Yamaha FS1 DX '78 restaurering
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4275
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Perfekt
Erik
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2170
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Flot lakering og sjovt at bemærke olie-mix skiltet m h p datidens oliekvalitet. Dog vil jeg mene, at fra fabrikken var der ikke malet på tankstudsen, men er ikke sikker....
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Flot farvevalg Men æhh... halvmånen + fjeder til støttebenet skal ikke sidde på baggaflen, den skal sidde på stellet.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Det skal jeg ikke gøre mig klog på, men jeg bad maleren om at dække af så risikoen for at benzinen løber under lakken er minimal, og jf. den guide som Niels har lagt op på lakering af tank.Poul-Erik A. skrev: ↑ons 25. dec 2024 16:07 Flot lakering og sjovt at bemærke olie-mix skiltet m h p datidens oliekvalitet. Dog vil jeg mene, at fra fabrikken var der ikke malet på tankstudsen, men er ikke sikker....
Normalt tørrer jeg tanken efter når jeg har hældt på, men lidt benzin samler der sig jo i tankdækslet under kørsel, og man kan nok ikke undgå at der løber lidt udenfor…
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Yes, halvmånen “hang til tørre”, mens jeg ventede på en kammerat havde tid til at hjælpe med at få den monteret på stel. Den er forbandet svær at få på - synes jeg, men det lykkes efter en del forsøg, og den sidder nu hvor den skal på stellet
Måske er der et trick, men jeg kunne ikke klare det alene hvis der stadig skulle være maling tilbage på stellet hvor halvmåne og fjederen monteres
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Halvmånen er nem at sætte på, den skal bare ind over "stiften" på stellet. Det er værre med fjederen, og nok den du har kæmpet med ? Den er ikke så nem bare at hive ned på plads til støttefoden.MCL skrev: ↑ons 25. dec 2024 21:30Yes, halvmånen “hang til tørre”, mens jeg ventede på en kammerat havde tid til at hjælpe med at få den monteret på stel. Den er forbandet svær at få på - synes jeg, men det lykkes efter en del forsøg, og den sidder nu hvor den skal på stellet
Måske er der et trick, men jeg kunne ikke klare det alene hvis der stadig skulle være maling tilbage på stellet hvor halvmåne og fjederen monteres
Det er rimelig simpelt at lave et stykke værktøj til det,så er den monteret på få sekunder, og det virker også til andre fjedre/støtteben. Har du brug for det, så har jeg en tegning et eller andet sted på computeren.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Jeg er i fuld gang med at samle, men jeg kan i Niels’ vejledning til ledningsnettet ikke se hvor beslag og blinklysrelæ er monteret.
Nogen der kan hjælpe?
Er det monteret på bagsiden af batteriholderen eller skruet indvendigt på stellet lige bag batteriholderen? Eller et helt tredje sted
Nogen der kan hjælpe?
Er det monteret på bagsiden af batteriholderen eller skruet indvendigt på stellet lige bag batteriholderen? Eller et helt tredje sted
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4275
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Ensretter og blinkrelæ er på bagsiden af batteriholderen.
Og hold øje med at du ikke får ledninger i klemme mellem "bagsiden" af batteriholderen og stellet når du monterer batteriholderen med hele ledningsnettet samlet.
Erik
Og hold øje med at du ikke får ledninger i klemme mellem "bagsiden" af batteriholderen og stellet når du monterer batteriholderen med hele ledningsnettet samlet.
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Tak Erik
Jeg tror måske ikke, at min batteriholder er til 77-79 modellen. Efter at have googlet og været nettet rundt fandt jeg ud af, at stroppen kan monteres på holderen, og det ser rigtigt ud
Jeg tror måske ikke, at min batteriholder er til 77-79 modellen. Efter at have googlet og været nettet rundt fandt jeg ud af, at stroppen kan monteres på holderen, og det ser rigtigt ud
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Med juleferien som snart finder slutningen en opdatering
Der blev monteret forgaffel og påfyldt olie. Altid lidt spændende om det man samlede for ½ år siden og med hjemmelavet værktøj holder tæt. Det gør den og der blev påfyldt 130ml i hvert gaffelben.
Herefter styrholderne og speedometer samt styr.
Skærmene fik en omgang gennemsigtig tectyl og jeg fik startet op på ledningsnettet efter Niels' udemærkede vejledning. Der blev desuden monteret diverse mindre ting på stellet som styrlås, baglygte, horn, bremselyskontakt og blinklys.
Jeg har trukket en sort ledning i kabelbundet i hovedledningsnettet, så jeg kan jeg er jeg sikker på at der er stel i forlygtehuset, og gummibøsningerne er også monteret, så lygtehuset er klar til montering.
Der blev monteret forgaffel og påfyldt olie. Altid lidt spændende om det man samlede for ½ år siden og med hjemmelavet værktøj holder tæt. Det gør den og der blev påfyldt 130ml i hvert gaffelben.
Herefter styrholderne og speedometer samt styr.
Skærmene fik en omgang gennemsigtig tectyl og jeg fik startet op på ledningsnettet efter Niels' udemærkede vejledning. Der blev desuden monteret diverse mindre ting på stellet som styrlås, baglygte, horn, bremselyskontakt og blinklys.
Jeg har trukket en sort ledning i kabelbundet i hovedledningsnettet, så jeg kan jeg er jeg sikker på at der er stel i forlygtehuset, og gummibøsningerne er også monteret, så lygtehuset er klar til montering.
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4275
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Det ser hamrende godt ud det hele
Speedometeret er tydeligvis et jeg har renoveret. Har jeg lavet det til dig, eller har det været omkring Jesper J
Erik
Speedometeret er tydeligvis et jeg har renoveret. Har jeg lavet det til dig, eller har det været omkring Jesper J
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Ja, der bliver heldigvis tyndet ud i dele, og stellet bliver mere og mere komplet.
Det er helt rigtigt et speedometer fra dine hænder. Jeg købte det vist for et års tid siden da du havde fundet en bunke på et stumpemarked og renoveret et par af dem.
Som de fleste brugte/originale dele har jeg siden jeg købte knallerten i papkasser, løbende gennem et par år fundet og indkøbt stumper og lagt på hylden.
Der er også købt godt ind hos Benny, den bliver aldrig 100% original, så regiliøs er jeg ikke.
Det er helt rigtigt et speedometer fra dine hænder. Jeg købte det vist for et års tid siden da du havde fundet en bunke på et stumpemarked og renoveret et par af dem.
Som de fleste brugte/originale dele har jeg siden jeg købte knallerten i papkasser, løbende gennem et par år fundet og indkøbt stumper og lagt på hylden.
Der er også købt godt ind hos Benny, den bliver aldrig 100% original, så regiliøs er jeg ikke.
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Inden arbejdet kalder i morgen nåede jeg lige at samle lidt hjul.
Fælgene fik tectyl, og der blev monteret Metzler dæk, fælgbånd og slanger. Mange af delene er originale, men jeg har vist ikke fået købt den gummiprop til inspektionshullet i bremsepladen bagpå, så den må eftermonteres.
Er spørgsmål. Tilspændig af bagtandhjul - med de semirunde bolte er det svært at spænde med moment og ensartet.
- Er der er trick her ?
Med en papegøjetang kan det godt være svært at ramme en tilspændig så låseskiven kan vippes over hvor bolten er beregnet til det.
Fælgene fik tectyl, og der blev monteret Metzler dæk, fælgbånd og slanger. Mange af delene er originale, men jeg har vist ikke fået købt den gummiprop til inspektionshullet i bremsepladen bagpå, så den må eftermonteres.
Er spørgsmål. Tilspændig af bagtandhjul - med de semirunde bolte er det svært at spænde med moment og ensartet.
- Er der er trick her ?
Med en papegøjetang kan det godt være svært at ramme en tilspændig så låseskiven kan vippes over hvor bolten er beregnet til det.
- Vedhæftede filer
-
- IMG_0640.jpeg (197.51 KiB) Vist 633 gange
-
- IMG_0538.jpeg (210.69 KiB) Vist 633 gange
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Tricket er at boltene skal vende den anden vej.
Så møtrikkerne sider ved tandhjulet og ikke inde i navet.
Det ser eller mega godt ud det du laver, og nogle lækre dæk.
Anders J
Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Tak, Anders.
Jeg må læse reservedelsbogen lidt mere autonomt. Jeg tænke godt tanken, men kunne ikke huske hvor det så ud da jeg skilte det gamle hjul ad for snart 3 år siden.
Mht. dækkene har jeg fået dem anbefalet. En lille sjov ting apropos instruks. På dækkene står der rotationsretning alt efter som dækket skal fungere som forhjul eller baghjul, og det er modsat hinanden. Er det almindeligt ?
Jeg må læse reservedelsbogen lidt mere autonomt. Jeg tænke godt tanken, men kunne ikke huske hvor det så ud da jeg skilte det gamle hjul ad for snart 3 år siden.
Mht. dækkene har jeg fået dem anbefalet. En lille sjov ting apropos instruks. På dækkene står der rotationsretning alt efter som dækket skal fungere som forhjul eller baghjul, og det er modsat hinanden. Er det almindeligt ?