Svingstuds og membran - Kreidler

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
Besvar
KreidlerTM
Helt ny i flokken
Kontakt:

Svingstuds og membran - Kreidler

Indlæg af KreidlerTM »

Har en kreidler 5 gear med 44mm cylinder, og påtænker at monterer en 21 mm Karburator, DellOrto på. Pt. Sidder der en 17mm kopi-karburator, som ikke køre optimalt.

Der sidder en Svingstuds, da cylinderen er med vandret flange, er det muligt at:
- købe en størrelse Svingstuds end ø17mm ?
- ultimativt monteret en membran mellem karburator og cylinderen ?

Fed side, mange gode indlæg. :bravo
Steen T
Stor knallert
Kontakt:

Re: Svingstuds og membran - Kreidler

Indlæg af Steen T »

https://www.jmpbparts.com/manifold-krei ... -18mm.html
Jeg har erfaring med denne, har ikke set andre med større åbning, jeg har tilpasset den viste til 19mm, det kræver en del bearbejdning, så 21 mm går ikke, du skriver ikke hvilken cylinder du har monteret, men typisk er stemplerne der medleveres ikke noget værd, de er for korte, det kan være grunden til, at din Kreidler ikke kører godt.
KreidlerTM
Helt ny i flokken
Kontakt:

Indlæg af KreidlerTM »

Ok, jeg kan hellere ikke finde nogle, hvordan sliber du det stykke af hullet, som er i midten af studslængden?
Jeg overvejer, at skære studs-enden (Ø23) af og svejse et større stykke i med diameter Ø25 og slibe den fra begge sider. (Måske endda skære studsen over på midten, slibe den ud og svejse de to halvdele sammen.

Jeg kan se at cylinderen er rimeligt ny, og med stor sandsynlighed er denne https://www.jmpbparts.com/60cc-cylinder ... r-rmc.html
Den har samme nummer 15.73.00, og er uden boosterkanaler.
Overvejer at slibe boosterkanaler i cylinderen og monterer et stempel med boosterhuler.

Stemplet er 46mm højt, og “hakket”.
Når du skriver at de originale er for korte, hvilke andre har du erfaring med?
Steen T
Stor knallert
Kontakt:

Indlæg af Steen T »

Det ser ud til, at det er "New edition"cylinderen, den lavet til kort stempel, og til 3gears kreidler, men vil selvfølgelig kunne komme til at køre fint med din 5 gears, jeg har monteret to stk. af disse, godt m bundtræk og 6,3hk, det var med 19mm karburator, manifold blev fræset op med en dremel, og den indvendige bøjning med slibepapir, mega træls, cylinderen er ikke egnet til yderligere tuning, da inds. port ligger højt, og der er ikke plads til booster kanaler, den kræver en god udstødning.
Jeg bor i Thy, og vil gerne hjælpe med at trimme den, jeg kan måle porttider så vi kan få den optimal, vi har også rullefelt få km fra hvor jeg bor.
MVH Steen
kreidlerhansen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af kreidlerhansen »

New Edition er udmærket basis for yderligere tuning, men flere kanaler er der ikke plads til.

Den kan stadig slibes op til 10-12HK:
Det kræver en stor karburator og fræsning i blokken for at tillade et stempelskørt i fuld længde. Indsugningstiming skal afstemmes korrekt og må ikke være for lang. Vejen frem vil i så fald være at lave din egen studs til en 28mm karburator, hvis der skal rigtigt knald på med feks. en SP60-udstødning og en ordentlig portning.
Der er derefter blot ikke alverdens bund tilbage, selv om det sjældent bliver så slemt, som man kan frygte.
Selv min voldtunede 60cc motor (peak mellem 12-13.000rpm) trak stadig hurtigere op fra stilstand end en 2,9HK trods jeg skiftede gear ved 6.000rpm.

Siden det er en 44mm cylinder med svingstuds, er det formentlig netop en NC New Edition. Der findes mig bekendt ikke andre.

Trimmet korrekt ind vil en Dellorto PHBG 19 el. 21 helt sikker hjælpe. Undgå en 4T-model med AN-dyserør, typisk nål W4 og 30-spjæld; de kører virkelig ringe og al indmad skal skiftes, før de duer. Det bliver overflødigt dyrt i stumper.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
KreidlerTM
Helt ny i flokken
Kontakt:

Indlæg af KreidlerTM »

Super - takker for de gode råd.
Har bestilt en DellOrto PHBG 21CS og sliber svingstudsen op indvendig, ved at skære den over på midten, slibe, slibe og svejse den sammen igen. Endestykket (som karburatoren sidder på) udskiftet til Ø25/21 mm.
Tænker også at jeg vil slibe skyllekanaler op.
Hvordan styre/ændre man indsugningstriming?
kreidlerhansen
Moderator
Kontakt:

Med forlov, jeg bliver lige dele betænkelig og nysgerrig, når jeg hører "slibe skyllekanaler op"; hvad betyder det?

Indsugningstimingen justeres med portens afstand fra top og evt. ved at korte af stempelskørtet.

Den bedste løsning er at beregne timingen ud fra deck-height til undersiden af porten vs. slaglængde og skørtlængde.
Visuel måling på svinghjulet giver stort set altid et forkert resultat; typisk en for høj værdi. Det samme gælder skylle- og udstødningsporte. De skal selvfølgelig måles til toppen af porten ;)

Den mest realistiske måling er med tre målinger fra øverste pakflade til kanten af portens affasning; populært sagt til det punkt, hvor den indledende trykændring må formodes at opstå (selv om indsugningen er speciel på den konto, og derfor kan to forskellige motorer med stempelstyret indsugning opføre sig ret forskelligt trods samme timing.)

NC New Edition måler, så vidt jeg lige husker:

Udstødning 24mm
Skylleporte 32mm
Indsugning 48/60mm eller noget i den dur.

Resultatet er at man skal gå ret hårdt til værks på stempelskørtet for at få indsugningstiming nok til at få effekten op. Med dens andre timings og portarealer skal den ligge omkring 7-7,5HK med en standardudstødning. Alternativet er en større karburator, så motoren rent faktisk kan trække vejret nok, når der endelig er åbnet for indsugningen.
Jesper Hansen

MC/Knallert

KreidlerTM
Helt ny i flokken
Kontakt:

Indlæg af KreidlerTM »

Jeg mener slibe og polerer skyllekanaler op, ikke ændre på åbningsmål eller lignede.
kreidlerhansen
Moderator
Kontakt:

Der er intet vundet ved at "slibe op", som i min terminologi betyder "at gøre dem større". Derfor min betænkelighed.

Fjerne støbegrater er helt ok, men mere end det er overordnet set spild af tid.
Jesper Hansen

MC/Knallert

Besvar

Tilbage til "Tuning"