Bremsekaliber DX

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Rolskov
Helt ny i flokken
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn 8. jun 2025 18:23
Kontakt:

Bremsekaliber DX

Indlæg af Rolskov »

Bremsekaliber DX
Bremsekaliber DX
IMG_0778.jpeg (109.38 KiB) Vist 158 gange
Hej
Spørgsmål vedr del 6 på vedhæftede tegning
Selve den “skål” der skubber bremsebakken ud mod bremseskiven, burde den være lige til at trække ud ? Eller sidder den fast ?
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2195
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Bremsekaliber DX

Indlæg af Poul-Erik A. »

Mon ikke den del du kalder “skål”, er stemplet og hvis ja, sidder den typisk i klemme af del 6, der er yderste gummitætning, der igen bliver klemt af alu-snask inde i kaliberhuset. Blot ved at trække grebet nogle gange med en bøtte under til bremsevæske, kommer stemplet langsom ud. Dette spor kan renses med lille skruetrækker eller lign, hvorefter der igen bliver plads til gummitætningen og stemplet, der kan pudses ren med rens-let ståluld.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Rolskov
Helt ny i flokken
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn 8. jun 2025 18:23
Kontakt:

Re: Bremsekaliber DX

Indlæg af Rolskov »

Tak for svar 😃
Problemet er at stemplet ikke bevæger sig når jeg betjener grebet. Der kommer godt nok væske ud at ventilen men stemplet flytter sig ikke.
Men burde man kunne trække stemplet ud med en tang uden de store problemer ?
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2195
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Bremsekaliber DX

Indlæg af Poul-Erik A. »

OK, så er problemet nok det lille hul i beholderen over mastercylinderen, der er stoppet. Hvis du kan finde hullet, kan et stålbørste hår gøre underværker. Er “ventilen” udluftnings-skruen og hvis ja, skal den være spændt for at få tryk på. Nej, stemplet kan sidde så fast, at det er svært at rykke ud og pas på med værktøj, der kan lave mærker. En langsgående dyb ridse i stemplet medfører utæthed.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"