Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
OK, m h t mistanke til wacum: der sidder vel ikke et klistermærke over det lille hul til luftindtag ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Honda Civic 1,5 1991
Nej, det er et nyt tankdæksel og åndehullet er intakt.
Jeg overvejer at fjerne filteret og monterer ny slange direkte ml. hane og karburator, og se om det er her fejlen ligger og hvis ikke det gør udslag, så benzin i en alternativ beholder for at udelukke hanen og at den løber tør ved et vist flow/forbrug
Jeg overvejer at fjerne filteret og monterer ny slange direkte ml. hane og karburator, og se om det er her fejlen ligger og hvis ikke det gør udslag, så benzin i en alternativ beholder for at udelukke hanen og at den løber tør ved et vist flow/forbrug
Har du prøvet med en justerbar dyse?
Min MS var 100% standard, nyrenoveret og alt. Den gik for mager med original fast dyse, i korrekt størrelse.
Så jeg har ikke meget fidus til de faste udgaver til denne karburator.
Min MS var 100% standard, nyrenoveret og alt. Den gik for mager med original fast dyse, i korrekt størrelse.
Så jeg har ikke meget fidus til de faste udgaver til denne karburator.
Hej Carsten
Nej, det har jeg ikke, men det er originale Bing dyser og jeg har prøvet fra str. 50-60 uden held. str. 56 får jeg sort tændrør.
Jeg gider ikke de justerbare aftermarkedet dyser, men tænker at det måske også kan være svinghjul på trods af det har de rette specifikationer, men det har drillet mig før.
Nej, det har jeg ikke, men det er originale Bing dyser og jeg har prøvet fra str. 50-60 uden held. str. 56 får jeg sort tændrør.
Jeg gider ikke de justerbare aftermarkedet dyser, men tænker at det måske også kan være svinghjul på trods af det har de rette specifikationer, men det har drillet mig før.
Filteret på slangen kan sagtens være problemet, men prøv først at måle hvor hurtigt benzinen løber til. jeg vil forvente 3-4 deciliter i minuttet.
Har igen en makkers FS1 på besøg i værkstedet, da den ikke kører helt som den skal. Motoren er godt slidt, men havde den skilt af i starten af sidste år, hvor jeg forsøgte at få den samlet nogenlunde med nye lejer, pakninger, krumtap og stempelringe svjh.
Pt er vejret ikke til lange test-ture for at indkredse fejlen, så i stedet få den lavet nogle andre småting.
Manchetter på forgaflen skiftes - eller juletræet får lidt ny pynt om man vil:
Speedo-drevet skulle også skiftes - men makkeren har købt til ny model, og det er selvfølgelig gl model K1-forhjul.
Ser ikke ud til at de fås til gl model længere :/ Skulle nogen have et godt brugt i overskud hører jeg gerne nærmere - gl model måler knap 14mm i ydre diameter på sneglen. Ny model er lidt mindre.
Pt er vejret ikke til lange test-ture for at indkredse fejlen, så i stedet få den lavet nogle andre småting.
Manchetter på forgaflen skiftes - eller juletræet får lidt ny pynt om man vil:
Speedo-drevet skulle også skiftes - men makkeren har købt til ny model, og det er selvfølgelig gl model K1-forhjul.
Ser ikke ud til at de fås til gl model længere :/ Skulle nogen have et godt brugt i overskud hører jeg gerne nærmere - gl model måler knap 14mm i ydre diameter på sneglen. Ny model er lidt mindre.
Nå, lige en opdatering.
Jeg monterede benzinslange direkte fra tank u. filter - ingen ændring.
Tjekkede tænding en ekstra gang - ingen ændring
Så prøvede jeg at skifte til justerbar ståle - vupti, så kunne den tage fuld gas også med belastning. Kørte 5-8 km for at få den varmet op og finjusteret strålespids, og den kører perfekt nu.
Hvorfor den ikke kan køre med faste dyser er mig en gåde, men vigtigst er det at den nu kører som den skal.
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Kontakt:
Godt du fandt fejlen og kunne det tænkes, at dysernes størrelse snyder ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Honda Civic 1,5 1991
Yamaha FS1 K SS 1974
Honda Civic 1,5 1991
Tja, Carsten har vist blandet erfaringer med faste dyser. Jeg har både originale Bing dyser og uoriginale, men intet hjalp i det spænd jeg prøvede - fra str. 50 - 60 i begge varianter.
Min MS50 kunne ikke lide justerbar - den blev ved at svinge i omdrejningerne og skulle kontant justeres under opstart og kørsel, men kører og starter som en klokke på en original str. 54 Bing på en NC 40mm alu cylinder.
Min MS50 kunne ikke lide justerbar - den blev ved at svinge i omdrejningerne og skulle kontant justeres under opstart og kørsel, men kører og starter som en klokke på en original str. 54 Bing på en NC 40mm alu cylinder.
Juletiden skulle bruges konstruktivt, så jeg fik færdiggjort min DKW GG400 "Panzerwürfel".
Generatoren er en 1. generations udgave, så den er lidt skrøbelig og derfor er de ofte revnet i motorophænget efter fald. Det var også tilfældet her, så den er blevet adskilt, svejst og har fået nye lejer, pakdåser og pakninger.
Generatoren udmærker sig ved sin kompakte størrelse, samt at den har dynastart og håndstart.
/Steen
Generatoren er en 1. generations udgave, så den er lidt skrøbelig og derfor er de ofte revnet i motorophænget efter fald. Det var også tilfældet her, så den er blevet adskilt, svejst og har fået nye lejer, pakdåser og pakninger.
Generatoren udmærker sig ved sin kompakte størrelse, samt at den har dynastart og håndstart.
/Steen
Skulle der være nogle som tænker: "Jamen, er det ikke noget gammelt værnemagtsgrej?", så jo - det er det nemlig
Med vanlig tysk grundighed er delene dateret. Her krumtappen:
Lidt før og efter billeder:
/Steen
Med vanlig tysk grundighed er delene dateret. Her krumtappen:
Lidt før og efter billeder:
/Steen
Nå, ja - apropos værnemagt, så var der opstået lidt støj i motor og gearkasse på min Zündapp, så da der var mulighed for at tilslutte sig en nyproduktion af krumtappe og plejlstænger, slog jeg til. Jeg har samlet stumper sammen i løbet af efteråret, så nu skal motor og gearkasse bare renoveres.
Her lidt stumper til motoren:
Nissan stempler:
/Steen
Her lidt stumper til motoren:
Nissan stempler:
/Steen
gammelt nazi jern er fasinerende...tysk teknik er bare bedst ..og altid fuld af gode... og enkelte dumme løsninger..men der er næsten altid en mekaniker logik indbygget,,,som gør dem sjove at reparere på..
jeg har bixet med en harley tank og bensinhane..ikke lige mit mærke..men det er da metrisk gevind...nok noget kopi grej.. 20#1 gevind på hanen...måtte skifte en masse drivtandhjul på min kina drejebænk for at ramme det..men det lykkeds...lavede lige et test stykke for at tjekke stigningen
jeg har bixet med en harley tank og bensinhane..ikke lige mit mærke..men det er da metrisk gevind...nok noget kopi grej.. 20#1 gevind på hanen...måtte skifte en masse drivtandhjul på min kina drejebænk for at ramme det..men det lykkeds...lavede lige et test stykke for at tjekke stigningen
- Vedhæftede filer
-
- harley hane1.JPG (161.8 KiB) Vist 252 gange
-
- harley hane2.JPG (145.54 KiB) Vist 252 gange
-
- harley hane3.JPG (163.39 KiB) Vist 252 gange
strynboen på test profil
Smukt og med et lille bryst til at styre den, når den skal loddes i tanken.
Der sker ikke det helt store, men jeg har da trods alt fået vasket et par motorer med alurens og fået blæst et par cylindre og topstykker.
Helt præcist drejer det sig om en Puch DS60R motor og en 2-gears Puch motor fra et motorlærestativ. Ingen af dem har været delt.
/Steen
Helt præcist drejer det sig om en Puch DS60R motor og en 2-gears Puch motor fra et motorlærestativ. Ingen af dem har været delt.
/Steen
Ja, det er en R-motor fra enten en DS60R, eller en MC50.
Man kan se, hvis man kigger nøje efter, at én af cylindrene har mindre boring (38mm), end de to andre (der har 42mm boring). DS60R er jo lidt en sjælden fugl, så hvis man skal bruge en original cylinder til sådan én, så er tippet at købe en aflagt Tomos 4-hestes påhængsmotor. Den kører nemlig med samme cylinder og med passende topstykke.
Man kan se, hvis man kigger nøje efter, at én af cylindrene har mindre boring (38mm), end de to andre (der har 42mm boring). DS60R er jo lidt en sjælden fugl, så hvis man skal bruge en original cylinder til sådan én, så er tippet at købe en aflagt Tomos 4-hestes påhængsmotor. Den kører nemlig med samme cylinder og med passende topstykke.