Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Det blev ikke til det store i går, men jeg fik matchet et par stempler til et par Puch-cylindre, så de er klar til montering, når lejligheden byder sig.
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Kontakt:
Jeg blev spurgt om jeg ville færdiggøre en Harley Davidson fra et dødsbo og det ville jeg gerne gøre forsøget på. Det er en italiensk fremstillet 2 takter H D og hedder derfor Aermacchi, da fabrikken også laver flyvemaskiner. Den bød dog på en del overraskelser, bl a kunne den ikke koble ud og i dag måtte jeg så bide i det sure æble og lukke op til koblingen. De 4 belægningsplader var nærmest klistret fast til jernpladerne.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Honda Civic 1,5 1991
Ja, sammenklistrede koblinger kan være noget af en udfordring. På motorer med sådan nogenlunde drejningsmoment har jeg som regel haft held med at skubbe den op i fart, sætte den i første gear og derefter køre rundt med koblingen trukket, mens jeg rykvis accellererer og motorbremser. Det kan som regel bryde sammenklistringen. På brystsvage totaktere er det lidt værre og man ender en gang i mellem med en adskillelse.
Min gamle Sears havde udviklet lidt ladeproblemer hen over sommeren og den ladede kun op til 6,8V uden lys og 6,5V med lys, så den kunne ikke lade akkumulatoren op. Nu er vi jo inde i vinterpausen, så den blev første patient på operationsbordet. Nu er den udstyret med et elektronisk laderelæ og den lader nu med 7,3V uden lys og 7,1V med lys, hvor dynamoen er på grænsen af sin ydeevne. Jeg er godt tilfreds.
/Steen
Min gamle Sears havde udviklet lidt ladeproblemer hen over sommeren og den ladede kun op til 6,8V uden lys og 6,5V med lys, så den kunne ikke lade akkumulatoren op. Nu er vi jo inde i vinterpausen, så den blev første patient på operationsbordet. Nu er den udstyret med et elektronisk laderelæ og den lader nu med 7,3V uden lys og 7,1V med lys, hvor dynamoen er på grænsen af sin ydeevne. Jeg er godt tilfreds.
/Steen
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Kontakt:
Den fine boks kunne godt minde om erstatningen til Nimbus, hvor der vistnok er solgt nogle med fejlopmærket 12 volt i stedet for 6 volt.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Honda Civic 1,5 1991
Yamaha FS1 K SS 1974
Honda Civic 1,5 1991
Cylinderen ser fin ud, er det originale Elko stempler du har matchet ?
Katten ser ud til at hygge sig på værkstedet
Motoren blev monteret på VZ50'eren.
Den startede i 4. hug, men der er noget med karburatoren som skal ordnes. Den får ikke ikke nok benzin og hugger i det. Spjæl, nål og svømmer er original Bing, så jeg må prøve at skifte låget og se om hjælper, eller evt. anden svømmer.
Benzinen flyder fint fra tank og gennem slange og filter, så det er ikke her problemet ligger.
Lidt billeder af den - næsten, færdige maskine.
Den startede i 4. hug, men der er noget med karburatoren som skal ordnes. Den får ikke ikke nok benzin og hugger i det. Spjæl, nål og svømmer er original Bing, så jeg må prøve at skifte låget og se om hjælper, eller evt. anden svømmer.
Benzinen flyder fint fra tank og gennem slange og filter, så det er ikke her problemet ligger.
Lidt billeder af den - næsten, færdige maskine.
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Kontakt:
Waaao. Lidt pænere end fra fabrikken
Erik
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
I store træk er de fleste elektroniske laderelæer ens, men bespændingen varierer. I dette tilfælde har jeg købt det hos Wieser, hvor det egentlig er alt for dyrt, men det er meget praktisk at det passer i de oprindelige monteringshuller, så man ikke skal opfinde noget.Poul-Erik A. skrev: ↑tors 20. nov 2025 07:59 Den fine boks kunne godt minde om erstatningen til Nimbus, hvor der vistnok er solgt nogle med fejlopmærket 12 volt i stedet for 6 volt.
Desværre har ingen af de elektroniske relæer en overstrømsbeskyttelse, så hvis der sker en kortslutning, kører man dynamoen lige i døden. Det burde de have.
Jeg kender ikke noget til fejlmærkningen på Nimbus. Min egen Nimbus kører med et Bosch relæ, da det var standard på militærmodellerne.
/Steen
Ja, det er Elko-stempler. Jeg har stadig en kassefuld af dem, så det er fint, når man skal matche dem op mod brugte cylindre.
Katten hygger sig. Jeg har to og de er som regel med i værkstedet, hvis de opdager at jeg er der. Til gengæld klager fruen sommetider over at de lugter af olie, når de kommer ind i sofaen
/Steen
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Kontakt:
Lige før sommerferien blev jeg spurgt af en Nimbus ejer, om jeg kunne måle hvad der var galt efter det gamle laderegulator var blevet udskiftet med det nye elektroniske, for herved var ladespændingen på over 9 volt. Jeg kontrollerede at DF forbindelsen var korrekt monteret og det var den, så vi troede mest på at regulatoren i virkeligheden var til 12 volt, trods opmærkning på 6 volt. Det var lige op til sommerferie hos Århus Nimbus, så det var svært at få svar på, men så blev det gamle regulator monteret igen og så blev det løsningen med ca 7 volt ladespænding igen.Twinsport skrev: ↑man 24. nov 2025 06:38I store træk er de fleste elektroniske laderelæer ens, men bespændingen varierer. I dette tilfælde har jeg købt det hos Wieser, hvor det egentlig er alt for dyrt, men det er meget praktisk at det passer i de oprindelige monteringshuller, så man ikke skal opfinde noget.Poul-Erik A. skrev: ↑tors 20. nov 2025 07:59 Den fine boks kunne godt minde om erstatningen til Nimbus, hvor der vistnok er solgt nogle med fejlopmærket 12 volt i stedet for 6 volt.
Desværre har ingen af de elektroniske relæer en overstrømsbeskyttelse, så hvis der sker en kortslutning, kører man dynamoen lige i døden. Det burde de have.
Jeg kender ikke noget til fejlmærkningen på Nimbus. Min egen Nimbus kører med et Bosch relæ, da det var standard på militærmodellerne.
/Steen
Yamaha FS1 K SS 1974
Honda Civic 1,5 1991
Yamaha FS1 K SS 1974
Honda Civic 1,5 1991
Samme siger fruen her om hunden. Den lugter også lidt af 2 takts olie og benzin når den er med på værkstedet, hvad den ofte er
har fusket baglygter til deutzen...har svejst et par kapper,,så de er lidt mere beskyttet..havde kun et par oldgamle lygteglas..så drejede et par" pom" nylon bagstykker..hvor, jeg drejede rille til glasset og gevind hul til skrue og fatning...som blev et par moderne gummifatninger...arbejds lygten er en kina chopper forlygte...som lige fik påklistret håndtag og skruebeslag fra et oprustet lygtelig...
...så leder nu efter en orginal lille bosch lygte..som blev brugt på volvo bm og deutz...olson parts har vist en kopi
- Vedhæftede filer
-
- deutz 15 baglygteholder.arb.JPG (171.4 KiB) Vist 99 gange
-
- deutz 15 arb lys.JPG (202.86 KiB) Vist 99 gange
-
- deutz 15 baglygter lyser.JPG (190.08 KiB) Vist 99 gange
-
- deutz baglygte bagstykke.JPG (138.49 KiB) Vist 99 gange
-
- deutz baglygte indvendig.JPG (145.33 KiB) Vist 99 gange
strynboen på test profil
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Kontakt:
Jamen, så du da også pløje i mørke Lars. Der er også traktorbutikken på Sjælland, der også gør lidt i kopi lygter. Forleden opdagede jeg, at B M Volvo Krabatens dynamo ikke ladede og det viste sig at dens + kul havde fået stelforbindelse, da en lille plastskive var revnet. Da jeg fandt en anden, kom den til at lade med 7 volt igen…
Yamaha FS1 K SS 1974
Honda Civic 1,5 1991
Yamaha FS1 K SS 1974
Honda Civic 1,5 1991
Man skal slet ikke undervurdere traktorlygter.
I mangel af den rigtige forlygte satte jeg en Bosch lygte på min DKW. Den kom fra en Lanz Bulldog traktor og passede helt perfekt ind i stilen. Original? Nej. Stilfuld? Ja, det synes jeg.
I mangel af den rigtige forlygte satte jeg en Bosch lygte på min DKW. Den kom fra en Lanz Bulldog traktor og passede helt perfekt ind i stilen. Original? Nej. Stilfuld? Ja, det synes jeg.