Med forlov, jeg bliver lige dele betænkelig og nysgerrig, når jeg hører "slibe skyllekanaler op"; hvad betyder det?
Indsugningstimingen justeres med portens afstand fra top og evt. ved at korte af stempelskørtet.
Den bedste løsning er at beregne timingen ud fra deck-height til undersiden af porten vs. slaglængde og skørtlængde.
Visuel måling på svinghjulet giver stort set altid et forkert resultat; typisk en for høj værdi. Det samme gælder skylle- og udstødningsporte. De skal selvfølgelig måles til toppen af porten
Den mest realistiske måling er med tre målinger fra øverste pakflade til kanten af portens affasning; populært sagt til det punkt, hvor den indledende trykændring må formodes at opstå (selv om indsugningen er speciel på den konto, og derfor kan to forskellige motorer med stempelstyret indsugning opføre sig ret forskelligt trods samme timing.)
NC New Edition måler, så vidt jeg lige husker:
Udstødning 24mm
Skylleporte 32mm
Indsugning 48/60mm eller noget i den dur.
Resultatet er at man skal gå ret hårdt til værks på stempelskørtet for at få indsugningstiming nok til at få effekten op. Med dens andre timings og portarealer skal den ligge omkring 7-7,5HK med en standardudstødning. Alternativet er en større karburator, så motoren rent faktisk kan trække vejret nok, når der endelig er åbnet for indsugningen.