Hej
3 lejer er den nye type.
En original 12 mm vil ikke køre hurtigere med spjældet helt åben, men den er bare meget bedre i alle andre stillinger af gassen. Men hvis den er slidt, så vil den også have problemer ved tomgang og mellemgas. Mellemgas kan typisk justeres på nålen, men tomgangen bliver ofte meget fed når dyserøret er slidt. Alle stumper kan heldigvis købes original og ny, selv en hel karburator.
Jeg ville gå efter den runde, den er nemmest at have med at gøre. De firkantede er også fine, men har en del mindre kanaler og justeringer. Med alderen gror kanalerne til og stumperne bliver også her slidte. Her mener jeg ikke at alt kan købes nyt, i hvert fald ikke en hel karburator.
For mere fart eller træk, skal du nok pille lidt ved den
Jeg lavede en Maxi til min bror en gang, den skulle gå under 40, men trække bedre. Stemplet blev hakket lidt og topstykket lidt højere komprimeret. Den fik en 12T foran i stedet for 13T. Så trak den super og kunne lige holde sig på 40.