Rund eller firkantet Bing

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
Vespa-gut
Junior knallert
Kontakt:

Rund eller firkantet Bing

Indlæg af Vespa-gut »

Hejsa

Jeg er den heldige ejer af en E50 motor, den gamle type med 3lejer og rund Bing 12, men desværre en uoriginal :( !
Jeg kunne godt tænke mig lidt mere skub i fartøjet, så skal helt sikkert have fat i en original Bing.. jeg skal ikke køre hurtigt, men bare kunne komme op ad bakkerne. Jeg tænker en Bing 12/15, men er det ligegyldigt om jeg vælger den firkantede eller runde model?
Pft.
:BALLOONS
Brugeravatar
12V
Moderator
Kontakt:

Re: Rund eller firkantet Bing

Indlæg af 12V »

Hej :)

3 lejer er den nye type.

En original 12 mm vil ikke køre hurtigere med spjældet helt åben, men den er bare meget bedre i alle andre stillinger af gassen. Men hvis den er slidt, så vil den også have problemer ved tomgang og mellemgas. Mellemgas kan typisk justeres på nålen, men tomgangen bliver ofte meget fed når dyserøret er slidt. Alle stumper kan heldigvis købes original og ny, selv en hel karburator.

Jeg ville gå efter den runde, den er nemmest at have med at gøre. De firkantede er også fine, men har en del mindre kanaler og justeringer. Med alderen gror kanalerne til og stumperne bliver også her slidte. Her mener jeg ikke at alt kan købes nyt, i hvert fald ikke en hel karburator.

For mere fart eller træk, skal du nok pille lidt ved den ;)

Jeg lavede en Maxi til min bror en gang, den skulle gå under 40, men trække bedre. Stemplet blev hakket lidt og topstykket lidt højere komprimeret. Den fik en 12T foran i stedet for 13T. Så trak den super og kunne lige holde sig på 40.
Vespa-gut
Junior knallert
Kontakt:

Indlæg af Vespa-gut »

nå.. ja, jeg tænkte bare, 4 nok er bedre end 3, derfor havde man forbedret den, men det er måske som i nutiden, man går hele tiden på kompromis :(n) :whew

Så er det helt sikkert den runde jeg går med, jeg kan kun finde den i 15mm som ny, er det værd at vente på der kommer en brugt til salg, eller kan man få en 15 mm, til at fungerer når det handler mest om lidt ekstra skub..

Det ville være ønskescenariet at få den til at køre som den du omtaler :(y)

Mvh. Vespa
Brugeravatar
12V
Moderator
Kontakt:

Indlæg af 12V »

Ja desværre blev der sparet et leje væk, ca. da Piaggio overtog Puch. Hvorfor er mig en gåde, akslen snurrer bare rundt i et alu hul med lidt olie der sprøjter i dens retning. Det fungerer dog ret fint, op til en 5-6 HK. Derefter dør hullet hurtigt, min makker prøvede med 10 HK. Der kunne fortandhjulet pludselig tilte en del :-P

Hmm, JMPB har heller ikke 12 mm mere i original. Har ikke ledt andre steder.

Hvad cylinder kører du med, original med plumbe?
Vespa-gut
Junior knallert
Kontakt:

Indlæg af Vespa-gut »

Jeg har lagt lidt følere ud hos diverse. Så kan jeg måske støve en op.. ellers må jeg på de hollandske sider.
Jeg har lige nu en 38mm Power one cylinder med 6 skyllekanaler, jeg fik den af en kammerat. Men jeg har tænkt mig en Arezzo "original" cylinder de skulle være fornuftige til prisen har jeg hørt og læst.. men måske du har et andet forslag?

Jeg har en cigar 28mm udstødning.
Og en original lignende 22mm jeg kender ikke versionen, men den ligner den originale bare uden logo.

Mvh Vespa
Brugeravatar
12V
Moderator
Kontakt:

Indlæg af 12V »

Den ser fin ud, kender den ikke. Men smart med løs plumbe, så kan du bare justere lidt på den og geare én tand ned. Så skal den nok blive lækker at køre på :)
Vespa-gut
Junior knallert
Kontakt:

Indlæg af Vespa-gut »

Jeg blev anbefalet den af en af de gutter der har udlejning af maxier, de cylindre havde han aldrig problemer med..

Giver det mest mening i det opsæt at vælge 22mm udstødning? 28 mm er for stort, tænker jeg umiddelbart til den cylinder? :?
Vespa-gut
Junior knallert
Kontakt:

Indlæg af Vespa-gut »

Det er faktisk lykkedes at finde en original 12 mm rund Bing :rocks

Men.. den er ikke komplet! Kan jeg rykke indmaden over, eller er det et no-go/ lige så skidt..?

Mvh Vespa
kreidlerhansen
Moderator
Kontakt:

Indlæg af kreidlerhansen »

Prøv ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Kontakt:

Indlæg af 12V »

Det er lidt lotto med de uoriginale indmad. Den runde Bing er næsten udelukkende et alu hus, ikke meget teknik i den udover pasninger og tolerancer.

Strålerøret er det mest afgørende på dem, og den kan du købe ny og original 🙂
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"