Soldatens Bravo

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Kontakt:

Re: Soldatens Bravo

Indlæg af Elitesoldaten »

Ville blive lykkelig over hvis det viser sig det blot er pærerne der skal skiftes. Har du et go-to sted du handler pærer?

Jeg har faktisk en svømmenål liggende efter et reparationskit til karburatoren jeg købte i tidernes morgen. Kan jeg mon skifte denne uden at afmontere karburatoren. Jeg forsøger! Takker.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Kontakt:

Indlæg af 12V »

Jeg har hamstret når jeg er faldet over NOS artikler på ebay og stumpemarkeder.

Har også brugt denne side, hvor jeg handlede en del spahn pærer. Men det ser ikke ud til at de har dem mere.
https://www.oldtimerbedarf.de/6Volt-Lampen
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Kontakt:

Okay.. jeg forsøger mig med Thansen først for at se om det blot er pærerne det er galt med og hvis det viser det er det, så må jeg på jagt efter noget bedre.
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Kontakt:

Indlæg af mriisj »

Carsten, tak for info omkring lampesiden, ham kendte jeg ikke og det er dejligt med nye steder at handle :)
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Kontakt:

Hej igen venner. Så er jeg tilbage med lidt nyheder.

Jeg fik hevet de gamle pærer ud og kunne hurtigt konstatere at forlygtepæren var kaput. Baglygtepæren kunne jeg ikke se da glasset var sodet helt til.
Efter skift til nye pærer så lyste den lystigt igen! :(y)

Billede

Jeg fik også skiftet nåleventilen, på billedet ses den gamle, jeg ved ikke om den ser slidt ud eller ej men det kunne godt virke til at den har lidt slid fordi den nye så mere "spids" ud, hvor man på den gamle kan ane en lille "runding" eller hvad man kan kalde det.

Billede

Så mega fedt at elektronikken ikke fejler noget og at det blot var 50,- til nogle nye pærer ved T-hansen. Hvis de sprænger hurtigt igen, så vil jeg på jagt efter nogle i bedre kvalitet. Eventuelt gå lidt op i watt som der blev foreslået.
Jeg takker som sædvanlig endnu en gang for den forrygende support! :)
Brugeravatar
12V
Moderator
Kontakt:

Indlæg af 12V »

Sådan! 🙂
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Kontakt:

Jeg nekro'er lige min gamle tråd her. Som nogen af jer måske ved så styrtede jeg på Bravo'en her. Det resulterede i et bukket kronrør men jeg fandt heldigvis en helt ny / ubrugt på eBay - lidt dyrere end jeg havde forventet men så er den del da tip top i det mindste.
Når knallerten er samlet vil jeg gå motoren efter, eller i det mindste tjekke for falsk luft. Jeg bruger dyse 46 og den kører egentlig udmærket selvom optrækket er en anelse sløvt (36-37km/t på toppen). Jeg har ladet mig fortælle, at 46 er stort set i lyset af at knallerten er standard bortset fra udstødningen. Så, for at be- eller afkræfte myten om falsk luft så må jeg i gang med at søge.

Planen er at væbne mig med en dåse bremserens og sprøjte på alle samlinger, og hvis der er en utæthed så kommer det til syne ved at den stiger, eller falder?, i omdrejninger.
12V aka Carsten nævnte at det måske kunne komme fra forseglingen ved krumtappen, dette tjekker jeg ved at afmontere udstødning og blæse (med munden?) i hullet hvor udstødningen sad. Og er det korrekt forstået at det praktisk talt burde være umuligt at blæse luft derind hvis den altså er tæt.

En anden ting jeg også godt vil have tjekket er tændingen / platinerne. Jeg har set et par videoer på nettet og det virker en anelse kompliceret. Det er noget med at man helst skal have den til at affyre 1.44mm før top og platinafsted er 0.4mm.
Brugeravatar
12V
Moderator
Kontakt:

Indlæg af 12V »

Hvilket luftfilter er der på, og er den urørt, dvs. uden ekstra huller boret etc?

Test om krumtappen lukker tæt mod indsugningen, af med cylinder, drej krumtap så den lukker indsugningen og pust så i indsugningen. Der skal være god modstand, som at puste en ballon op.

Ellers er samling mellem studs og karburator ofte synderen for falsk luft, det vil din test med bremserens vise. Typisk falder maskinen i omdrejninger.

Til sidst er der også blok samling, bundpakning og pakdåsen under tændingen. Dem ser jeg dog ikke fejle så tit.

Bare juster platinerne til at åbne 0,4-0,45 mm når stempel er i top. Det er fint til din opsætning, spekuler ikke så meget på hvad tidspunkt det giver.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Kontakt:

Helt standard luftfilter med 3 huller, og den er urørt ja.
Hvis det viser sig at den ikke holder tæt ved krumtappen, hvordan fikser man det så? Og kan jeg se hvornår krumtappen lukker indsugningen?
Brugeravatar
12V
Moderator
Kontakt:

Indlæg af 12V »

Tjekkede lige hele tråden igennem og så foto af dit filter, ja det er den rette og originale til maskinen.

Med original dellorto dyse, blev den udleveret med 43'er dyse i den kombination. Så helt galt er dit ikke, måske lidt slid og falsk luft her og der. Men fedt du vil kigge nærmere på det.

Du kan se krumtappens vange, når den lukker for indsugnings hullet, den er blank og tæt på åbningen. Det giver mening når du står med stumperne i hånden ;)
Er den meget utæt her, så er rep dyr :( Jeg krydser fingre at du ikke har problemer der.

Utæthed ved pakdåse/tænding, karburator tilspænding og bundpakning er nemme og billige at fikse.

Pakdåsen ved tænding kan du ikke teste, jeg ville skifte den for at være sikker, når du alligevel har motor af og justerer platiner til 0,4-0,45 mm :)
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Kontakt:

Okay det er faktisk ikke såååå slemt så. Jeg har set nogle der smider en o-ring ved karburator for at sikre den er 100% tæt, jeg har dog ikke kunnet google mig til dimensionerne på denne.
Er vi enige om at jeg er nødt til at afmontere motor fra stellet for at fejlsøge disse ting?
Kan du hjælpe mig med et link til denne pakdåse ved tænding. Kan ikke lige se for mig hvor den sidder eller hvordan den ser ud.
Brugeravatar
12V
Moderator
Kontakt:

Indlæg af 12V »

Ja den skal af.

De fleste knallert shops har pakdåsen i programmet, jeg har den også i shoppen, men vær obs på gebyr på bestillinger med vareværdi under 100 kr.

https://shop.pti.eu/da/oas---dobbelt-st ... 015-024-05

Evt. det her, så har du lejer liggende til den dag de dør :P

https://shop.pti.eu/da/saet/vespa-ciao-motor-lejesaet
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Kontakt:

Mange tak. Jeg har set din video igennem mere end en gang - må dog have misset den pakning ved tænding. Ser den lige igen så :D
Jeg mener forresten ikke min knallert har det der sorte blæserskjold i plastik monteret, hvor vigtigt er det?

Edit: Og hvordan filan får jeg den gamle pakning ud, uden at skille motoren fuldstændig ad. :shock:
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Kontakt:

Min nysgerrighed løb afsted med mig så jeg var lige ude og starte hende op. Ventede til den var semi-varm og sprøjtede dernæst bremserens på indsugningsstudsen og med det samme faldt den i omdrejninger, ret meget endda. Havde jeg sprøjtet lidt længerevarende så var den sikkert gået ud.
Det er faktisk ret positivt i min optik for det burde være det nemmeste at fikse. Jeg lærte også en anden ting; min knallert har åbenbart det sorte blæserskjold monteret. Har jeg bare aldrig lagt mærke til.

Så... Jeg skal have fat i en o-ring til indsugningen. Nogen der ved hvad diameter den skal have, er det 10mm eftersom min karburator vidst nok er 10mm?
Brugeravatar
12V
Moderator
Kontakt:

Indlæg af 12V »

Prøv først at løsne karburatoren, tryk den godt mod studsen og spænd igen. Se om den nu reagerer på bremserens.

Gør den det stadig, så skift nylon bøsningen.

Først derefter ville jeg lege med o-ring (jeg har aldrig monteret en o-ring på disse modeller).
Studsen er 16 mm, så tag en der måler 16 udvendig, gerne 1 til 1,5 mm tynd.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Kontakt:

Det vil jeg prøve. Er det bare mine google-færdigheder der svigter mig eller kan man ikke købe en ny nylonbøsning nogle steder?
Har søgt på både jmpb, thansen og kgi.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Kontakt:

Ah jamen så har jeg fundet den tidligere men troede ikk det var den rigtige da mål siger 13/13 og min jo er en 12/10. :P
Brugeravatar
12V
Moderator
Kontakt:

Indlæg af 12V »

Ja den beskrivelse kunne godt optimeres 👍

Det er den samme fra 7-13 mm.
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"