Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
MCL
Stor knallert
Indlæg: 263
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af MCL »

Twinsport skrev: man 6. okt 2025 07:04 Det ser fint ud, inklusive de klassiske slidmærker fra krumtappen i højre motorhalvdel og det ultrafine koblingsdæksel.

/Steen
Ja, det er en "papkasse" motor samlet af mange forskellige dele. Som nævnt lykkes det at finde en motorblok med nummer meget tæt på stel, men de gamle dele er ikke helt uden slidtage. Det nemmeste havde selvfølgelig været at købe en ny M8 blok fra puchparts og lave "nummermatch", men det er der andre som gør i :lol:

Fik du fat i en cylinder og topstykke til din motorlære motor i perfekt stand ?
MCL
Stor knallert
Indlæg: 263
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af MCL »

knallert skrev: tirs 7. okt 2025 14:40 husk at tjekke at den går gennem alle gear..før du samler.
.ofte kan man købe nogle forskelige paknings set ..de er næsten aldrig samme tykkelse....så har man en nem justerings mulighed..når krumtaps lejerne skal finjusteres den sidste hundredel..
Tak for råd :)

Jo, jeg samler den med pakningssæt inden jeg måler ud til shims, og når den er shimset op til ca. 0.05mm målt aksialt, samt hovedaksel indenfor 0.1 - 0.3mm, så checker jeg at alle gear er der, inden den bliver samlet færdigt inkl. flydende pakning.

Mens vi er ved det, er der nogen der har links til den skive M10 der bruges ved montering af kobling (900.3262 v. 10mm gevind) ? Jeg mener det er en tandskive, og jeg synes ikke jeg kan finde den nogen steder ...
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 889
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

MCL skrev: tirs 7. okt 2025 17:47 Fik du fat i en cylinder og topstykke til din motorlære motor i perfekt stand ?
Ja, jeg fik fat i et par fine cylindre. Jeg skal lige have honet dem, men min mindste honer trængte til nye sten og dem fik jeg først hjem i går, så projektet fortsætter når jeg får blæst cylindre og top.

/Steen
MCL
Stor knallert
Indlæg: 263
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af MCL »

Twinsport skrev: ons 8. okt 2025 07:16
Ja, jeg fik fat i et par fine cylindre. Jeg skal lige have honet dem, men min mindste honer trængte til nye sten og dem fik jeg først hjem i går, så projektet fortsætter når jeg får blæst cylindre og top.

/Steen
Godt, husk at holde os opdateret med billeder af processen og det færdige resultat :D
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2219
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Poul-Erik A. »

Fra dagens avis:
20251025_091732.jpg
20251025_091732.jpg (156.71 KiB) Vist 570 gange

Jeg var dog ikke imellem, for jeg stillede Yamaha'en i stalden allerede i 1977 (efter godt råd fra min far) og min knallert tid var ca 25 km fra denne geografi.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2219
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Poul-Erik A. »

Poul-Erik A. skrev: tirs 30. sep 2025 15:37 Jeg blev spurgt om jeg ville forsøge at få en Velo Solex 3800 i gang, for den havde stået stille i over 20 år. Der var ingen gnist i tændrøret, af med svinghjul og tændspolen målte kun 1,4 K.ohm, hvor Yamaha måler 5,2 k.ohm. Men det viste sig at være platinerne, der skulle files glatte og så var der gnist. Er der nogen der ved om denne måling er OK ?20250929_085542.jpg
Samtidig er benzintanken utæt ved påspænding af sugerør, mon det kan lappes på nogen måder ? Det er samme system som påspænding af bremserør og forrige ejer havde forsøgt med det tynde “vvs tape" omkring omløber, men jeg mener ikke det skal tape til.
Motoren er kommet i gang, men trækker ikke ret godt. Derfor undersøgte jeg dens udstødnings port for koks, men der var ikke noget - dog undrer det mig at når stemplet er i bund, er kun ca 1/3 del af porten åben, er det velkendt ? Jeg har forsøgt med et foto (ikke nemt), der viser stemplet i udstødnings-porten.
20251024_151904.jpg
20251024_151904.jpg (190.64 KiB) Vist 460 gange
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
MCL
Stor knallert
Indlæg: 263
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af MCL »

Ikke i dag, men de sidste 2 uger :)

Jeg fil samlet mere på den M8 motor.

Aksialsløj = 0.00 - 0.01mm (lejer går fint rundt uden besvær)
Hovedaksel = 0.15mm
Gearaksel = tæt på 0 mm

Monteret med:
* Schmitt udrykkerleje
* Surflex koblingsplader
* NC gul tændspole
* 40mm Arezzo cylinder og NC topstykke.

Ellers standarddele for resten + Viton simmeringe og en krumtap fra puchparts.dk.

Det bliver spændende og se om der er noget trækkraft i den cylinder med en 13/40 gearing + 12mm original Bing, men nu starter vi her :lol:

Platiner justeret til 0.40mm og med maksimal fortænding på 2.3mm for top.


Lidt billeder som altid :)
IMG_2068.jpeg
IMG_2068.jpeg (173.54 KiB) Vist 409 gange
IMG_2066.jpeg
IMG_2066.jpeg (175.54 KiB) Vist 409 gange
IMG_2071.jpeg
IMG_2071.jpeg (237.26 KiB) Vist 409 gange
IMG_2086.jpeg
IMG_2086.jpeg (303.29 KiB) Vist 409 gange
IMG_2107.jpeg
IMG_2107.jpeg (222.9 KiB) Vist 409 gange
IMG_2114.jpeg
IMG_2114.jpeg (228.66 KiB) Vist 409 gange
IMG_2117.jpeg
IMG_2117.jpeg (266.19 KiB) Vist 409 gange
IMG_2118.jpeg
IMG_2118.jpeg (215.31 KiB) Vist 409 gange
IMG_2119.jpeg
IMG_2119.jpeg (204.4 KiB) Vist 409 gange
IMG_2120.jpeg
IMG_2120.jpeg (225.53 KiB) Vist 409 gange
IMG_2121.jpeg
IMG_2121.jpeg (226.26 KiB) Vist 409 gange
IMG_2122.jpeg
IMG_2122.jpeg (233.38 KiB) Vist 409 gange
IMG_2126.jpeg
IMG_2126.jpeg (201.36 KiB) Vist 409 gange
IMG_2128.jpeg
IMG_2128.jpeg (213.03 KiB) Vist 409 gange
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2219
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Poul-Erik A. »

Flot arbejde, men hvilken funktion har de 2 smalle spoler, der sidder sammen med bl a tændspole ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3522
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

Den med grøn ledning er en lille ekstra spole til stoplys.

Den med grå ledning er en "slavespole", den er til baglys. Spolen laver kun strøm når spolen nedenunder laver strøm og dermed et magnetfelt. Spolen nedenunder er til forlys. Så når forlygten slukkes, slukker baglys også. Så sparer man en halv knallert længdes ledning.
MCL
Stor knallert
Indlæg: 263
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af MCL »

Nemlig, helt som Carsten skriver.

På de gl. Puch er strøm/spænding en mangelvare, så jeg tænker de har tilføjet de ekstra spoler for at fordele behovet på flere spoler.

Når jeg har lagt billeder op af ankerplade og svinghjul er det primært for at hjælpe andre brugere/besøgende.
Jeg har ikke gode erfaringer med reproducerede dele, og kæmpede selv fornyeligt med en MS50 med et uoriginalt svinghjul. Da jeg fik monteret et originalt, så var tændingen helt skæv pga. konus, men efter nulstilling gik/går den nu som en klokke.

De er de små ting som kan være afgørende på de små 2T motorer, og resulterer i grå hår og lange løgposer :)
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2219
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Poul-Erik A. »

Aha, så blev jeg lidt klogere og vil mene at “slavespole” princippet minder om en alm generator f eks i en bil, der er afhængig af magnetisering fra de små kul for at yde og klare svingende belastning.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
MCL
Stor knallert
Indlæg: 263
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af MCL »

Jeg er ikke svagstrømsingeniør, men det lyder rigtigt :)
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 889
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Det smukke ved hjælpespoler uden polsko er, at forsvinder belastningen på hovedspolen, så forsvinder magnetfeltet gennem hjælpespolen. Ganske som MCL skriver. Det er elegant, fordi baglygtelampen ikke får overspænding, hvis forlygtelampen brænder over, plus at lyskontakten kan skifte mellem kort og langt lys, uden hensyntagen til om forbindelsen til forlygtelampen brydes i selve skiftet. På gamle Puch MS har man kun én lysspole og der er lyskontakten på styret ganske speciel, idet den i skiftet mellem kort og langt lys sørger for at have spænding på begge glødetråde i selve skiftet, så der på intet spørgsmål er overspænding på baglygtelampen. Det er sådan set fint nok, men brænder forlygtelampen af, brænder baglygtelampen af derefter, fordi den får overspænding.
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 889
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Lige en hurtig opfølgning:

Den mest udbredte lyskontakt på gamle Puch er denne:
CEV-Kontakt-med-3-funktioner-i-HOeJ-kvalitet-1.jpg
CEV-Kontakt-med-3-funktioner-i-HOeJ-kvalitet-1.jpg (35.39 KiB) Vist 225 gange
Den kræver at baglyset er koblet på en hjælpespole.

De helt gamle Puch, med kun én lysspole kræver denne type lyskontakt:
2025-05-31 09.34.24-1.jpg
2025-05-31 09.34.24-1.jpg (78.12 KiB) Vist 225 gange
Den bevarer forbindelsen til begge glødetråde i skiftet mellem kort og langt lys.

/Steen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2219
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Poul-Erik A. »

Det er nok det velkendte princip med “slutte før bryde” og jeg forstår så også, at systemet med slavespole kræver ingen ledning over kontakten til baglygten, med andre ord direkte forbindelse mellem spole og baglygte.

Jeg er også blevet klar over, at platiner i Puch tænding kan undværes, hvis man anskaffer sig en C E V tændspole - forudsat svinghjulet er originalt.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
akaup
Junior knallert
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 16. feb 2021 20:02
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af akaup »

Poul-Erik A. skrev: tors 6. nov 2025 15:40 Det er nok det velkendte princip med “slutte før bryde” og jeg forstår så også, at systemet med slavespole kræver ingen ledning over kontakten til baglygten, med andre ord direkte forbindelse mellem spole og baglygte.

Jeg er også blevet klar over, at platiner i Puch tænding kan undværes, hvis man anskaffer sig en C E V tændspole - forudsat svinghjulet er originalt.
Tror næsten du mener en "VEC tændspole" - ikke "CEV"?
https://www.maxishopbevtoft.dk/produkt/ ... K2vj5Bznbw

Jeg kører med en "original" VEC - ikke "by Enigma" fra knallertgaarden.dk, og det spiller bare på 70cc Maxi.
Er ikke sikker på at "by Enigma" er lige så gode, men knallertgaarden.dk kan ikke længere skaffe den originale:(
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2219
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Poul-Erik A. »

Korrekt, tak for info. 👍
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
MCL
Stor knallert
Indlæg: 263
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af MCL »

Lige et par billeder af den færdigsamlet motor.

Søndagen gik med at lave og montere ledningsnet på VZ50`eren, og motor blev også monteret.
Alle ledninger fik lidt loddetin, og ekstra stelledning bare fordi jeg ikke gider at stå med svagt/ingen lys.

Herudover og ift. CEV lyskontakt, så billeder med de korrekte ledningsfarver, som andre måske kan få glæde af.
IMG_2149.jpeg
IMG_2149.jpeg (257.81 KiB) Vist 57 gange
IMG_2150.jpeg
IMG_2150.jpeg (231.66 KiB) Vist 57 gange
IMG_2152.jpeg
IMG_2152.jpeg (254.47 KiB) Vist 57 gange
IMG_2154.jpeg
IMG_2154.jpeg (302.16 KiB) Vist 57 gange
IMG_2155.jpeg
IMG_2155.jpeg (150.78 KiB) Vist 57 gange
IMG_2156.jpeg
IMG_2156.jpeg (204.43 KiB) Vist 57 gange
IMG_2157.jpeg
IMG_2157.jpeg (218.18 KiB) Vist 57 gange
IMG_2158.jpeg
IMG_2158.jpeg (205.39 KiB) Vist 57 gange
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3522
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

Nydeligt arbejde, ser virkelig godt ud 😎
akaup
Junior knallert
Indlæg: 23
Tilmeldt: tirs 16. feb 2021 20:02
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af akaup »

Lækkert!
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"