Puch Maxi Plus cylinder
Puch Maxi Plus cylinder
Som nogle måske ved, kører en Puch Maxi Plus med en alm. Maxi motor, med små forskelle. De er bl.a. cylinder, topstykke, indsugningsstuds og forrør. Cylinderen kan jeg simpelthen ikke opdrive nogen steder. Jeg har to - den ene med plump, den anden uden. Kender nogen en cylinderservice i det sydjyske, der kan bore dem op/hone og sælge et korrekt stempel i overstørrelse?
Det er ikke en option at montere en alm. Maxi cylinder, selvom en Airsal T6 går fantastisk - den skal holdes originalt i udseendet
Det er ikke en option at montere en alm. Maxi cylinder, selvom en Airsal T6 går fantastisk - den skal holdes originalt i udseendet
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
´83 Puch Maxi K - grøn
Re: Puch Maxi Plus cylinder
Er dem du har meget ridset i forringen?
Alu cylinderne er ikke sådan til at Horne/bore op, men hvis du har et digitalt skydelære og præcist kan måle diameteren, og forudsat de ikke er meget ridset, så ville jeg gå med et meteorstempel i den tolerance som skydelæret kommer tætteste på minus 3/4 hundrededele, f.eks. 37.98 hvis du kan måle 40.01-40.02mm på cylinderen.
Alu cylinderne er ikke sådan til at Horne/bore op, men hvis du har et digitalt skydelære og præcist kan måle diameteren, og forudsat de ikke er meget ridset, så ville jeg gå med et meteorstempel i den tolerance som skydelæret kommer tætteste på minus 3/4 hundrededele, f.eks. 37.98 hvis du kan måle 40.01-40.02mm på cylinderen.
Cylinderen til en Maxi Plus er fremstillet i støbejern.
Jeg ved ikke om Kurt Oxbøll er stoppet med at bore cylindere, er du på facebook så prøv at skriv til ham, eller ring til ham 20 28 96 07. Han bor i Sunds ved Herning.
Jeg ved ikke om Kurt Oxbøll er stoppet med at bore cylindere, er du på facebook så prøv at skriv til ham, eller ring til ham 20 28 96 07. Han bor i Sunds ved Herning.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Tak for tips, begge to. Nej, de er ikke specielt ridsede og er som Kai siger i støbejern. Hvor købes de nævnte "Meteorstempler"? Kan fx et Airsal stempel bruges, hvis målene passer?
Og ellers må jeg prøve ham Kurt, jeg har en kollega i Sunds, så det burde ikke være umuligt
Og ellers må jeg prøve ham Kurt, jeg har en kollega i Sunds, så det burde ikke være umuligt
´83 Puch Maxi K - grøn
´83 Puch Maxi K - grøn
Selv tak
Meteor stempler kan købes hos maxishoppen hvis stempelstørrelse er identisk med alm. Maxi
Meteor stempler kan købes hos maxishoppen hvis stempelstørrelse er identisk med alm. Maxi
Jeg kan se, at de nævnte stempler er benævnt "TOL3, 4, 5 osv", men der står ikke nogle mål. Hvordan får jeg de tolerancer omsat til nogle mål?
´83 Puch Maxi K - grøn
´83 Puch Maxi K - grøn
Det er den nederste liste du skal gå efter, ved stemplerne.
Hvis eller Maxishoppen / Meteor, er gået frem efter samme metode. Jeg ved at der er afvigelser ved Kreidler, når vi taler original Mahle og Meteor
Hvis eller Maxishoppen / Meteor, er gået frem efter samme metode. Jeg ved at der er afvigelser ved Kreidler, når vi taler original Mahle og Meteor
- Vedhæftede filer
-
- Screenshot_2024-08-20-19-29-31-42_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg (62.16 KiB) Vist 1008 gange
Ehhm.. ingen af stemplerne til hårdforkromede Maxi cylindere (aluminiumcylindere) passer hvis cylinderen skal bores op, eller har jeg misforstået et eller andet ?
Stempler til støbejernscylindere og alucylindere med støbejernsforing (VZ50 og andre) er som regel +0.25 +0.50 og +0.75 i overstørrelse og ikke tolerancemærket, så hvis den er født med et 38mm stempel er næste størrelse 38.25
Stempler til støbejernscylindere og alucylindere med støbejernsforing (VZ50 og andre) er som regel +0.25 +0.50 og +0.75 i overstørrelse og ikke tolerancemærket, så hvis den er født med et 38mm stempel er næste størrelse 38.25
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Jeg tror tanken er, hvis cylinder ikke har dybe ridser - at der vælges f.eks. et stempel i tol. 5 og så hones cylinder til korrekt slør.
Går det ikke, så er der nogle i overstørrelse her:
Her er et Meteor stempel i 38,5:
https://www.puchshop.de/en-gb/meteor-38 ... iston.html
Og et noname 38,25:
https://www.jmpbdele.dk/piston-puch-max ... xcess.html
Jeg har selv brugt Meteor ofte, de er i fin kvalitet.
Går det ikke, så er der nogle i overstørrelse her:
Her er et Meteor stempel i 38,5:
https://www.puchshop.de/en-gb/meteor-38 ... iston.html
Og et noname 38,25:
https://www.jmpbdele.dk/piston-puch-max ... xcess.html
Jeg har selv brugt Meteor ofte, de er i fin kvalitet.
Tak. Der er ikke dybe ridser, men det tilfældige stempel den kører med nu "klirrer" lidt. Jeg må måle og se, hvad det bliver til.
Tanken med få den boret ved en cylinderservice var, at de så kunne finde et stempel der passer nøjagtigt til. Men hvis det kan løses med min "hobby-honer" og et Tol. 5 stempel, så er det selvfølgelig lige så fint. Og meget billigere
Tanken med få den boret ved en cylinderservice var, at de så kunne finde et stempel der passer nøjagtigt til. Men hvis det kan løses med min "hobby-honer" og et Tol. 5 stempel, så er det selvfølgelig lige så fint. Og meget billigere
´83 Puch Maxi K - grøn
´83 Puch Maxi K - grøn