Efter at have fået god hjælp fra en bruger herinde, tænkte jeg at jeg ville bidrage til forummet ved at vise lidt billeder fra restaurationen af min Monza Flagskib fra 1979 (med nummermatch).
Knallertens baghistorie er lidt interessant, i og med at jeg stødte på den i forhaven foran et gammelt, nedslidt hus, hvor den havde stået i 10-15 år (gætter jeg på), og derefter fik lov af ejeren til at hente den kvit og frit.
Da jeg hentede knallerten var det tydeligt, at den havde haft et noget besynderligt og hårdt liv - den originale, champagnefarvede lak, var blevet malet over med rød spraymaling, stjernefælgene skiftet ud med egerfælge, sædet betrukket om, motorbøjlerne fjernet, samt et par andre små modifikationer. Derudover havde den stået med udstødningen skruet af cylinderen og åbent ind til tændingen. Der voksede mos ud af sædet og små planter var begyndt at spire ovenpå motorblokken, der i øvrigt var grøn af ir, alger og mos.
Da jeg åbnede cylinderen fandt jeg ud af, at stemplet og cylindervæggen var fusioneret og på ingen måde kunne skilles fra hinanden, hvormed cylinderen måtte skrottes. Motoren var fyldt med rustent vand og krumtappen rustet fast, så det var ikke mange motorkomponenter, der kunne genbruges.
Heldigvis var stjernefælgene lagt ved siden af knallerten i forhaven, og var til at redde, så dem har jeg sluppet for at skulle skaffe.
Den var i sandhed medtaget, og det var således nødvendigt at skaffe et væld af nye dele, hvor jeg i så stort omfang som overhovedet muligt har forsøgt at finde originale dele, da jeg synes der ligger en dyd i at restaurere en knallert til samme stand, som da den forlod fabrikken i sin tid.
Jeg fik købt en ny, original Puch-cylinder, hvor der dog manglede et lille stykke materiale oppe ved indsugningsporten, som måtte fikses med JB-Weld og lidt laserskårede dele til at holde det hele på plads. Derudover måtte der fræses lidt i ankerpladen til bagbremserne, der manglede både slids og gevind til bremsekabel. Jeg har været i den heldige position at have haft god adgang til en vandpoleringsmaskine undervejs i projektet, så jeg har kunnet rengøre de fleste dele godt og grundigt.
Knallerten kan starte og skifte gear, men har endnu ikke været ude og køre, da jeg mangler at hælde olie på forgaflen. Det væsentligste, der mangler i skrivende stund, er instrumenteringen (både speedometer og omdrejningstæller), som er ved at blive renoveret af en flink og kyndig mand ved navn Jens, og så et par småstumper, som jeg har været nødsaget til at udskifte.
Håber, at der vil blive taget godt imod opslaget, og så vil jeg naturligvis meget gerne svare på opfølgende spørgsmål