontakt:

Så kom der forgaffel på igen. Nu begynder det snart at ligne en knallert igen.
Tror næste projekt bliver at skifte kabler til bremser og gaskabel. De er mere eller mindre skruet ud i max nu.
Men det bliver en hovedpine en anden dag.

Billede
Brugeravatar
12V
Moderator
Kontakt:

Indlæg af 12V »

Gode nyheder, så er den snart tilbage - bedre end før :)

Ang. tomgang, få den lige dyset korrekt ind, nu den er tæt og juster så tomgang til et passende niveau.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Kontakt:

Ja jeg er edderspændt på at se hvordan den trækker. Har altid synes den var lidt død i optrækket men det giver jo god mening hvis den evig og altid har trukket lidt falsk luft.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Kontakt:

Sørme om ikk den er blevet samlet igen. Næsten så god som ny!
Den kører, lyder og trækker umiddelbart fint med den dyse der er i nu, som er en 46.
Kørte den varm og sprøjtede bremserens på alle samlinger og den går ikke længere ned i omdrejninger.
Så jeg må konstatere at dyse 46 passer. Om det så er en reel 46 ved jeg jo ikke...

Billede

Det eneste der ikke virker nu, eller i hvert fald ikke særlig godt, det er min forbremse. Jeg kan ikke lige lure hvordan man nemmest fikser det. Jeg synes den "anordning" hvorved man sætter kablet fast nede ved bremsen er lidt drilsk. Måske jeg bare skal have mig et helt nyt kabel. Den er nærmest maxet ud oppe ved grebet og jeg kan trykke håndtaget helt i bund uden at dem bremser sådan helt vildt meget.
Den er i øvrigt også helt vild beskidt og kunne i virkeligheden nok godt trænge til en ny klat maling.

Billede

Nu tror jeg den får lov til at stå i vinterhi indtil prognosen engang lover plus 10 grader kontinuerligt.

Nå ja, så tror jeg også jeg fylder lidt olie på min forgaffel. Har læst mig til, at det går okay med samme type olie som jeg har brugt til gearingen i baghjulet. Så slipper jeg for at købe noget nyt. Det kan kun være bedre end det den kører på nu som enten er ingenting eller mindst 15 år gammelt.
MCL
Stor knallert
Kontakt:

Indlæg af MCL »

Godt at den er tilbage på vejen :D

Ift. din forbremse, så kan du overveje at købe et kvalitetskabel med de rigtige mål, evt. få lavet et på mål.
Mange af de uoriginale er for lange/korte, så de er svære at indstille, og heller ikke smurt særlig godt ab fabrik.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Kontakt:

Ja det er skønt!

Ja det er nok en god idé og med fare for at lyde lidt dum, hvordan sikrer jeg at jeg får et i den rigtige længde? Hvordan måler jeg afstanden præcist?
MCL
Stor knallert
Kontakt:

Indlæg af MCL »

Det nemmeste er at måle hhv. yderkappe og kabellængde.

I dit tilfælde lyder det som om at yderkappen er ok i længde, dvs. fra håndtag til stop på bremseplade, men at kabel/wirelængen kunne være 1-2cm kortere.

Du afmontere kablet og måler begge længer inkl. nibler mv. og prøver så at finde et hvor wiren er kortere end dit nuværende, og afstemt således du på justeringsskruerne ikke er ude i max., men fortsat har lidt af give af/justere i takt med at bakkerne bliver slidte.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Kontakt:

Indlæg af FS1originalen »

Vespa bremsekabler har "åben ende" nederst ved hjulet, så du løsner bare skruen der holder kablet på bremsearmen og strammer kablet lidt op der.
Det er rimelig tydeligt at se monteringen på dit sidste foto.
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
12V
Moderator
Kontakt:

Indlæg af 12V »

Juster skruen på minimum ved håndtaget.
Løsn møtrikken nede ned bremsearmen lidt, så du kan trække wire stram, så bremserne næsten aktiverer.
Spænd fast igen og finjuster ved grebet.

Det kan godt drille lidt med de tykke original wire, og især hvis de er brugte og har været bukket før.

Et trick, hold enden af kablet med en god tang, og hiv wiren mod kl 12, set ud fra dit foto.
kreidlerhansen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af kreidlerhansen »

12V skrev: søn 1. feb 2026 12:25 Juster skruen på minimum ved håndtaget.
Løsn møtrikken nede ned bremsearmen lidt, så du kan trække wire stram, så bremserne næsten aktiverer.
Spænd fast igen og finjuster ved grebet.

Det kan godt drille lidt med de tykke original wire, og især hvis de er brugte og har været bukket før.

Et trick, hold enden af kablet med en god tang, og hiv wiren mod kl 12, set ud fra dit foto.
Som jeg husker det, er det lige dele teknik og stædighed, før man lærer at ramme rigtigt i 1-2 forsøg.

"Bestemt, men velovervejet".
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Kontakt:

Tak for svar alle sammen. Det må jeg lige forsøge på et tidspunkt. Jeg har endnu ikke så mange kræfter i den ene hånd, så det er lidt svært at lave den manøvre når jeg er selv. Måske jeg kan lokke en makker til at hjælpe eller prøve på et senere tidspunkt.
Brugeravatar
12V
Moderator
Kontakt:

Indlæg af 12V »

Hehe, ja opgaven kræver et køligt hovede, samt to stærke hænder/arme 🤭
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Kontakt:

Så har jeg igen været i mit skur. Først prøvede jeg med en spidstang men kunne ikke gribe fast nok om kablet til at det gav noget.
Så bevæbnede jeg mig med en polygriptang og prøvede, som Carsten foreslog, at hive mod klokken 12 og det hjalp sgu!
Det syner ikke af meget på billedet men det har hjulpet en hel del.
Nu er den slet ikke maxet ud oppe ved bremsegrebet og den bremser fint uden at jeg kan trykke grebet helt ind mod styret.
Så det er perfekt!

Billede

En dør lukkes og en ny åbner sig, eller hvad siger man... næste projekt er at fastgøre min "mælkekasse". Jeg har købt en kasse, i cirka samme farve som knallerten, og den skal jeg have fastgjort. Google fortæller mig at den mest almindelige måde er vha kabelbindere/strips. Alright, jeg har dog kun nogle meget små og tynde som ikke kan bruges til projektet. Så jeg er på jagt efter nogle kraftigere nogle men det viser sig at være lettere sagt end gjort. Jeg skal sådan set kun bruge 4, max 6 styks så jeg er ikke interesseret i at lange en mindre formue ud for 100 styk.
Så tænkte jeg mon på om disse i stål kan bruges, fra Thansen.
https://www.thansen.dk/scooter-mc/vaerk ... 0858072315

Har nul erfaringer med den slags i stål, selve båndet ser helt glat ud så jeg ved ikke hvordan man spænder det, eller hvordan det holdes fast rettere sagt. Dem i plastik er jo rillet således at de låser for hvert "klik".
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Kontakt:

Indlæg af Twinsport »

Fedt at høre at det lykkedes med bremsekablet!

Du skal være forsigtig med at bruge bindere af stål. Det er låsemekanismen der kan volde problemer, hvis man er uopmærksom.

Låsen ser sådan ud:
tie-breakout-labels-1.jpg
tie-breakout-labels-1.jpg (66.54 KiB) Vist 111 gange
Den fungerer kun så længe der er træk i binderen. Dvs. binderen skal monteres på noget der fjedrer. Det kan være et kabel, eller noget med gummiunderlag. Hvis den derimod monteres på faste ting (stål, træ, hård plast), så kan den vibrere sig selv løs.

Hvis man virkelig VIL bruge stålbindere, så findes de med indbygget fjeder, som på billedet her:
21360ss-cable-ties876x615-1.jpg
21360ss-cable-ties876x615-1.jpg (60.94 KiB) Vist 111 gange
De kan monteres valgfrit, men er også noget vanskeligere at få fat i.

Nu er det tilfældigvis sådan at firmaet jeg arbejder i, er europas største distributør af Panduit bindere, så jeg vil foreslå at du enten henter nogle Stronghold bindere i Harald Nyborg, eller skriver en besked til mig. Det kan være at jeg kan finde en vareprøve, eller to ;-)

/Steen
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Kontakt:

Ja så dur det ikke med de almindelige stålbindere kan jeg se.
Jeg skriver lige en besked til dig! :D
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Kontakt:

Så fik jeg også toppet forgaflen op med lidt olie. Som nævnt tidligere brugte jeg bare det gearingsolie som jeg har puttet i bagtøjet.
Mit gashåndtag fik også et par dråber af den olie - har alle dage haft "fartpilot", forstået på den måde at håndtaget ikke drejede tilbage af sig selv, i hvert fald ikke hele vejen. Så nu kører den som smurt igen 8) :wink:

Har også lige fået min nye kasse ind af døren, i næsten samme farve som knallerten.
Det gode ved den nye kasse er også at lamellerne er mindre.
Jeg har sådan et målebæger til når jeg skal blande benzin og på den gamle blå kasse passede det lige akkurat med at de var store nok til at bægeret kunne smutte ud. Derfor var det altid bundet fast til benzindunken af frygt for at jeg sku smide det på farten.
Det problem er som sagt også løst nu med den nye kasse. Amen, der er jo næppe et øje tørt.
Hva faen skal jeg snart mer' finde på... :P

Billede
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"