Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hej Lars
Hvis starteren er slidt op, kunne noget godt tyde på, at startproblemet har været til stede i noget tid. En velkørende diesel starter jo normalt med det samme.
Er den med virvelkammer eller forkammer? Jeg kan godt se at du skriver virvelkammer, men jeg troede de var med forkammer.
/Steen
Hvis starteren er slidt op, kunne noget godt tyde på, at startproblemet har været til stede i noget tid. En velkørende diesel starter jo normalt med det samme.
Er den med virvelkammer eller forkammer? Jeg kan godt se at du skriver virvelkammer, men jeg troede de var med forkammer.
/Steen
deutz har brugt virvelkammer..bukh og mange andre havde forkammer..før de gik til direkte indsprøjtning...nogle med et hulstempel som en overgang..som dysen sprøjtede i...volvo havde flade stempler en ægte direkte insprøjter..en deutz 812 skal forvarmes...elllers er den næsten umulig at få ild i..tilgengæld er de meget økonomiske slidstærke og driftsikre..og startvillige..når de forglødes...jeg ved ikke om motoren har været en tromlemotor eller en nødgenerator...de 11 hk er nok til en kw på ca 7,5..så en lille generator
strynboen på test profil
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Kontakt:
Der er vel ingen chancer for at dette gløderør passer på Deutz motoren Lars ? Jeg har 4 stk og stammer fra min sidste arbejdsplads.
jeg ved ikke hvad det passer på, men sandsynligt til en nyere maskine.M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Honda Civic 1,5 1991
Lidt vask af den gl. Maxi P - tiltrængt efter knap 50 år i et brændeskur
Simmeringene er desværre, ikke overraskende efter de mange år, færdige og den tager olie ind i kruptapshuset.
Motoren er nu afmonteret, og nye lejer/simmeringe indkøbt sammen med diverse pakninger, og et original patineret pedalsæt - den havde været nede på siden med skæv pedaler til følge.
Det lykkes i øvrigt at finde en original cylinder uden plump og top jf. købsannonce, så det hele ryger i ultralydskarret når det er skilt ad i atomer, og så bygger jeg den op igen.
Et par nye kæder forkæles den også med, og så skal jeg bare finde et originalt patineret sideskjold i gråt til tændingsiden.

Simmeringene er desværre, ikke overraskende efter de mange år, færdige og den tager olie ind i kruptapshuset.
Motoren er nu afmonteret, og nye lejer/simmeringe indkøbt sammen med diverse pakninger, og et original patineret pedalsæt - den havde været nede på siden med skæv pedaler til følge.
Det lykkes i øvrigt at finde en original cylinder uden plump og top jf. købsannonce, så det hele ryger i ultralydskarret når det er skilt ad i atomer, og så bygger jeg den op igen.
Et par nye kæder forkæles den også med, og så skal jeg bare finde et originalt patineret sideskjold i gråt til tændingsiden.
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Kontakt:
Fin Maxi og jeg har bemærket kabelholder til startkablet i højre side også sidder på kickstartmodellerne. Indtil for nylig, troede jeg holderen var til bagbremsekablet, men nej…
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Honda Civic 1,5 1991
Yamaha FS1 K SS 1974
Honda Civic 1,5 1991
Hej Poul Erik
Ja, lige kabelholderen går igen.
I øvrigt kom der en lille streg i regningen/ekstraopgave. Efter motoren blev afmonteret var der en lille bitte plet på værkstedsgulvet. Det er benzin, så der er formentlig et lille hul et sted i tanken - den må have en portion tankcure.
Ja, lige kabelholderen går igen.
I øvrigt kom der en lille streg i regningen/ekstraopgave. Efter motoren blev afmonteret var der en lille bitte plet på værkstedsgulvet. Det er benzin, så der er formentlig et lille hul et sted i tanken - den må have en portion tankcure.
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Kontakt:
Gider du ikke sende en video hvor du står og roterer hele knallerten i 20 minutter
Jeg har før tænkt - når jeg står med en FS1 tank, at godt det ikke var en Maxi
Erik

Jeg har før tænkt - når jeg står med en FS1 tank, at godt det ikke var en Maxi

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Jeg har gjort det med en Ciao, så er det sat flueben ved motion den dagFS1originalen skrev: ↑tirs 24. jun 2025 21:30 Gider du ikke sende en video hvor du står og roterer hele knallerten i 20 minutter![]()
Jeg har før tænkt - når jeg står med en FS1 tank, at godt det ikke var en Maxi![]()
Erik

- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Kontakt:
Jeg har prøvet med Tank Care på en Maxi, men der løftede jeg den op i et stykke reb, for nemmere at rengøre og ja, det giver motion, he he…12V skrev: ↑ons 25. jun 2025 08:41Jeg har gjort det med en Ciao, så er det sat flueben ved motion den dagFS1originalen skrev: ↑tirs 24. jun 2025 21:30 Gider du ikke sende en video hvor du står og roterer hele knallerten i 20 minutter![]()
Jeg har før tænkt - når jeg står med en FS1 tank, at godt det ikke var en Maxi![]()
Erik
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Honda Civic 1,5 1991
Yamaha FS1 K SS 1974
Honda Civic 1,5 1991
Hvad siger I erfarne ang 4-takt udstødning??
"Dax-kopi-motor" hvor jeg har sat et CD50-forrør på og så en Cigar-lignende jeg havde liggende fra en MS50.
I forrøret er der en lille indsnævring a la en spændskive - ved ikke om jeg bare skulle bore den ud...
Er er cigaren ok, eller skal/kan jeg modificere noget?
Gætter på at udstødningen til 4-takt normalt bare er fuld udblæsning, modsat 2-takt der er mere følsom for udstødning-setup...
"Dax-kopi-motor" hvor jeg har sat et CD50-forrør på og så en Cigar-lignende jeg havde liggende fra en MS50.
I forrøret er der en lille indsnævring a la en spændskive - ved ikke om jeg bare skulle bore den ud...
Er er cigaren ok, eller skal/kan jeg modificere noget?
Gætter på at udstødningen til 4-takt normalt bare er fuld udblæsning, modsat 2-takt der er mere følsom for udstødning-setup...
Hej
Jeg ville ikke være bekymret ved at bruge en cigar. Min Honda C100 (50cc) har en ganske simpel udstødning, som blot er inddelt i 3 kamre, hvor fløjten blot går igennem alle kamre og blot er et perforeret rør. Simpelt og støjsvagt.
Skiven i forrøret ville jeg dog fjerne. Jeg ser ingen grund til at have begrænsninger i nogen ende af motoren
.
/Steen
Jeg ville ikke være bekymret ved at bruge en cigar. Min Honda C100 (50cc) har en ganske simpel udstødning, som blot er inddelt i 3 kamre, hvor fløjten blot går igennem alle kamre og blot er et perforeret rør. Simpelt og støjsvagt.
Skiven i forrøret ville jeg dog fjerne. Jeg ser ingen grund til at have begrænsninger i nogen ende af motoren

/Steen
Poul-Erik A. skrev: ↑ons 25. jun 2025 10:51Jeg har prøvet med Tank Care på en Maxi, men der løftede jeg den op i et stykke reb, for nemmere at rengøre og ja, det giver motion, he he…12V skrev: ↑ons 25. jun 2025 08:41Jeg har gjort det med en Ciao, så er det sat flueben ved motion den dagFS1originalen skrev: ↑tirs 24. jun 2025 21:30 Gider du ikke sende en video hvor du står og roterer hele knallerten i 20 minutter![]()
Erik

Jeg tror også jeg går med den løsning, ellers bliver det nok lige sundt nok

Hej
Som mange af jer ved, så roder jeg jo lidt i en gammel RD500. Nu lykkedes det endelig at få den færdig og skønt den ikke er perfekt, så er den faktisk helt ok, taget i betragtning at det kun er tank og plastik der er blevet restaureret.
Den står nu helt original, inklusive det originale værktøj (i den originale stoftaske) og for god ordens skyld har jeg lige lagt 4 NGK BR9HS i bakken under sædet, beregnet til det samme.
Modellen er en 47X fra 1984 og er altså generationen før min tidligere RD500, der var en 1GE. De tidlige udgaver er lidt finere end de sene, da de har en stribe detaljer, der er overtaget direkte fra prototypen, men som blev fjernet på de senere modeller.
Alt i alt står den nu i ok stand og skal bare til syn en af de nærmeste dage.
/Steen
Som mange af jer ved, så roder jeg jo lidt i en gammel RD500. Nu lykkedes det endelig at få den færdig og skønt den ikke er perfekt, så er den faktisk helt ok, taget i betragtning at det kun er tank og plastik der er blevet restaureret.
Den står nu helt original, inklusive det originale værktøj (i den originale stoftaske) og for god ordens skyld har jeg lige lagt 4 NGK BR9HS i bakken under sædet, beregnet til det samme.
Modellen er en 47X fra 1984 og er altså generationen før min tidligere RD500, der var en 1GE. De tidlige udgaver er lidt finere end de sene, da de har en stribe detaljer, der er overtaget direkte fra prototypen, men som blev fjernet på de senere modeller.
Alt i alt står den nu i ok stand og skal bare til syn en af de nærmeste dage.
/Steen
Mega flot, Steen
Fik du solgt hele dit Yamaha Sting lager?
Fik du solgt hele dit Yamaha Sting lager?
Hej
Ja, den er ikke for sløj.
Hele mit Sting-lager røg til Christian Jensen. Han endte også med at købe min 2-gears Sting
/Steen
Ja, den er ikke for sløj.
Hele mit Sting-lager røg til Christian Jensen. Han endte også med at købe min 2-gears Sting

/Steen
Hehe, nej det tænker jeg heller ikke
OK, mine 2 står pt. bagerst i renoveringskøen.
Jeg må se at få lavet den Maxi, FS1 og VZ

OK, mine 2 står pt. bagerst i renoveringskøen.
Jeg må se at få lavet den Maxi, FS1 og VZ

Har i dag hugget en Honda CX650Turbo op. Uden papirer.
Har nu dele nok til at samle en hel cykel på et hollandsk stel. Med papirer..
Men der er laaang vej endnu.
Har nu dele nok til at samle en hel cykel på et hollandsk stel. Med papirer..
Men der er laaang vej endnu.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Nå, men jeg har fået skilt og rengjort motoren til Maxi P’en - fornøjelse at skrue på en urørt motor der aldrig har været åbnet
Nå, men alt er genbrugt, og nye lejer og simmeringe monteret, men jeg synes ikke yderst leje på transmisions akslen ser rigtigt ud. Lejer ligger helt op ad låseringen, og flytter jeg akslen, så flugter det ikke med koblingsskålen.
Nogen bud på årsag?

Nå, men alt er genbrugt, og nye lejer og simmeringe monteret, men jeg synes ikke yderst leje på transmisions akslen ser rigtigt ud. Lejer ligger helt op ad låseringen, og flytter jeg akslen, så flugter det ikke med koblingsskålen.
Nogen bud på årsag?
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Kontakt:
Jeg har længe tænkt på om det ikke er mulig at skabe lidt orden i diverse dyser, i stedet for at de ligger i små plastposer med tusch markering, der med tiden bliver gnedet væk. Så fik jeg fat i en pilleæske til 40,- , der blev halveret og på-klæbet Dymo tekster. Det var vistnok den sidste parti-vare i Netto, men fåes også i Harald Nyborg.
Yamaha FS1 K SS 1974
Honda Civic 1,5 1991
Yamaha FS1 K SS 1974
Honda Civic 1,5 1991
Jeg har et lignende system til mine dyser. Livet bliver bare lettere, når der er orden i dyserne.