Et spørgsmål om denne MC, men først lidt forklaring:
Min veterannabo købte denne MC af en vognmand, der ikke længere kørte på den og den havde stået stille i 11 år. Jeg blev spurgt om jeg ville prøve at få den i gang og det ville jeg gerne, dog uden at have erfaring med MC'er. Jeg skildte karburatorerne ad og alle messingdele kom i ultrabølge-karret - pånær højre tomgangsdyse, da den ikke kunne løsnes, for kærven ville kamre over, men jeg kunne køre et trådstykke igen og kunne se lys igennem. Begge karburatorerne blev samlet igen og så kunne maskinen starte - men efter få sekunder gik den i stå igen. Venstre tændrør var sjaskvåd, blev tørret og det samme gentog sig. Efter endnu en tørring af tændrør, prøvede jeg at køre en testtur for at belaste - men maskinen slog nogle gevaldige "skider". Nå, men langt om længe fandt jeg ud af, at den wacum-styrede benzinhanes membran var utæt, så den kunne suge benzin direkte ind før gasspjældet, så den nærmest forslugte sig. Ny membran anskaffet og monteret og nu kører den bedre end før. Jeg kom så til at se flere videoer om at de 2 karburatorer kunne være a-synkrone, så jeg forsøgte mig at gøre kunsten efter med tomme syltetøjs glas med lille slange i mellem og en slange på hver karburators studs. Der var lidt mere wacum i venstre side og efter lidt justering fik dem til at være synkrone. Men stadig væk vil den køre med udsættere og venstre tændrør bliver sodet, men det er højre karburator, der "nyser".
Hvorfor monstro ?
Jeg går ud fra, at den er med platin-fri elektronisk tænding, der nok ikke kræver vedligehold ?
Kan det være en ventil "paraply", der suges olie igennem og soder tændrør til ?
Det undrer mig også, at den kan starte med kold motor UDEN chocker ? Har jeg overset noget ?
Jeg kan ikke prøve med andre tændrør, da de kun er 12 mm gevind og til nøglevidde 18.
Suzuki GS500 E
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2219
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Suzuki GS500 E
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Suzuki GS500 E
Hvis den skyder/"nyser" plejer det så ikke at være et udtryk for en alt for mager blanding?
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
´87 Toyota Corolla DX St. Wagon (KE70)
´83 Puch Maxi K - grøn
´87 Toyota Corolla DX St. Wagon (KE70)
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2219
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Suzuki GS500 E
OK, det ville nok kunne høres mere tydeligt, hvis det kun var en een-cylindret med den velkendte "båååårp" lyd. Så kunne det tænkes at forrige ejer har isat en forkert dyse i højre karburator, eller der måske stadig er noget usynligt snask efter ultralyds-rens. Tak for svaret. 
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2219
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Suzuki GS500 E
Så er der endelig godt nyt, for en simpel kompressions-test viste, at venstre udstødningsventil var utæt, for i stedet for tændrøret havde jeg fundet en messing-fitting med påspændt luftslange og der kunne slet ikke opnås tryk, for det forsvandt direkte i udstødningen.
Det viste sig også, at der var for lidt ventil-spillerum og den har løse shimser, der fra ny er 2,7 mm, så der blev skaffet 2,3 mm shimser, der gav ca 0,2 mm i spillerum, men det hjalp ikke.
Nå, men jeg fjernede topstykket og opdagede koks-aflejringer flere steder (måske forbrændt olie) og det var næsten usynligt, for da jeg ville slibe ventilerne, kunne sugekoppen ikke suge sig fast.
Jeg måtte lave et lille rør som en forlænger til den gamle ventiltang, for her sad ventilerne lidt dybe. Men da jeg fik kokslaget skrabt væk, kunne sugekoppen blive siddende og selv på ventilsæderne var der mærkbart koks. LANGT OM LÆNGE kom der nye udstødnings-ventiler samt paraplyer og de blev monteret. For at teste for utætheder, hældte jeg benzin ved ventilerne og det blev i stedet for at sive væk, dejligt. Toppen kom på igen og blev spændt med 30 food og så kunne der opnås tryk i kamrene. Efter en prøvetur var tændrørene stadig sorte og der viste det sig også, at de 2 nåle i spjældene var hævet max, da clipsene sad i nederste hul (den tidligere ejer havde måske forsøgt at ændre tændrørets farve) men havde i så fald flyttet clipsene i forkert retning.
Jeg ændrede det til 2. øverste af 5 riller og så blev tændrørene mindre sort end før - men stadig ikke "kaffe med fløde" ? Det viste sig også, at der var kommet benzin ned i olien og der var ikke mindre end godt 5 liter til aftapning og der skal kun være 2,9 liter. Der er forresten ikke en overløbs-rør i svømmerhuset, som på FS1, selvom de begge er Mukuni.
Efter en prøvetur var der stadig udsættere, men da tændrørene blev skiftet, kørte det bare....
Det viste sig også, at der var for lidt ventil-spillerum og den har løse shimser, der fra ny er 2,7 mm, så der blev skaffet 2,3 mm shimser, der gav ca 0,2 mm i spillerum, men det hjalp ikke.
Nå, men jeg fjernede topstykket og opdagede koks-aflejringer flere steder (måske forbrændt olie) og det var næsten usynligt, for da jeg ville slibe ventilerne, kunne sugekoppen ikke suge sig fast.
Jeg måtte lave et lille rør som en forlænger til den gamle ventiltang, for her sad ventilerne lidt dybe. Men da jeg fik kokslaget skrabt væk, kunne sugekoppen blive siddende og selv på ventilsæderne var der mærkbart koks. LANGT OM LÆNGE kom der nye udstødnings-ventiler samt paraplyer og de blev monteret. For at teste for utætheder, hældte jeg benzin ved ventilerne og det blev i stedet for at sive væk, dejligt. Toppen kom på igen og blev spændt med 30 food og så kunne der opnås tryk i kamrene. Efter en prøvetur var tændrørene stadig sorte og der viste det sig også, at de 2 nåle i spjældene var hævet max, da clipsene sad i nederste hul (den tidligere ejer havde måske forsøgt at ændre tændrørets farve) men havde i så fald flyttet clipsene i forkert retning.
Jeg ændrede det til 2. øverste af 5 riller og så blev tændrørene mindre sort end før - men stadig ikke "kaffe med fløde" ? Det viste sig også, at der var kommet benzin ned i olien og der var ikke mindre end godt 5 liter til aftapning og der skal kun være 2,9 liter. Der er forresten ikke en overløbs-rør i svømmerhuset, som på FS1, selvom de begge er Mukuni.
Efter en prøvetur var der stadig udsættere, men da tændrørene blev skiftet, kørte det bare....
Senest rettet af Poul-Erik A. man 8. sep 2025 20:29, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Suzuki GS500 E
Dejligt! Billig reparation i stumper, men ej timer?
Tog kørekort på sådan en
Tog kørekort på sådan en
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2219
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Suzuki GS500 E
Hej Carsten, timer forbrugt over ca 1, 5 år, uha, aner det ikke, men en fornøjelse alt i alt....
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)